Gå til innhold

Flere med sutrete/klengete/irriterte 15 mnd.inger? Trenger råd!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 15 mnd er blitt så utrolig klengete den siste uka. Henger på meg som en klegg hele tiden, sutrer mye og blir fort irritert når det er noe hun ikke får til, feks at legoklossene ikke passer oppå hverandre etc. Virker som hun har et veldig sinne, hun brøler ut i frustrasjon hvis hun ikke får det som hun vil umiddelbart. For ikke lenge siden var hun snill, blid og tålmodig...hva har skjedd? Er det noe med alderen, en periode hun går igjennom (håper det!!), eller har vi rett og slett bare ei lita jente med sterk og sta personlighet? ;o)

Det er iallefall veldig slitsomt sånn det er nå...puh

Hun har forressten begynt å surre med leggingen og, før sovnet hun fort og helt av seg selv, nå er det store protester og skriking...

Tror ikke det er tenner som er skylden...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I 15-månedersalderen skjer det jo veldig mye for de små. De oppdager hele tiden nye ting som de gjerne vil ha tak i/klare å gjøre noe med. Mange barn begynner også å gå i denne alderen, og verden blir pluteselig mye større, når man da ikke får til det man ønsker å utforske, er dette barnets måte å reagere på. Trassalderen kan jo også begynne å gjøre seg litt gjeldende. Har hun i tillegg begynt i barnehage de siste månedene kan dette også gjøre seg utslag. Er jo gjerne slik at den første tiden at ting er veldig nytt når man begynner i barnehage/- dagmamma. Og når mamma/pappa da kommer for å hente er man mer klengete/sutrete fordi man skal ta igjen det "tapte" den tiden foreldrene har vært borte.

Skrevet

kom inn for å legge inn lignende innlegg!

Gutten min er 20 mnd og er likedan på leggingen. Sutringen har vært et problem som har begynt å legge av seg nå, ved hjelp av at jeg forsøker å prate med han. Setter meg ned med han og forklarer at det ikke hjelper og bli sint.

Har aldri reagert på legging. er ikke direkte skriking, men han skal ha oppmerksomhet halve nattan. kommer inn, og han er så søt han kan for å sjarmere oss. Prøver å forklare at mamma trenger å sove hvis det skal bli en alright dag i morgen. Han smiler, gir slengkyss, tuller litt osv, men med en gang vi er ute av rommet er det sutring og grining. Pls noen her med råd ^^?

Skrevet

Gutten min på 14 mnd er lik din. Her skyldes det at småen har oppdaget at det finnes et liv utenfor stuen. Han vil alltid ut å leke. Inne blir han irriteret og gidder ikke å leke med lekene sine. Går bare å suller og sutrer. Han vil aller helst leke på terrassen eller i lekepaken.

Ang leggetid så er det mange som sliter med det på denne tiden av året. Mye pga lys om kvelden - men også så er barn nå så mye mer aktive frem til sovetider. De roer seg mye mer ned med mørket og slapper av. Ved lyse tider er det mye å se ute på - og kanskje mamma og pappa også er mer aktive. Vindu er åpne og det er mye å høre på osv.

Skrevet

i forh til legging; det ble veldig mye bedre hos oss når vi hang opp mørkleggingsrullgardin på soverommet, så jeg tror den forrige som skrev har et poeng at det er litt håpløst når det er for lyst, da vil de ha action =)

Skrevet

Gutten min er 14,5 mnd. å er akkurat lik. Har også begynt å tulle med legging. Det går bra nå så lenge vi er hjemme (men tullet i flere mnd.). Men nå er vi på besøk, å da begynner tullet igjen. Å det har nok også en sammenheng med at han er overtrøtt, for han får ikke sove nok på dagen. Han våknet da i tillegg hver morgen kl.05 (!)...

Han går ikke enda og har ikke begynt i barnehage. Men han er veldig sutrete og klager mye.. Han vil nok utforske mye. Å det skjer jo en del nå. Så jeg tror det har mye med alderen å gjøre, å det at han er trøtt fordi han ikke sover nok..

Men det går nok over dette å! =)

Skrevet

en årsak til denne adferden kan være at viljen til de små på rundt 15 mnd og opp er større enn den motoriske og kognitive utviklingen..

Dvs at de ønsker så gjerne å få det til, men skjønner ikke helt hvordan å løse oppgavene.. feks å stable dupplo eller lignende.

En løsning kan være som en over, sette seg ned, forklare og kanskje vise barnet hvordan det kan gjøres, men ikke ta fra barnet mestringsfølelsen, det kan gjøre dem usikker.. men bygg opp selvtillit med å late som om det var dem som klarte det!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...