Aima Skrevet 17. mai 2008 #1 Skrevet 17. mai 2008 Leste et sted at de i enkelte deler av landet deler ut skjema der en skal skrive ned hvor ofte en registrerer liv / spark. Noen av dere som holder på med det? I hvilken uke startet dere / hvordan fungerer det i praksis? Gikk inn for å skrive ned tidspunkt for bevegelser i dag og ble egentlig overrasket over hvor mye liv det faktisk var. Har nok blitt litt "blasert" når det gjelder mindre bevegelser - legger normalt ikke merke til dem. Er nå i uke 40, og fant ut at vesla gjerne gjør en eller annen bevegelse minst hvert kvarter - gjerne oftere. Bevegelsene er ikke så store lengre - det er det ikke plass til. Hun minner meg litt om hvordan en føler seg når en har sittet lenge på trang økonomiklasse på fly; litt desperat etter forandring setter en kanskje et bein i spenn mot en eller annen flate - for så å finne ut at det ble _iallefall_ slitsomt - for så å resignert gå tilbake til utgangsstillingen. Vesla i magen har det med å sette et kne i spenn mot magen - dytte godt ifra en liten stund - for deretter å slappe av igjen. Hun er nok vel så klar som meg for å få endret på ting!
~~ElleMelle~~ Skrevet 17. mai 2008 #2 Skrevet 17. mai 2008 I Drammen fikk jeg det skjemaet, "Tell trivselen" heter den undersøkelsen/kampanjen. Man skulle begynne i uke 25 eller 28 eller noe sånt, og finne et tidspunkt på døgnet hvor man pleide å kjenne liv. Så skulle man daglig på dette valgte tidspunktet registrere hvor lang tid man brukte på å kjenne 10 (tror jeg) bevegelser. Prøvde å følge det til å begynne med, men 17-19 tiden er for meg et tidspunkt med mye bevegelser, men også en tid på døgnet hvor jeg ikke alltid er hjemme og dermed gikk det litt i glemmeboka. Synes faktisk også at så detaljert fokus på dette med bevegelser førte til at jeg ble mer bekymret og stresset enn jeg ønsket. Hadde det vanligvis tatt 5-10 min, ble jeg bare opphengt når det to dager kanskje ikke var noe liv på disse timene (eller at jeg ikke kjente det fordi jeg selv var mye i bevegelse). For min egen del, og for å ha et litt mer avslappet svangerskap bare kuttet jeg ut. Som legen min sa -viktig å kjenne bevegelser daglig, men babyen har forskjellige dagsform han også, akkurat som deg og meg!
Lille Lu Skrevet 17. mai 2008 #3 Skrevet 17. mai 2008 Jeg fikk også dette skjemaet i Drammen. Begynte å telle når jeg var 28 uker på vei. Du skal finne et tidspunkt der du vanligvis har tid og det pleier å være mye liv. jeg har satt opp mellom kl 20-22. Da har 2-åringen lagt seg, og jeg er veldig klar for å slappe av litt på sofaen. Når jeg kjenner første spark begynner jeg å telle. Foreløpig har det tatt maks 6 minutter å få 10 bevegelser/spark, men jeg har bare holdt på litt over en uke. Vi får se om jeg fullfører, enn så lenge går det veldig greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå