Anonym bruker Skrevet 16. mai 2008 #1 Skrevet 16. mai 2008 Ja,jeg tør heller ikke stå frem med nick. Rett og slett fordi folk her inne glefser vilt rundt seg. Jeg har forståelse for at dette er et sårt tema for dem som gjør det! Nettopp fordi at vi ikke vet skadevirkningene av det og man skal jo ikke diskutere barneoppdragelse med noen.. MINE argumenter mot ferber: -barnet "snakker" ved å gråte. -signalet du som forelder sender ut er; ingen kommer. Ligg her å ha det fælt. -negative effekter på barnets hjerne -mammahjertet mitt hadde ikke tålt det -det er så veldig mange andre metoder man kan bruke før man tyr til dette -det er for enkelt å bare la barnet ligge å skrike fordi mor/far er sliten og lei. les på www.sovlillebaby.com
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2008 #2 Skrevet 16. mai 2008 Bør vel kalle den klubben for AMF da.... ANONYME motstandere av ferber....
Mamma'n til Martin & Mille :) Skrevet 16. mai 2008 #3 Skrevet 16. mai 2008 Signerer denne!! jeg er HELT IMOT ferber!! Signerer MED nick jeg Folk kan glefse så myyye de vil.. Dette er mitt valg =)
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2008 #4 Skrevet 16. mai 2008 Nå trenger ikke Ferber være så ille da. Hos oss var det bare snakk om litt grining i noen få minutter. Stakkars de barna som ikke får lov til å gråte. Barn gråter gjerne av at de er stresset også. Ikke alle barn vil ha foreldrene oppi trynet hele tiden heller - da gråter dem gjerne fordi de vil være alene. Mine gutter har iallefall hatt en innsøvningsgråt hver kveld.
(,")Elsker *Lunajenta* mi(",) Skrevet 16. mai 2008 #5 Skrevet 16. mai 2008 Jeg kan godt stå frem med nick.. Synes denne metoden høres HELT FORFERDELIG ut, la babyene skrike....!! Nei, vet du meg hva, det hadde jeg aldri klart. Når jenta mi skriker vil jeg trøste henne så godt jeg kan, blir så lei meg når hun skriker. Hun er det beste i hele verden å hun skal aldri ligge i sengen sin å skrike for seg selv. Men folk får gjøre hva de vil, men stakkars barn som må ligge å skrike. Hadde aldri klart å hørt på det jeg iallefall. Dette er nå hva jeg mener om denne metoden, uten at jeg gidder å diskutere det med de som velger å bruke ferber metoden. Noen blir sikkert provosert av det jeg skriver men det får de bare bli....
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2008 #6 Skrevet 16. mai 2008 Ferber er ikke å la barnet ligge å skrike....men å gråte. STOR forskjell! Man lar jo uansett ikke barnet gråte i flere timer heller. Har noe lest hva Ferber egentlig er?!
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2008 #7 Skrevet 16. mai 2008 Skjønte ikke det her jeg? Hva er ferber? Fant ikke noe på link ... *DUM*
Gjest Skrevet 16. mai 2008 #8 Skrevet 16. mai 2008 Jeg er generelt imot skrikekurer på små babyer, da mener jeg under 6 mnd. Men nå føler jeg at argumentet ditt med at barnet snakker ved å gråte blir litt feil når barn faktisk også tester ut grenser ved å gråte. datteren min på 11 mnd gråter hvis jeg sier "nei" og tar fra henne ting hun ikke får leke med, er det feil? Barn skjønner at når man gråter, så kommer mamma eller pappa. da er det kanskje ikke så utenkelig å forstå at eldre babyer tester mammaen og pappaen sin fordi de rett og slett ikke vil sove selv om de trenger det. Det er foreldre sin jobb å vite hva som er best for barna sine, ikke barna selv. Noen ganger er en liten skrikekur det beste for barn og voksne. Jeg har ikke kjørt en ferber-kur på mitt barn. Men jeg må jo si at jeg forstår hvorfor noen gjør det. tenk hva søvnmangel gjør med en hel familie. For noen er dette løsningen og det gjør ikke dem til noen dårlige foreldre. tror det blir veldig feil å generalisere på denne måten, husk at vi alle er forskjellige og har forskjellige behov:)
Smellt P. Tjukka Skrevet 16. mai 2008 #9 Skrevet 16. mai 2008 Jeg signerer og det med nick -) Ikke redd for å si at jeg ikke syns noe om å la små barn gråte for å lære seg å sove ! Men det er opp til foreldrene å avgjøre hva de syns er riktig for deres barn .
Sunniva78 har to små Skrevet 16. mai 2008 #10 Skrevet 16. mai 2008 Vel, jeg signerer jeg også. Skal ikke legge meg opp i hva andre gjør, det er deres valg. Men mitt mammahjerte hadde ikke klart å gjennomføre noe slikt.
