Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta min sover nesten ikke om dagen. Idag har hun kun sover 1 time midt på dagen fra kl.09.00-22.30.. Vet hun burde sove mere og har forsøkt legge henne for en dupp eller to i løpet av dagene men.. Dette ender opp med at hun blir grinete og overtrøtt da hun ikke får tilstrekklig søvn. Hun sover heller ikke hele natten og våkner ofte fordi hun er sulten. Legger henne i egen seng og hun sovner der rundt 23.00-maks 03.00 og da er det mat nesten hver time. Jeg er så sliten og føler meg så misslykket da jeg ser at mange av mine venninner har babyer sove sover nesten hele natten pluss ett par-tre dupper i løpet av dagen.

Hun er 3 mnd nå..

Noen tips om hva jeg kan gjøre for og få henne til og sove lengre? legger henne såklart, men da bare skriker hun i evigheter og det vil jeg ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke så lett dette med søvn på barn. Dette er mitt tredje barn og jeg hadde ingen bekymringer ovenfor nattesøvnen min da vi fikk lillegull. For de 2 første sov hele natten så og si fra fødselen av. Men sånn ble det altså ikke nå. Hang i puppen hele døgnet. Prøvde med tilegg på kvelden, i håp om noen timer søvn. Men det nyttet ikke det heller. Måtte ammes i søvn, men våknet så fort puppen forsvant. Fikk kolikk og fikk behandling hos homopat. Men enda var nettene ett mareritt. Vi begynnte med velling ved ca 3mnd og nettene ble gradvis bedre og bedre. Nå sover gullet i ca 12-13 timer på natta og alt fra 10- 40min på dagen.

Har ikke noen gode råd egentlig. Men det blir bedre med tiden. Du kan jo prøve å gå til homopat eller noe annet alternativt. Har hørt noen har gjort det på urolige barn.

Lykke til. Håper det ordner seg.

Skrevet

Tusen takk for svar. Var vel mistanke om kolikk hos min også. Gikk også til manuellterapaut for og sjekke etter løsninger i nakken, men var helt fin. Men nå er hun som sagt 3 mnd så da skal mye være over,håper jeg...

Og da hun er våken(som hun stort sett er, så skal hun bare sitte på armen og jeg skal helst gå og gå...Blir så sliten i armene og huet. Har prøvd og ha henne i bæresele da, men hun kvier seg til og sitte i den også..Og så føler jeg meg bevegelseshemmet...Mulig jeg burde prøve bæresjal..

Får gjort null hjemme da, og da når hun sover om natten/kvelden så må jeg vaske klær og hus..Men hadde hun sovet ett par timer om dagen hadde jeg jo rukket det da i steden. Mulig jeg høres sutrete ut nå men aner ikke hva som er normalt,er min første*men er stolt mor tross alt*:)

Skrevet

jenta vår hadde et par slike døgn hun også, og da jeg snakket med helsesøster om hva jeg kunne gjøre, så spurte hun om det var noe som skjedde i livet vårt nå..noen forandringer osv som kunne påvirke den lille. eks. flytting, krangling mellom foreldre osv. dette kunne gjøre baby urolig og forårsake lite søvn..bare et lite tips:) er jo ikke sikkert det er noe i denne duren som gjør det vanskelig.

Skrevet

Mitt beste tips er å fortsette å prøve å legge henne til faste tider, hver 3. time på dagtid. Helst bør du kanskje trille en tur for å prøve å rugge henne i søvn. Bruker hun smokk? Hvis ikke kan du fortsatt prøve det. (min tok først da hun var 3 mnd). Min yngste var også sånn (da hun var litt yngre da) men plutselig en dag så gikk det. Nå sover hun så snart hun treffer madrassen.

Rundt 3 mnd alder kan man begynne å innarbeide faste rutiner, så dette er en fin tid å forsøke. Ikke gi opp.

Selvsagt kan det også være lurt å sjekke henne for eventuelle medisinske problemer; låsninger i nakke, reflux etc.

Skrevet

Det kan jo også være at ting går seg litt til nå som hun runder 3 mnd.

Først nå starter hun å produsere søvnhormoner selv. Melatonin eller hva det heter.

Tror det er det som har skjedd med jenta mi. Hun sov heller nesten ikke på dagen, og det var mat hver andre-tredje time om natta.

viktig at hun får en god dose med dagslys hver dag, for det stimulerer produksjonen.

Nå er hun nesten 3 mnd, og plutselig klarer jeg å trille henne i søvn inne (står og drar vogna fram og tilbake), og da sover hun 1-2 tm midt på dagen, pluss en 30-45min dupp formiddag og ettermiddag.

Jeg gjorde ikke noe spesielt, var for sliten til å tenke nesten hehe vi har fortsatt slitsomme dager og netter innimellom, men siden hun har flere og flere "gode dager" nå, så går det framover:)

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...