Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste et sted at de i enkelte deler av landet deler ut skjema der en skal skrive ned hvor ofte en registrerer liv / spark. Noen av dere som holder på med det? I hvilken uke startet dere / hvordan fungerer det i praksis?

Gikk inn for å skrive ned tidspunkt for bevegelser i dag og ble egentlig overrasket over hvor mye liv det faktisk var. Har nok blitt litt "blasert" når det gjelder mindre bevegelser - legger normalt ikke merke til dem. Er nå i uke 40, og fant ut at vesla gjerne gjør en eller annen bevegelse minst hvert kvarter - gjerne oftere.

Bevegelsene er ikke så store lengre - det er det ikke plass til. Hun minner meg litt om hvordan en føler seg når en har sittet lenge på trang økonomiklasse på fly; litt desperat etter forandring setter en kanskje et bein i spenn mot en eller annen flate - for så å finne ut at det ble _iallefall_ slitsomt - for så å resignert gå tilbake til utgangsstillingen. Vesla i magen har det med å sette et kne i spenn mot magen - dytte godt ifra en liten stund - for deretter å slappe av igjen. Hun er nok vel så klar som meg for å få endret på ting! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I Drammen fikk jeg det skjemaet, "Tell trivselen" heter den undersøkelsen/kampanjen. Man skulle begynne i uke 25 eller 28 eller noe sånt, og finne et tidspunkt på døgnet hvor man pleide å kjenne liv. Så skulle man daglig på dette valgte tidspunktet registrere hvor lang tid man brukte på å kjenne 10 (tror jeg) bevegelser. Prøvde å følge det til å begynne med, men 17-19 tiden er for meg et tidspunkt med mye bevegelser, men også en tid på døgnet hvor jeg ikke alltid er hjemme og dermed gikk det litt i glemmeboka.

Synes faktisk også at så detaljert fokus på dette med bevegelser førte til at jeg ble mer bekymret og stresset enn jeg ønsket. Hadde det vanligvis tatt 5-10 min, ble jeg bare opphengt når det to dager kanskje ikke var noe liv på disse timene (eller at jeg ikke kjente det fordi jeg selv var mye i bevegelse). For min egen del, og for å ha et litt mer avslappet svangerskap bare kuttet jeg ut. Som legen min sa -viktig å kjenne bevegelser daglig, men babyen har forskjellige dagsform han også, akkurat som deg og meg!

Skrevet

Jeg fikk også dette skjemaet i Drammen. Begynte å telle når jeg var 28 uker på vei. Du skal finne et tidspunkt der du vanligvis har tid og det pleier å være mye liv. jeg har satt opp mellom kl 20-22. Da har 2-åringen lagt seg, og jeg er veldig klar for å slappe av litt på sofaen. Når jeg kjenner første spark begynner jeg å telle. Foreløpig har det tatt maks 6 minutter å få 10 bevegelser/spark, men jeg har bare holdt på litt over en uke. Vi får se om jeg fullfører, enn så lenge går det veldig greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...