Willy Wonka Skrevet 17. mai 2008 #11 Skrevet 17. mai 2008 liker ikke ferber....det gjør ikke kollegaen min heller som er barnepsykolog, spesialist sådan. Hører på henne, jeg. Har stor tillit til det hun forteller om babyer som må skrike/gråte seg i søvn. Samme sier Gro Nylander..hører på ekspertene, jeg. Gutten min sovner fint av seg selv, men enkelte netter kan han gråte litt...da er jeg inne hos han til han sovner. Stryker han på kinnet, i håret m.v. Går jeg glipp av et TV-program jeg har villet se...ja, hva gjør nå det. Gutten min kommer først.
heldigec Skrevet 17. mai 2008 #12 Skrevet 17. mai 2008 Jeg synes det er helt ok å være imot Ferber, og jeg forstår faktisk at mange er det. Men jeg tror de færreste av dem egentlig vet hvordan det fungerer i praksis. Uansett så er det viktig at man vet om alternativene. Det finnes mange veier til Rom.... Men jeg har ennå til gode å se noen som henger ut Ferber-motstandere her inne! Er stort sett Ferber-tilhengere som blir både hengt ut, trakassert og ikke minst usaklig mobbet! Det bør alle holde seg for god for. Vi er alle sammen gode mødre som vil det beste for barna våre - enten det gjøres på den ene eller andre måten. God 17.mai til alle!
Sunniva78 har to små Skrevet 17. mai 2008 #13 Skrevet 17. mai 2008 Som jeg allerede har skrevet, jeg skal ikke henge meg opp i hva andre gjør. Og heller ikke har jeg hengt ut og mobbet noen. Der er jeg enig med deg at grensen går. Men å si at man er imot METODEN, ja det må det være lov til.
simsalabima Skrevet 17. mai 2008 #14 Skrevet 17. mai 2008 Jeg er både for og i mot... Syns det kommer ann på måten det blir gjort på. Å følge Ferber metoden etter boka syns jeg ikke noe om. Men å se ann barnet, hvordan det reagerer, hvor gammelt det er, hvor modent det er...er bedre. Jeg som uvitende førstegangs mamma prøvde ferber i 3 minutter(!) da hun var 6mnd. Ente med at jeg begynte å grine selv, tok henne opp og sverget at jeg ALDRI skulle gjøre noe lignende igjen. Hun var rett og slett for liten og for umoden syntes jeg. (nå når jeg ser det i ettertid.). Men nå er hun 8mnd og hun forandret seg så mye på de to mnd. Har merket forskjell på modenhet. Måten hun gråter på. Att hun klager er sint, lei seg etc. Så ja jeg gjennomførte min egen ferber. Tok 50 min. Der jeg tok henne opp da hun var for hysterisk, klappet litt. Gikk ut og inn, og ja hun sovnet av utmattelse. Jeg syntes det var grusomt, men samtidig så merket jeg STOR forskjell på henne denne gangen og da hun var 6mnd. Hvis mitt barn hadde bare fortsatt å gråte, våkne, tatt mange netter, hadde jeg ikke gjennomført det igjen. Hos oss tok det 1 kveld. Og jeg har INGEN tro på at de 50 minuttene av hennes liv har skadet henne. Men dersom det hadde vært kveld etter kveld så er jeg mere usikker... Signerer med Nick jeg for jeg føler meg som en kjempe god mor:)
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2008 #15 Skrevet 17. mai 2008 Vi tok ferber på vår eldste da han var 1 år. Da hadde vi hatt problemer med leggesituasjonen fra han var født. Vi prøvde alle mulige metoder. Satt inne hos ham i timevis hver kveld. Det resulterte i at han ble liv redd for at vi skulle gå fra ham. Han lå med "et øye åpent" og passet på at vi ikke gikk fra ham. Når han endelig sovnet (etter 1-2 timer) måtte vi liiiiiiiste oss ut. Etter 30 min - 1 time våknet han helt hysterisk fordi vi ikke var der. All hans engeri gikk med på å passe på oss. Vi valgte tilslutt å benytte ferber. Det tok 45 min med skriking før han sovnet første kvelden. Kveld to tok det 10 min. Etter det har han lagt seg uten problemer. Han koser seg i sengen sin nå noe han aldri gjorde tidligere selv om vi satt der. MIN erfaring er altså at alle disse "kosemetodene" gjør barnet utryggt og redd for å være alene. En signaliserer at "det er så nifst å være i sengen sin at mamma må være her å passe på deg hele tiden". Da jeg tok ferber var jeg for først gang "ærlig" med ham. For faktum var at vi ikke kom til å sitte inne hos ham hele kvelden. Det er min erfaring med ferber.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2008 #16 Skrevet 17. mai 2008 Er veldig imot ferber. Hadde aldri klart å skade mitt eget barn på den måten.
annki83 Skrevet 17. mai 2008 #17 Skrevet 17. mai 2008 signerer gjerne! folk får se hva de vil. mine barn griner seg ikke i søvn. omd e er to måneder to år eller tolv år spiller ingen rolle syns jeg. ingen forkjenner å være trist å lei før de skla legge seg.
☆:*´¨`**´¨`*:☆ Skrevet 17. mai 2008 #18 Skrevet 17. mai 2008 Signerer jeg og, forferdelig måte å gjøre det på1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå