Gå til innhold

er sosionomstudiet vanskelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg snubla over denne linken

http://studiekatalog.hio.no/content/view/full/1318

det er Masterstudium i familiebehandling

og det er akkurat det jeg vil drive med! men da må jeg begyne med sosionom.

er det et tøft studie?

jeg syns det er skummelt og skulle gå på stor skole... hihi

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er utdannet sosionom, og synes ikke dette var et tøft studie. Jeg var ikke særlig flink til å lese, men fikk greie karakterer. Mange i klassen min som jobbet ved siden av, og hadde barn. Det er vel på lik linje med barnevernspedagog, sykepleier, vernepleier... Går greit så lenge man er våken i timene : )

Skrevet

sååå bra :-)

hihi.... jeg syns det er summelt og skulle satte på noe så stort!

Skrevet

Det er vel som med alle studier: Er du interessert går det enkelt hvis ikke blir det tungt. Hvis du har selvdisiplin og er strukturert går det bra, hvis ikke blir det tyngre. Hvis du har lære-/lesevansker kan det bli tøft hvis ikke går det greit.

Skrevet

Føles som en evighet de 3 åra før du starter på dem, men det går knallfort. Og studiet er greit. Ikke noe massiv lesing og pugging.

Lykke til! : )

Skrevet

jeg har lesevansker... men jeg er jo vant til det... og det vil jo være med meg uansett hvem studie jeg tar.

jeg har selvdisiplin på dagtid. jeg sitter stort sett med skolearbeid hele dagen. men kvelden er det dårligere med. leste på sidene til hiø at man måtte renge med 40 timer i uken til lesing, det syns jeg virket heftig mye ut. men det er kanskje ikke det når alt kommer til alt.

Skrevet

40 timer til studiet eller til lesing utenom? Det er uansett individuelt hvor mye man trenger å lese og med hjelp av god studieteknikk og kompendier og gamle eksamensoppgaver kan man komme langt.

Antall studietimer er gjerne oppgitt for å vise hvor stort studiet er. Det innebærer gjerne oppgaver og annet også, ikke bare lesetimer.

Vet du at du vil jobbe som sosionom? Eller er det springbrettet til å jobbe på familievernkontor/lignende? I tilfelle kan det være andre studier som leder til samme kompetanse. Sikkert lurt å sjekke det ut.

Skrevet

ja jeg vil ta sosionom fordi jeg vil jobbe på familievernkontor og tenkte derfor og ta en master i familiebehandling. for det ser superintresant ut!

man må ha bestått bachelorstudium i sosialt arbeid, barnevern, vernepleie, sykepleie for å komme inn.

etter og ha lest hva de forsjelige studiene står får så blir se sosionom eller barnevern som virker intresante.

har hørt at man kan ta psykologi og havne der også, men det er et for heftig studie for meg.

hm...jeg tror dette er ting jeg syns er gøy og intresant, så sånnsett brude det jo gå bra

Skrevet

Det er spennende å begynne å studere!

Som sosionom slipper du antakelig unna turnusarbeid og det er en stor fordel når du har barn (eller for den som vil ha et sosialt liv...)! Du må sikkert jobbe som sosionom en stund før du kan ta videreutdanning, det er iallfall en fordel for deg og for klientene dine. Da er det viktig å velge et yrke som du er interessert i for seg selv. Høres jo ut som om du har tenkt på dette en del.

Har du søkt?

Skrevet

jeg er ikke ferdig med vidregående fagene før til jul så jeg får ikke søkt før da..

jeg har tenkt på dette i 2 år... hehe... egentlig skulle jeg være fornuftig, tenkte penger og ta økonomi og admenistrasjon. har tatt bedøk på bi i år ved siden av 3 fag på vgs og 2 fag på ungdomskolen. og jeg syns bedøk var noe dritt... så da er det jo ikke så lurt.

så da tenkte jeg at jeg skulle følge hjertet for en gang skyld.

jeg er i grunn innstilt på at det tar noen år før jeg kan begyne med en master, for jeg får jo ikke støtte til utdaning etter bachlern så da må jeg greie meg selv. og da er det nok gunstig at jeg er litt mer etablert først på alle mulige måter.

hm... håper jeg kommer inn! :-)

Skrevet

Gå for det hvis du kommer inn, synes man skal satse på det man selv virkelig har LYST til jeg har jeg lært etter å ha rota rundt grøten i 10år her...men forhåpentligvis er jeg et steg nærmere målet fra midten av juli av!!!

Skrevet

hva vil du bli da ugla?

Skrevet

*kremt* sikter på å bli Jordmor, mitt livs største drøm, og nå har jeg full støtte fra samboeren og familien. Lang vei å gå, blir tøft..så håper VIRKELIG jeg kommer inn på sykepleien til høsten, søkt på desentralisert studie som er lokalt her så jeg slipper å pendle før ungene blir større.....sykpleien på 4år, litt mindre press, minst 1års praksis..og så søke videreutdanning som Jordmor..da kan jeg jo havne hvor som helst i landet og må trolig flytte fra mine hvis jeg kommer inn for ei periode...men kommer jo til å reise hjem til dem så ofte jeg får sjans.

Men jeg tror det absolutt er verdt det, så sterkt vil jeg dette!! Snakka med samboeren, svigermor og svigerfar gjorde det samme, mens samboeren og søstra bodde hos besteforeldrene i 3 år, så foreldrene i helger/ferier...

Skrevet

så bra! det går helt sikkert fint! jordmor er jo helt sikkert super intresant. det er et par venner av meg som også har det kaldet.. hehe..,

det er jo en stund til du eventuelt blir helgemamma for en tid da, så da er jo barna dine soppas store at man kan forklare de konseptet. og kan man det så går nesten alting fint :-)

Skrevet

Regner med at det skal gå greit ja, min kjære starter i dagjobb ( samme arbeidsgiver, nye oppgaver) fra mandag, så da får vi endelig en normal hverdag her så da er ikke det noe problem heller når den tid kommer :-) Han er innstilt på det :-)

Savn vil man alltid føle, men jeg tror også jeg da gjør noe veldig sunt og bra, for ved ta seg en skikkelig utdanning så vil det kansje inspirere barne til å gjøre det samme :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...