hamsterpia Skrevet 16. mai 2008 #1 Skrevet 16. mai 2008 Hadde egentlig planlagt å starte med ferber metoden i morgen, men så flyttet vi det til i kveld. (Begynner med det etter anbefaling av HS) Huff, er så fælt å høre han skike mens jeg sitter og passer stoppeklokka. Og er enda værre å se han strekke armene opp mot meg når jeg kommer inn til han. Får bare håpe at det går raskt og greit med dette her, for jeg klarer ikke mange sånne kvelder.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2008 #2 Skrevet 16. mai 2008 Stakkaren... Fatter bare ikke at dere klarer å begynne med Ferber jeg... Sorry, men jeg skjønner det bare ikke. Bare les dette: "Metoden er helt uforenlig med moderne spedbarns- og småbarnspsykologi. Spedbarnets språk er gråt. oppbygging av tillit, trygghet og et godt selvbilde er spedbarnspsykologiens viktigste fundament. Disse behovene blir nærmest motarbeidet ved denne disiplinære atferdsterapautiske metoden. Det strider mot den menneskelige natur at foreldre skal stå utenfor døren til sitt barn og høre på at det gråter. Metoden er helt ulogisk. Eksempelvis ved at mor går inn, og så sier at hun er der, for så i neste øyeblikk forsvinne ut døren igjen. Barn opp til 3 års alder har problemer med å forstå at mennesker de ikke ser eksisterer." Hentet fra: http://83.143.85.11/apnorge//index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=6
Meg og bøllegutta!! Skrevet 16. mai 2008 #3 Skrevet 16. mai 2008 Nå spørs det jo veldig hvor gammelt barnet er.... Du har kanskje hørt om at barn gråter av trass og sinne?? Som du sier selv så er gråten en viktig del av små barns språk og dermed kommuniaksjon. Jeg har tro på at de fleste foreldre klarer å skille på ulike typer gråt ( sinne, frykt, smerte og lignende) og derfor gir respons når det trengs
hamsterpia Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 16. mai 2008 Joda, greit det du skriver. Har vært litt skepisk til metoden selv jeg, men når en frisk og rask baby på 9 mndr MÅ sovne ved puppen hver kveld og våkner etter 3-4 timer og da nekter å sove mer i sin egen seng, for så å være helt "apekatt" når han kommer i senga vår og holder oss våkne hele natta, så må man ty til andre metoder enn bare kos og klem og samsoving. Vi koste oss glugg ihjel før sengetid i kveld og har gjort det i hele dag, og det gikk faktisk kun 30 min fra jeg la han til han sovna. Vanligvis bruker han 1-2 timer på å sovne på fanget mitt. På ett eller annet tidspunkt må han lære at natt er natt og dag er dag. Det er ikke noe heldig for han å ha 2 utslitte foreldre som ikke har overskudd til å være med å leke heller. Og hvis du har noe mer å fortelle meg, så hadde jeg satt pris på at du lot være å trykke på anonymknappen, for jeg tar deg veldig lite på alvor når du ikke tør stå for dine egne meninger engang!
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2008 #5 Skrevet 16. mai 2008 Hvor gammelt er barnet? Dette burde du ikke drive med før barnet er nærmere året. Før dette kan det skade tilknytningen og kommunikasjonsevnene til barnet. HS'ene rundt om i landet opererer med mange gamle holdninger. Man må ikke utsette barnet sitt for alt som hs sier.
hamsterpia Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 16. mai 2008 Han er 9 mndr, og dette hadde jeg nok gjort uansett om HS anbefalte det eller ikke, for sånn det er nå er ikke holdbart. Både jeg og pappa`n går helt på reserven om dagen. Synes slett ikke det er noe gøy å høre han gråte, men akkurat nå er det faktisk noe vi må gjøre. Har slitt med søvnproblemer siden begynnelsen av februar. Så får vi bare krysse fingrene for at det ikke blir en langvarig prosess.
mamma'n til knerten Skrevet 16. mai 2008 #7 Skrevet 16. mai 2008 Lykke til =) Håper det går lettere kveld for kveld. Selv tror jeg ikke jeg hadde klart å gjennomføre en slik metode, men skjønner at det er uutholdelig slik dere har det nå. Vi har da blitt mennesker vi også og noe sier meg at vi lå leeenge og skrek. Har inntrykk av at foreldrene våre og folk på deres alder har en helt annen holdning til å la babyene ligge å gråte. Moren min sier at alle sa til ho at ho skulle la meg og søstra mi ligge og gråte, at vi ikke hadde noe vondt av det. (Hun klarte det ikke da =) )
hamsterpia Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #8 Skrevet 16. mai 2008 Takk for støtten! Merker at jeg blir litt lett hissig her i kveld, men det er nok fordi jeg er litt påvirket av situasjonen. Jeg vet at han skiker pga at han vil opp og sitte på fanget, det er ingen annen grunn til at han skiker, kun sinne, men likevel er det hardt å høre på. Er overrasket over at han sovnet så fort (etter bare 30 min). Hadde sett for meg en lang kveld med mye gråting fra min side også. Tror nok vi i vår generasjon gråt mye mer som babyer enn babyene gjør nå ja. Min mor fik 3 barn i løpet av 1 1/2 år, og det sier seg selv at hun ikke kunne sitte med alle tre på fanget hele dagen og stelle hus og fjøs og lage mat. Og vi har blitt så normale som man kan være vi i allefall.
simsalabima Skrevet 16. mai 2008 #9 Skrevet 16. mai 2008 Hei! Jeg støtter deg fullt ut!!!! Vet hvordan det er. Jenta vår har sovnet ved puppen helt fram til nå nesten. Og det tok lengre og lengre tid å få henne til å sovne. Opptil 1 time som regel. Jeg hadde ikke lyst å bruke ferber. Jeg syns det er helt grusomt å høre henne gråte. Så jeg begynte å stryke henne over kinnet til hun sovnet! Dette fungerte greit i ca 3 netter før det begynte å ta lengre og lengre tid før hun sovntet. HUn bare lo og tøyset og turnet i senga. Da jeg prøvde å gå ut, var det hylskriking! På søndag fant jeg ut at nå var det nok, og brukte ferber, gikk inn og ut, tok henne opp da hun var for hysterisk. Mamma hjertet mitt blødde. Var helt grusomt!!! Hun sovntet av utmattelse etter 50 min. Jeg hadde så forfærdelig dårlig samvittighet. Men neste dag var hun blid som en sol! De på følgene kveldene har jeg bare lagt henne ned, synget 2 sanger kysset henne på kinnet og gått ut. Sutrer kanskje ett par minutter før hun sover hele natta. Så her tok det 1 kveld. Hvis jeg hadde visst det var så enkelt hadde jeg gjort dette for 1 mnd siden. Så stå på!! Mi er 8mnd.
hamsterpia Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #10 Skrevet 16. mai 2008 Aussie80: Takk takk! Sover hun hele natta også? Her har vi slitt mye med MANGE og laaaange oppvåkninger om natta, så jeg håper dette vil gjøre at det blir slutt på det også.
simsalabima Skrevet 16. mai 2008 #11 Skrevet 16. mai 2008 Merket at jeg kunne lett fått henne til å sove hele natten uten amming hvis jeg hadde ønsket det. Da hun våknet for mat som vanlig i 12 tiden, lå jeg bare og hørte etter hva som skjedde. Etter bitte litt rop og litt sutring (ca 3min) sovnet hun igjen. Hun våknet igjen ca 5 om morgenen. Da ga jeg henne mat. Og har fortsatt med det. Har ikke lyst å slutte med natt puppen (så lenge det bare er en gang). For syns det er så koselig og hun har helt sluttet å ville ammes om dagen. Får kutte den ut etterhvert. Hvis jeg var deg tror jeg at jeg hadde prøvd å kutte nattammingen nå hvis du ønsker å kutte den/de. Eller du kan ta det i to ferber ettapper. (har jeg lest) Men skal sies at natta ikke var problemet her. Har så lenge jeg kan huske bare spist 1 gang, men våknet flere ganger og da har jeg bare kunnet klappet henne litt eller bysset litt så har hun sovnet igjen. Lykke til!
hamsterpia Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #12 Skrevet 16. mai 2008 Jeg ammer ikke om natta lenger, og han vil ikke ha pupp når han våkner heller. Han er bare kjempegira og skal tulle rundt i senga vår i timesvis. Ammer mellom kl 05 og 06, og det er helt greit synes jeg og.
heldigec Skrevet 16. mai 2008 #13 Skrevet 16. mai 2008 Hold ut! Du kommer til å lure på hvorfor du ikke gjorde dette før....! 30 min første kvelden er jo kjempebra. Ikke hør på alle som er imot dette, de har antagelig ikke erfart det selv. Jeg har uttallige eksempler på at metoden fungerer - selv på såkalte "håpløse" tilfeller. Selv om det er forferdelig å høre på gråten så vil jeg i dette tilfellet si at målet helliger middelet. Resultatet er to uthvilte foreldre, en uthvilt og gladere (tro du meg!) baby og et nytt liv for alle! Barn trenger søvn for å utvikle seg og foreldre trenger søvn for å kunne gjøre det beste for barnet sitt :-) Lykke til de neste nettene - dette går så fint skal du se!
hamsterpia Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #14 Skrevet 16. mai 2008 Takk! HS sa også til meg at jeg kom til å føle meg som verdens dårligste mor mens det pågår, men det er faktisk for barnets eget beste. Føler at jeg har grunn til å se positivt på det nå ja, når det gikk så kort tid i kveld. Er veldig spent på hvordan natta blir.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2008 #15 Skrevet 16. mai 2008 Du er jo verdens dårligste mor som gjennomfører dette.... Små barn har ikke evnen til å være utspekulerte... Er kjempeglad dette ikke er meg,og aldri kommer til å bli meg.. Satser heller på å få en unge som blir trygg og kan stole på at mamma eller pappa kommer når det er noe.
heldigec Skrevet 16. mai 2008 #16 Skrevet 16. mai 2008 Det er ingen av oss som morer oss med å høre barna gråte. Men når de er 9 mnd gamle (som din) så hører man jo godt forskjell på frustrasjons-gråt og feks smerte-gråt. Da er det også litt lettere å forsone seg med det. En annen ting jeg pleier å si til de som er usikre på Ferber (eller motstandere) er at babyen din lærer ikke å gi opp å påkalle oppmerksomhet fra deg. Ofte våkner de likevel og gråter når det er morgen - og da kommer du jo inn og tar den opp! Men ikke om natten. Begge mine barn har blitt glad i å legge seg og sover leeeeenge om morgenen, og jeg hører ofte at de ligger og småpludrer for seg selv - akkurat som de koser seg i sengen. Ingen av dem har fått noen negative assosiasjoner i alle fall. Hold oss oppdatert da!
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2008 #17 Skrevet 16. mai 2008 vil bare si jeg støtter deg! Vi måtte også gjennomgå en natt med mye gråt. Han ville plutselig ha full matservering om natten (6 mnd). kl 00, 02, 04 06... var helt utslitt jeg, kunne ikke ha det sånn. Det ble bare en natt med gråt. Nå spiser han kun ett måltid om natta, mellom kl 04-06.Og det går helt fint:) Både gutt og mor har det bra nå! Lykke til!!
smillas Skrevet 16. mai 2008 #18 Skrevet 16. mai 2008 Hva slags uintelligent og ondskapsfull liten drittkjerring er det som skjuler seg bak denne anonymknappen da? Verdens dårligste mor, my ass. Skam deg!
heldigec Skrevet 16. mai 2008 #19 Skrevet 16. mai 2008 Nesten alle motstandere er anonyme her inne. Ganske rart at jeg ikke kjenner noen i "virkeligheten" som er motstandere....! Mon tro om ikke det er den samme anonyme som poster alle innleggene....
hamsterpia Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #20 Skrevet 16. mai 2008 Anonym21:17: Hadde tatt deg mye mer seriøst om du hadde hatt mot til å signere med nick...
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2008 #21 Skrevet 16. mai 2008 Er ikke så rart man er anonyme når man er uenig med flertallet her inne, her er det jo personførfølging for fulle mugger. Jeg er, tro det eller ei, en annen anonym, og jeg forstår heller ikke hvordan dere har hjerte til det. Men jeg får vel bare holde kjeft og være glad for at mitt barn slipper den grufulle følelsen det må være å føle seg sviktet og alene. Jeg prøver å ikke bli sint, men blir så trist når jeg hører sånt, at det er vanskelig å la være.
hamsterpia Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #22 Skrevet 16. mai 2008 Og så er det jo endel enklere å slenge dritt når man er anonym da....
smillas Skrevet 16. mai 2008 #23 Skrevet 16. mai 2008 Det er jo ikke personforfølging, da, det må i så fall være nickforfølging. Jeg skjønner ikke hva folk som uttalerer seg mot foreldres forsøk på å gi sine barn en god natts søvn tror de kan tillate seg. Kalle dem verdens verste mødre, hva i alle dager er det? Jeg er heller ikke noen ferber-fan, kommer ikke til å bruke denne metoden selv om det er litt ymse med sovingen på vesla vår. Men jeg støtter de som etter å ha slitt i månedvis med å finne løsninger som fungerer, faktisk forsøker DEN ENE metoden som er anbefalt av Helsestasjonen. Jeg syns kanskje det er litt rart, men vi gikk i alle fall hjem fra HS sist med en beskrivelse av ferber-metoden i lomma. Den fikk vi av verdens hyggeligste og mest oppdaterte helsesøster, som jeg nekter å tro vil vårt barn noe vondt. Men uansett: jeg kommer til å forsøke andre veier og kommer ikke til å skjelle ut noen for deres forsøk på å gi sitt barn og seg selv en god natts søvn. Søvn unner jeg dem, i det minste.
MathildeC Skrevet 16. mai 2008 #24 Skrevet 16. mai 2008 Huff jeg blir bare litt lei meg jeg, for at vi ikke har klart nattavvenning.. jeg leser så ofte her at "det tok en eller to netter, og så sov hun gjennom". Sukk. De gangene vi har prøvd (en gang ved 7 mnd alder og en ved 9 mnd) gikk det ikke. Hun legger seg knallfint om kvelden, jeg legger henne ned våken og hun sovner fint, men våkner to ganger i løpet av natten og gir seg ikke før hun får pupp. Kan sutre/gråte i opp til to timer uten å gi seg (etter to timer orket jeg ikke mer)... vi må kanskje holde ut lenger, men det er vanskelig når samboeren min i tillegg er imot at hun gråter. Men derfor er det ikke blitt Ferber på den måten at vi venter så og så lenge før vi går inn, for er det samboeren min som skulle hjelpe til var han der inne med henne hele tiden.. uten at det hjalp, det kan jeg love :-) Men jeg må jammen si at jeg lengter etter en god natts søvn.. hun er 10 mnd nå og ingen tegn til å slutte å våkne om natta. Når jeg først har kavet meg ut av sengen og har sittet og ammet en stund, er det greit, men fy søren så deprimert jeg føler meg når jeg hører det første hylet..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå