Gå til innhold

Hvordan er det med.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

røyk etter fødsel?Jeg selv sluttet med en gang vi planla graviditet og har selv sterke meninger ang røyking under svangerskapet.Men så har det seg sånn at jeg syntes det er sinnsykt godt med en røyk innimellom,spesielt en på terassen før man legger seg eller i hyggelig selskap.Men hvordan blir det hvis man ammer?Må jeg vente med å ta en røyk til jeg er ferdig å amme??...:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært røykfri store deler av svangerskapet, men likevel.....Jeg gleder meg veldig til å ta en røyk. Tror det er smart og ta en røyk rett etter at du har ammet så det blir lengst mulig tid fra man tok røyken til man skal amme igjen..

Skrevet

det beste er vel å ikke begynne igjen...

men vet hvordan det er... har røyket selv...

men er vel veldig individuelt på barna med søvnmønster og...

på kvelden på terassen om ungen sover på natten er jo helt greit...

mulig jeg kommer til å gjøre dette selv, men ønsker at jeg klarer å la være

Skrevet

Jeg ville ventet, var jeg deg.

Har du klart det så lenge, klarer du kanskje noen måneder til?

Her er et svar noen fikk ang dette på lommelegen.no

"Røyk og svangeskap/amming har alltid vært et betent tema. I utgangspunktet bør en jo ikke røyke når en er gravid eller ammer. Men nå er det jo engang slik at noen ikke klarer å slutte. Og da får en jo gjøre det beste ut av det. Først må jeg si at vi alltid oppfordrer mor til å amme barnet sitt, nesten uansett hvor mye mor røyker. Og det er flott at du har klart å redusere antall røyk til 2 per dag. Hvis du klarer å fortsette med det synes jeg ikke du bør ha dårlig samvittighet! Men heller vente med å røyke til etter at du har ammet. Ha på deg en annen jakke slik at det ikke blir røyklukt i klærne som du har på deg når du holder barnet, og selvsagt røyke ute.

I tillegg anbefaler en ikke å ha barnet ved siden av seg i senga om natta hvis en er en røyker. Det er fordi, som du selv sier, pga faren for krybbedød. (Men det er mange ukjente årsaker til krybbedød.) Kanskje kan du la vær å røyke rett før du skal legge deg. Ha vinduet oppe på rommet og la barnet ligge mest mulig i egen seng om natta.

Det hjelper nok ikke å pumpe seg for å hindre at barnet får i seg melk med røyk i.

Røykpartiklene sitter på fettmolekylene i melka og forsvinner veldig sakte, selv om en venter lenge med å amme. Og barnet får i seg like mye nikotin som det du gjør , bare at det er fordelt på mindre antall kilo. Men mengden nikotin i melka avtar gradvis hele tiden fra man røkte siste røyk. Derfor er det, som tidligere nevnt et poeng at tiden fra en røkte til en skal amme er lengst mulig. Dvs at skal du røyke så gjør det rett etter at du er ferdig å amme barnet ditt og er sikker på at hun er fornøyd og mett.

Skjønner at det er vanskelig å la være å røyke, men synes du er flink som klarer å røyke lite og at du har intensjoner om å slutte, selv om det ikke gikk denne gangen. Prøv igjen, en gang klarer du det!

Håper at du får dette til og kan få nytte av den helsegevinsten det er ved å slutte å røyke. For den er stor, ikke bare for barnet, men også for deg!"

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=396103#Ssvar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...