Snupi27 Skrevet 16. mai 2008 #1 Skrevet 16. mai 2008 jeg bestemte meg for å ringe lege i dag fordi emilie har hatt feber 3 dager på rad nå. feberen ligger på 39.5 hver morgen og hver kveld. på dagen synker den til rundt 38.6. hun får feber nedsettende hver morgen og kveld. vi ble altså sendt hjem fra lege uten at det "feilte" henne noe sa legen. hun hadde BARE feber så vi skulle la henne gå i body så hun ikke fikk feberkramper og gi henne paracet. vi var inne hos legen i max 5 min og ble feid ut igjen, virket som hun hadde det veeeldig travelt. de tok prøver fra henne. (sånn stikk i fingeren) og fant ingenting, ikke ørebetennelse og ikke lungebetennelse.. kan barn ha så høy feber uten at det kan være noe annet...? hun er 9 mnd..
mams-til-tre Skrevet 16. mai 2008 #2 Skrevet 16. mai 2008 Den fjerde barnesykdommen kanskje?? Men da skal hun nok få noe utslett når feberen begynner å avta, eller når hun er feberfri... Ikke vet jeg, men mange ganger har jo de små feber uten at det er noe farlig. Håper jenta di blir snart frisk.. Ikke noe moro når de er syke..
Gjest Skrevet 16. mai 2008 #3 Skrevet 16. mai 2008 Vil bare si at pia he ri hus på 7mnd fikk feber i dag hun også. 39,5. Men er i topp form ellers. Bare slapp, blek, glassig i øynene og varm i panna. Var ikke sikker på om jeg skulle gidde å sjekke feberen en gang. BRa jeg gjorde det da.... Er det noe annet enn feber som har plaget henne? Må bare spørre jeg..... Har du tatt henne med ut i dagene med feber? Er så usikker på hva jeg skal gjøre. Det ser jo ut til at hun "bare" har feber; og kanksje kunne vært med i morgen og i selskap på søndag. Hører jo fra "alle" at de kan gå ut så lenge det bare er feber. (Føler jo seff for å komme meg ut selv også) Men hadde det vært jeg som hadde hatt feber, og følt meg ganske bra ellers, tror jeg ikke at jeg hadde orket å gå ut. Blir jo litt mo i kroppen av det.
Snupi27 Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 16. mai 2008 kanskje hun får utslett etterhvert. hun har fortsatt feber som ikke har gitt seg
Gjest Skrevet 16. mai 2008 #5 Skrevet 16. mai 2008 God bedring!! 39,5 er egentlig ikke så ille på babyer. De har sjelden et midtstille. Det er som regel høyt eller ingenting hos de. (Har ei på 8år fra før, og har aldri opplevd at hun har hatt bare litt feber slik som vi voksne kan få. Hun er alltid over 39 eller under 37,8)
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2008 #6 Skrevet 16. mai 2008 små barn kan ha ganske høy feber, uten at det er farlig. det kan ikke sammenlignes med en voksen med 39,5 i feber. sønnen min hadde også 39,5 i feber, og vi fikk kun beskjed om å sette paracet om feberen oversteg det. små barn får lett høy feber! jeg ville fulgt legens råd, og målt tempen ofte, det er ikke bra om feberen stiger fort, da får de ofte kramper. men selvfølgelig, er du bekymret, dra på legevakta, d hadde hvertfall jeg gjort. god bedring til lillejenta di!
Snupi27 Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 16. mai 2008 hun er samme som din. men hun er varm på hele kroppen oxo da. og blitt ganske sutrete i dag. de to første dagene var hun ikke så sutrete. vi har bare vært inne egentlig.trillet en liten tur første dag bare for å gi henne litt frisk luft og så måtte vi til legen i dag da=) men noe 17 mai feiring i morgen blir det nok ikke..
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2008 #8 Skrevet 16. mai 2008 ja, hun kan ha så høy feber uten at det feiler henne noe. Feber er kroppens måte å jobbe på, så er nåkk ingen grunn til bekymring, bare holde øye med tempen på gi nok å drikke, og paracet viss den blir for høy. man skal foresten ikke gi paracet viss det ikke er nødvendig, nettopp fordi det er kroppens måte å jobbe på. så lenge allmentilstanden ikke er for dårlig er det ingen grunn til bekyrming, spesielt ikke når prøvene de tok var fine.
♥ Celines mamma ♥ Skrevet 16. mai 2008 #9 Skrevet 16. mai 2008 Lille jenta mi (snart 11 mnd) hadde også 39 +/- i feber for en mnd siden. Var hos legen da hun hadde hatt feber i 3 dager. Vi ble heldigvis ikke feid ut igjen..... Det viste seg hun hadde halsbetennelse og fikk penicilin. Etter de 3 dagene med feber fikk hun utslett, og vi trodde slevsagt at det var reaksjon på penicilinen. Det viste seg faktisk å være den fjerde barnesykdom. 3 dager med feber, så feberfri og da kommer utslettet. Jeg hadde tatt kontakt med legen igjen om feberen ikke gir seg. Er jo ikke helt vanlig å gå med kun feber i flere dager..... God bedring til lille jenta di
(,")Elsker *Lunajenta* mi(",) Skrevet 16. mai 2008 #10 Skrevet 16. mai 2008 Vet ikke om det kan være noe annet jeg men det er vanlig at små barn får høy feber uten at det er noe spesielt. Barn tåler feber godt, hvis en voksen har 39.5 i feber er dette veldig mye, men hos barn er det litt annerledes. Men var bra du for hos legen da, legen kunne kanskje beroliget det litt da, ikke bare sånn fort inn - fort ut igjen. Følg nøye med på allmenntilstanden hennes, hold feberen nede å pass på at hun får i seg nok veske.. Hvis feberen blir høyere, vedvarer eller hun får andre symptomer ville ikke jeg nølt med å ringt legevakta. Man maser ikke fordi, man har lov å være litt "hysterisk" når de er så små, det sa legevakta til meg da jeg ringte da vesla mi var syk. Legen så at ongen trengte ikke å ha blitt verre men at jeg måtte ringe igjen om jeg var bekymret, eller tenkte at dette ville jeg ikke ha ansvaret for... Så bare ring de hvis du lurer på noe, er greit å ringe å snakke med de. Håper jenta di blir bra snart da, ikke gøy når de små er syk..
