Gå til innhold

Høyt stoffskifte ??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 13 uker på vei, og de første 8 ukene gikk jeg ned 6 kilo(det er mye for meg), da jeg tok dette opp med legen tok han raskt en stoffskifte prøve, og jeg fikk da beskjed om at jeg hadde VELDIG høyt stoffskifte, høye verdier, og HCG (er det noen sammenheng, lurer på om det er to?). Jeg fikk da beskjed om å komme tilbake for nye prøver etter 4 uker, og vist det viste seg at jeg hadde like høye nivåer ville han sende meg på ultralyd osv, slik at vi kunne være sikker på at den lille hadde det helt fint. Legen ringte meg på torsdag, og fikk beskjed om at verdiene var fortsatt like store, og ba meg komme tilbake etter 4 nye uker for å ta en ny prøve. Ikke noe ultralyd, ikke noe som kunne forsikre meg om at den lille har det fint!!

Jeg vet ikke hva som er normalt å gjøre?

Noen som er i samme situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Vel, jeg har LAVT stoffskifte, iallefall ifølge de siste prøvene jeg har tatt hos legen. Men har tenkt å få meg en henvisning til en endokrinolog (indermedisiner), for fastlegen min sier bare at det er vanlig at det svinger i svangerskapet, og det virker ikke som om han har tenkt å sette meg på noen behandling. Derfor vil jeg til en spesialist som vet mer om stoffskifte og graviditet, har nemlig lest at det KAN påvirke babyen når man har lavt stoffskifte ( for tidlig født, hjerneskade og annet), men vet ikke hvordan det er med for Høyt stoffskifte! Uansett, så tror jeg ikke vi behøver være redde, tror det er svært liten sjans for at det påvirker barnet.

Skrevet

Jeg hadde for høyt stoffskifte etter forrige graviditet. Det er visst noe som gjerne oppstår når kroppen utsettes for store fysiske påkjenninger (som graviditet). Da fikk jeg også beskjed om å komme tilbake flere ganger for å sjekke om det ble høyere. Da ville vi være nødt til å behandle det. Jeg tok ultralyd av skjoldbruskkjertelen, og da kunne de visst se at den hadde forandra seg på en måte. Men jeg fikk også høre at det var vanlig at dette svingte, derfor avventer de behandling litt, og mitt stoffskifte gikk ned igjen. Jeg vet jo ikke hvordan dette er når man er gravid, men legen min var veldig opptatt av å holde et øye med stoffskiftet mitt nå når jeg er gravid igjen. Jeg tror ikke dette har noen direkte effekt på babyen i magen, men det gjør jo at kroppen går litt på høygit hele tida. Hjertet får litt mer å jobbe med og sånn. Men merket du noe annet enn at du gikk ned i vekt da? Jeg merka ikke så mye annet jeg heller, og mitt stoffskifte gikk ned igjen av seg selv. Legen vet jo når verdiene blir for høye, og når han har valgt å ikke gjøre noe med det, er det sikkert ikke farlig.

Skrevet

Hei og takk for svar :)

Jeg har hatt mye hjertebank, kvalme og at blodet bruser på en måte, jeg ble stresset av å sitte i ro, men jeg har ikke energi (sikkert pga graviditeten), mye trøtt.

Men vekten har begynt å stabilisere seg nå, hjertebank er borte, kvalmen er her fortsatt da, men har ikke mere bivirkninger på høyt stoffskifte. Det er jo bra, men jeg tok jo nettopp prøvene så nivåene er som helt i begynnelsen av svangerskapet.

Men jeg hangler fortsatt på energi, og det er det jeg syns er så rart, for på høyt stoffskifte så skal man være hyper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...