Gå til innhold

Foranliggende livmor.

Anbefalte innlegg

Gjest Tallulah Bankhead
Skrevet

En venninne av meg som også er gravid fortalte forleden at hun ikke kjente spark før i uke 24-25 siden hun har foranliggende livmor. Jeg tenkte at det bare var en variasjon av morkakas plassering, men har nå lest i gravidebøkene mine at det kan være en ganske alvorlig situasjon. Det sto at røykere har en 25-95 % større mulighet for at det befruktede egget implanterer seg nederst i livmora, og ikke øverst slik det skal. Om man har en totalt foranliggende morkake som ikke vil endre seg så må man ta keisersnitt, og det kan også være fare for både barnet og morens liv pga. denne tilstanden. Jeg ble ganske stresset av å lese dette, for jeg vet ikke i hvilken grad venninna mi er klar over disse farene.

Er det noen som har god peiling på hva som kan skje om man har en slik foranliggende morkake? Jeg fant endel motstridende informasjon på nettet. Det jeg leste i bøkene mine virket derimot så alarmerende at jeg nesten tok det med en klype salt. Kan det stemme at det er såpass alvorlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mener du foranliggende livmor, eller foranliggende morkake? hva er foranliggende livmor?

Skrevet

Foranliggende livmor og foranliggende morkake er to forskjellige ting, og har ingenting med hverandre å gjøre.

Er det ikke foranliggende livmor som er vanlig da? Jeg har bakovervendt livmor, og fikk inntrykk at det ikke var det som var vanlig, men heller ikke uvanlig...

Morkaken kan også flytte seg. Og det er bare når den ligger foran åpningen at man må ta keisersnitt... Og det er vel ikke såå stor risiko med å ta keisersnitt? Ganske vanlig. Mulig jeg ikke helt forstår hva du mener...

Gjest Tallulah Bankhead
Skrevet

Sorry! Jeg mener foranliggende morkake! Jeg er i USA, og siden jeg må oversette alt så går uttrykkene litt i surr innimellom. Takk for at du oppdaget feilen min! :-)

Skrevet

jeg har foranliggende livmor, og røyker ikke. er ikke farlig, eneste er at det tar litt tid for å kjenne spark. må ikke ta ks eller noe. er vel bare hvis dne dekker livmorhalsen. men detgjør jo ikke min. men uansett, ks er ikke så farlig. mange som tar det

Skrevet

Jeg har bare hørt at man da kan kjenne spark senere siden morkaken ligger foran. Men så lenge den ikke dekker åpningen så går det fint:)

Skrevet

Men er det så farlig med foranliggende morkake? Det visste ikke jeg, fått inntrykk av at det er ganske vanlig jeg...

Hva gjør det farlig, vet du det? Kan jo ikke være ene og alene det at man må ta keisersnitt, for det er jo en relativt vanlig prosedyre. Eller er det farligere med keisersnitt når morkaken er foranliggende?

Gjest Tallulah Bankhead
Skrevet

Tusen takk for svar til tross for den klossete tittelen på innlegget! Det dere sier høres veldig betryggende ut. Det var særlig den ene boken som hevdet at dette var en veldig farlig tilstand, så kanskje det faktisk var litt overdrevet. Jeg håper det, og vil spørre legen min mer om det neste gang jeg treffer ham.

Om det er flere som har noen innspill å komme med så setter jeg stor pris på det!

Ha en god 17. mai i morgen alle sammen! Hipp Hipp Hurra!

Gjest Tallulah Bankhead
Skrevet

Jeg mener virkelig ikke å skremme noen med innlegget jeg skrev, og beklager om jeg likevel gjorde det. Jeg begynte bare å engste seg for venninna mi, for hun vil absolutt unngå å ta keisersnitt.

Her fant jeg en nettside som hevder det samme som jeg jeg leste om, og det får det til å høres ut som en potensielt farlig tilstand bl.a. grunnet mulige blødninger, at morkaka kan løsne, for tidlig fødsel og andre komplikasjoner:

http://www.pregnancy-info.net/pregnancycomp_6.html

Skrevet

men foranliggende morkake heter placenta anterior, og ikke placenta periva.

Skrevet

eller har jeg misforstått. trodde jeg hadde foranliggende morkake. hva er placenta anterior? det er dte jeg har, hehe

Skrevet

for trodde placenta previor var at dne lå foran åpningen, mens placenta anterior var på fremre livmorsvegg, altså foranliggende morkake.. hmm.. forvirrende:) men previa må man vel ta keisersnitt, om dne ikke beveger seg bort fra åpningen.

Gjest Tallulah Bankhead
Skrevet

Nå har jeg sjekka litt rundt, og du har helt rett! Takk nok en gang for at du oppdaget feilen min, Jenta88! "Previa" betyr at morkaka dekker livmormunnen, men "anterior" betyr at den ligger i fremre livmorvegg, akkurat slik du trodde. Grunnen til at jeg antok at placenta previa var det samme som foranliggende morkake er nok at venninna mi sa at hun kjente spark veldig sent siden hun har "placenta previa" (hun er amerikansk), og her inne har jeg lest at en foranliggende morkake kan gjøre at en kjenner spark senre enn andre. En liten feilkobling, med andre ord. -Beklager at jeg tok så feil.

Her er det et bilde av "placenta previa",- kanskje det virker oppklarende for flere enn meg:

http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/imagepages/17122.htm

Skrevet

hehe, okei, ja anterior har hun nok, sidne hun kjenner spark senere enn andre. jeg har også dette:) og det er ikk enoe farlig:) trenger ikke ks heller:) bra at vi fant ut av det:D

Gjest Tallulah Bankhead
Skrevet

Hun har faktisk placenta previa, siden hun sa det selv på engelsk. Beklager at jeg gjør deg så forvirra sammen med meg! Heldigvis er du tydeligvis en av de mer tålmodige gravide damene her inne. He he.

Ha en fin 17. mai i morgen, og vift flagget en ekstra gang for en stakkars nordmann i utlendighet på nasjonaldagen! :-)

Skrevet

Før i gamle dager kunne det være farlig med foranliggende morkake (morkake som dekker for mormunningen) fordi det kunne skape store komplikasjoner under fødsel for både mor og barn.

I dag, takket være ultralyd, oppdages dette i så å si alle tilfeller og er i utgangspunktet ikke farlig.

Jeg har dette selv, og skal tilbake på ny ultralyd i uke 32. Hvis ikke morkaken har flyttet seg før slutten av svangerskapet, må man ta keisersnitt.

MEN i over 90% av tilfellene flytter den seg.

Det man imidlertid skal være litt obs på er når man i tillegg til foranliggende morkake har små blødninger. Jeg har det, og har fått beskjed om å ta det med ro å løfte minst mulig. Men bortsett fra dette tror jeg denne tilstanden ikke utgjør noen større risiko.

Skrevet

Hei,

Jeg har placenta anterior, dvs forannliggende morkake (bor i spania og det er det det heter her). Det er ikke farlig og har ikkenoe med róyking á gjóre. Det eneste som kan gi komplikasjoner er som nevnt dersom den ligger nederst og sperrer utgangen for babyen og det gir selvsagt hóyere mulighet for KS. Min lege tegnet og forklarte og forklarte at ettersom det er et ekstra lag mellom babyen og huden tar det litt lengre tid fór man kan se go kjenne sparkene godt pá utsiden. Jeg er i uke 27 ná og har nok kjent det i flere uker allerede. Pá innsiden har jeg kjent det siden uke 19 tror jeg, sá det er bare pappaen som má vaere litt mer tálmodig ;-)

God 17.mai til deg ogsá, ja til dere alle! Kos dere med is! Jeg skal spise softice pá McD! Den er nesten like god som de hjemme!

Gjest Tallulah Bankhead
Skrevet

Tusen takk for mer info!

S.08: Men er foranliggende morkake det samme som morkake som dekker for mormunningen? Jeg antar at du har peiling på dette siden du har dette selv, men jeg trodde det ble etablert at placenta previa er morkake som dekker for mormunningen, mens placenta anterior er en foranliggende morkake, noe som er en langt mindre alvorlig tilstand. Hjelp! Forvirringen er total! :-)

Elisin: Takk for det, og det samme til deg! Vi skal feire med grilling i morgen, og kanskje et bittelite tog i stua. He he. Nå som du nevnte det så skal jeg pokker meg ta kjøpe en softis på MickeyD. også. Ha en herlig dag!

Skrevet

Hvis morkaken dekker over mormunningen heter det Placenta praevia.

Men har man dette så har man jo også (alltid???) foranliggende morkake.

Jeg har i alle fall det også. Trodde ikke man kunne ha Placenta praevia uten å ha placenta anterior...., men vet ikke sikkert.

God 17 mai:)

Gjest Tallulah Bankhead
Skrevet

Aha! Så det er derfor det var så forvirrende og vanskelig å forstå forskjellen på de to begrepene! Tusen takk for oppklaringen, og ha en super 17. mai selv!

Skrevet

hehe, ikke rart man blir forvirret, når begge delene heter forranliggende morkake:) skal vifte flagg for deg i morgen tallulah:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...