Snupi27 Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #11 Skrevet 16. mai 2008 da skal jeg sjekke etter utslett i morgen. da er det 4 dagen.. men hun har litt eksem fra før av da.. ser jeg forskjell? hehe
♥ Celines mamma ♥ Skrevet 16. mai 2008 #12 Skrevet 16. mai 2008 Du vil nok se forskjell. Utslettet er inni huden på en måte. Røde flekker. Vi oppdaget de på magen, så fortsatt de ned på lårene.
Snupi27 Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #13 Skrevet 16. mai 2008 men om det er 4 barnesykdom, kan de gå ut når utslettet er kommet da eller bør de være inne da og? pleier det å vare lenge?
mams-til-tre Skrevet 16. mai 2008 #14 Skrevet 16. mai 2008 Det jeg har hørt i det siste så sier legene at det ikke er farlig å ta ut ungene om de ikke har veldig høy feber, og allmenntilstanden deres er dårlig... Du kjenner jo ungen din best, så se det litt ann du. Hvis hun virker pigg og er seg selv i morgen så kan jeg ikke så noe farlig med å ta henne ut en tur... Jeg hadde nok gjort det med tulla mi...Dere trenger jo ikke være så lenge ute.
Snupi27 Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #15 Skrevet 16. mai 2008 okei! da skal vi se det an litt! tusen takk for mange fine svar =)
♥ Celines mamma ♥ Skrevet 16. mai 2008 #16 Skrevet 16. mai 2008 Jeg tror du kan gå ut, men det er smittsomt. Utslettet varer noen dager. Klippet dette ut fra dinbaby Den 4 barnesykdom (exanthema subitum – tredje dags utslett) er en svært vanlig og uskyldig virus-sykdom. Den opptrer i løpet av de 2-3 første leveår ( oftest litt før barnet er 1 år). Sykdommen skyldes et herpez-virus kalt Herpez 6 (Dette virus er i slekt med Herpez virusene som lager munnsår og genital sår). Det typiske er at det litte barnet får høy feber, litt hovne lymfekjertler i nakken, ofte ikke forkjølet. Ingen skjønner hvorfor det er feber !! Barnet er slapt, men med god almentilstand. Høy feber varer i 2-3 dager ( link til Feber hos barn), når barnet da er bortimot feberfri kommer utslettet. Det er et rødt småflekket utslett som utvikler seg på brystet, rygg,hals ,armer og bein.( se bilde: attachment) Det varer i 1-3 dager, klør ikke. Det gir ingen kjente komplikasjoner. Hvis barnet ditt har hatt høy feber i 2-3 dager, men ikke er særlig syk: La da være å gå til lege !! Vent på utslettet dagen etter. Da har du forklaringen !
Snupi27 Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #17 Skrevet 16. mai 2008 oi. det er akkurat som om det beskriver emilie.. kanskje hun har fått den da.. men det er vel kanskje ikke smittsomt når det feberen er gått over? hvor fant du dette utklippet? finner det ikke jeg! vil gjerne se det bilde som følger med
♥ Celines mamma ♥ Skrevet 16. mai 2008 #18 Skrevet 16. mai 2008 http://www.dinbaby.com/dinbaby_site/innhold/tema/barnelege_jons_artikler_p_ett_brett/barnesykdommer det står om den fjerde barnesykdom litt nede på siden. Bildet er faktisk veldig dårlig
Snupi27 Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #19 Skrevet 16. mai 2008 hmm.. linken funket ikke det stod "du er komme ttil en side som er flyttet"
♥ Celines mamma ♥ Skrevet 16. mai 2008 #20 Skrevet 16. mai 2008 http://www.dinbaby.com/dinbaby_site/innhold/tema/barnelege_jons_artikler_p_ett_brett/barnesykdommer Prøv nå. Hvis ikke så søkte jeg bare på 4 barnesykdommen i søkemotoren her. Det øverste resultatet som kom opp gikk jeg inn på.
♥ Celines mamma ♥ Skrevet 16. mai 2008 #21 Skrevet 16. mai 2008 Her er en annen link: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=2827
Snupi27 Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #22 Skrevet 16. mai 2008 der ja! tusen takk =) veldig dårlig bilde ja
♥ Celines mamma ♥ Skrevet 16. mai 2008 #23 Skrevet 16. mai 2008 Håper hun snart blir frisk igjen. Er ikke noe kjekt når de små er syke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå