2 Gullunger Skrevet 17. mai 2008 #1 Skrevet 17. mai 2008 15 dager over termin skjedde det endelig - det ble litt mer dramatisk enn jeg hadde håpt på, men det gikk bra til slutt!!! 13 og 14 mai hadde jeg kynnere som kom regemessig i noen timer, men ga seg igjen, og deretter begynte igjen - de var ikke særlig vonde men jeg kjente at det kom i små tak. 15 mai hadde jeg også disse takene når jeg våknet på morgenen... etterhvert som timene gikk så ga de seg ikke, men ble faktisk litt vondere etterhvert, og det kom mye slim hver gang jeg var på toalettet, og når jeg skulle nr. 2 på do så var det "suppe". Jeg fikk store forhåpninger om at noe var i gjære, og la inn innelgg her om at jeg trodde noe var på gang! Kl. 11.30 gikk plutselig vannet! Jeg ble helt paff, løp ut på toalettet og det bare rant og rant! Fikk på meg et bind og la meg ned på sengen og ringte føden. Jeg skulle bare være hjemme til riene tok seg mer opp, og trengte ikke å bli liggende. Jeg ble liggende i sengen en stund likevel, og hver gang det kom en liten ri så fosset mer vann ut... (Vi hadde gammel overmadrass på sengen og plastikk under - med tanke på at vannet kanskje om til å gå i sengen...) Riene ble vondere og vondere, men de stabiliserte seg liksom aldri med noe fast mønster. Kl 15.30 var det begynt å bli ganske så vondt, varte 40-50 sek og kom med 2-4 min mellomrom. Vi ringte føden, og fikk beskjed om at vi bare kunne komme inn. Etter en fæl biltur på ca 25 min var vi fremme, og nå kom riene i ett sett. Hadde flere rier på veien, men kom meg til slutt inn på undersøkelses rommet, og jordmor sjekket - bare 3 cm åpning. Fikk klyster og ble deretter geleidet inn på fødestue - den fineste de hadde, helt nyoppusset. Siden jeg var så langt på overtid skulle det festes en elektrode på hodet til beibien slik at de kunne følge med pulsen hele tiden, og jeg måtte også være tilkoblet ctg maskinen hele tiden - så det nyoppusede badet med dusj og badekar fikk jeg jo ikke brukt til noe... Riene kom i ett kjør, nesten uten pauser - vondt og slitsomt. Etter en stund var det blitt 4 cm åpning, og jordmor anbefalte epidural siden riene kom så tett og var så vonde, og det så ut som det var lenge igjen - JA takk sa jeg da. Men anestesilegene var opptatt med et keisersnitt så jeg måtte vente til de var ferdige. Jordmor gikk å hentet legen for beibien hadde litt høy puls, og den var høy hele tiden og endret seg ikke når det kom rier. Legen skulle ta en blodprøve fra hodet til beibien - da måtte jeg ligge på rygg med føttene oppi bøylene i fødesengen mens han strevde lenge med å få tatt prøven (beibien lå så høyt i bekkenet at det var vanskelig å komme til). Etterhvert fikk han endelig tatt prøven, men jeg måtte fortsatt ligge slik siden han ikke var sikker på om han hadde fått tatt den på skikkeligvis, og da måtte jeg ligge slik til han kom tilbake tilfelle han måtte ta ny. Det var forferdelig å ligge slik med rier som haglet på! Endelig kom han tilbake og jeg kunne få legge meg over på siden. Nå hadde jeg fått 7 cm åpning så nå gikk det fort. Endelig kom anestesi legen, og jeg skulle få epidural! Epiduralen ble satt, - men dessverre så virket den bare på høyre side. Ble veldig skuffet over det, for nå hadde jeg jo trodd jeg skulle komme til himmelen... men men. Jeg prøvde å reise meg for å henge litt i prekestolen, men da likte ikke jordmor og lege fosterlyden så jeg måtte legge meg ned igjen. Så ville legen ta ny blodprøve av fosteret og jeg måtte igjen ligge i den ubehagelige stillingen, nå med epidural som virket på ene siden og kjempe nedpress i hver ri (nedpresset i riene kjentes mye sterkere etter at jeg fikk epiduralen - slik kan jeg ikke huske det var sist fødsel, men da virket jo epiduralen skikkelig så kanskje derfor...). Forferdelig å ligge slik igjen, mens han styrte på å få tatt den blodprøven siden hodet fortsatt lå høyt, han lå visst å stanget mot symfysen min, og det var nok derfor jeg hadde så utrolig vondt nede fremme på magen. Blodprøven var visst fin, men etter litt stille snakk mellom lege og jordmor foran monitoren skjønte jeg at det var noe i gjære... "Jeg tror vi må ta et keisersnitt her" sa legen. Jeg har keisersnitt angst så jeg ble ikke så glad for den meldingen - for å si det mildt... Nå skjedde alt fort. Plutselig var fødestuen full av folk, minn mann fikk ikke være med, jeg ble lempet over i en annen seng, trillet avgårde bortover gangen, jeg holdt meg foran ansiktet og gren, riene haglet og alt var bare fælt! En lege holdt hodet mitt og snakket til meg hele tiden... jeg ble lempet over i enda en annen seng og plutselig var vi inne på operasjonssalen. Masse folk løp rundt, prøvde å fylle på epiduralen så den skulle virke skikkelig, fikk nåler i begge hendene, legen holdt meg i hodet og snakket til meg - epiduralen ville ikke virke skikkelig så tilslutt fikk jeg narkose. Ett pust, eller kanskje to inn i en maske..... så husker jeg ikke noe mer før jeg våknet på oppvåkningen. Er igrunn glad for at epiduralen bare virket på ene siden slik at jeg fikk narkose under keisersnittet.... Det som var skikkelig kjedelig var at jeg fikk ikke treffe lille prinsen før neste dag i 12 tiden. (Han var ute kl 19.55). Jeg lå på oppvåkningen, og pappan fikk være med prinsen vår til barneklinikken og kose med han og tok masse bilder. Pappan kom opp til meg på oppvåkningen i 22 tiden, og jeg fikk se bilder og film Lille prinsen måtte være igjen på barneklinikken for han har fåt en liten infeksjon. Fikk ha han hos meg hele gårsdagen til kl. 23 på kvelden. I dag fikk jeg bare ha han er noen timer før han måtte tilbake må barneklinikken. Crp'en har gått nedover så antibiotikaen virker, men han er litt kvalm og gulper masse stakkars liten. Nå får jeg besøk av pappan og den stolte storesøsteren!
Gjest Skrevet 17. mai 2008 #2 Skrevet 17. mai 2008 Gratulerer så mye. Godt at det gikk bra i alt maset. Kos deg masse med den lille prinsen : )
2 prinsar å 1 prinsessa;) Skrevet 17. mai 2008 #3 Skrevet 17. mai 2008 Gratulerer så masse me prinsen=) Håper dere får en fin sommer sammen!
<3Sosivov<3 Skrevet 17. mai 2008 #4 Skrevet 17. mai 2008 Gratulerer så mye med den lille prinsen! Et dramatisk fødselsforløp, men når enden er god er allting godt ;0) Kos deg med den nye verdensborgeren - håper han er i form snart.
2 fine små Skrevet 17. mai 2008 #5 Skrevet 17. mai 2008 Oi, gratulerer med beinhard toeff jobbing! Saa flink du har vaert, utfordringene kommer til dem som taaler det vettu.... ;o)) Kos deg masse med kjekk liten gutt og feir at det gaar godt selv i "solid ruskevaer" Da gaar det bare en vei fra naa av, kos deg saa mye.
*Super*Mamman* Skrevet 18. mai 2008 #6 Skrevet 18. mai 2008 Gratulerer så mye. Nei, ikke alltid ting går som "planlagt", men det viktigst er at alt går bra med mor og barn:) Kos dere masse med den lille gutten deres:)
2 Gullunger Skrevet 18. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 18. mai 2008 Nå er det 3 dager siden prinsen kom ut - og barsel tårene spruter! Spruter for alt og ingenting, men mest fordi han er på barneklinikken og jeg er her på barsel... og fordi ingenting ble som jeg hadde tenkt, og fordi 2. gangen skulle jo alt være så mye lettere enn 1. gangen trodde jeg.... Gleder meg til denne dagen er over og hormonene forhåpentligvis stabilierer seg litt igjen... Har vært å besøkt han på barneklinikken før idag, og skal snart bort igjen. Han er mye bedre i dag, har til og med spist endel uten å gulpe noe opp igjen! Har ikke tatt ny crp idag, siden det hadde gått så fint ned igår, men skal ta ny imorgen. Legen er optimist og tror han snart er frisk igjen og kan utskrives! Takker for gratulasjonenen! HI
nomiha, lykkelig 3-barnsmor:) Skrevet 18. mai 2008 #8 Skrevet 18. mai 2008 Gratulerer så mye med gutten!! Håper bedringen bare fortsetter og at dere snart kan reise hjem og kose dere i egne omgivelser:) Du får holde oss oppdatert;)
miba;-> Skrevet 18. mai 2008 #9 Skrevet 18. mai 2008 Gratulerer masse med vel overstått fødsel og med en liten gutt.Håper gutten deres kommer seg fort, slik at dere kan være sammen hele tiden.Skjønner at du har det litt tøft nå, med tanke på at gutten din ikke kan være sammen med deg hele tiden, men ønsker dere alt godt.
Gjest Skrevet 18. mai 2008 #10 Skrevet 18. mai 2008 Gratulerer med prinsen! :-) Det var dumt at fødselen ikke ble som du ønsket deg, men godt at det gikk så bra likevel.
2 Gullunger Skrevet 19. mai 2008 Forfatter #12 Skrevet 19. mai 2008 Nå er gullgutten friskmeldt! Legen sa han så ut som sunnheten selv! Hurra jeg er så glad! Nå har jeg fått han inn på rommet til meg og vi kan kose og være i lage hele tiden! Den værste dagen med barsel tårer er over og hormonene begynner å stabilisere seg litt igjen - i dag er er riktig flott dag. Hurra for 19. mai! Snart lusker jeg meg nok over på "Din baby" - velkommen etter om ikke så lenge til alle dere andre! Takker for alle gratulasjoner forresten (o: HI
2 fine små Skrevet 19. mai 2008 #13 Skrevet 19. mai 2008 Gratulerer med 19. mai da!! Hehe, roerende historie og saa flott at alt er i boks og deilig naa. Kos deg masse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå