Gå til innhold

Et år med "dårlig råd" for oss, hilsen NAV.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært så heldig at jeg har hatt lønnsøkning mens jeg har gått gravid og delvis sykmeldt. 15% økning, nesten 3.000,- pr måned!

Man får ikke utbetalt dette mens man går sykmeldt, men jeg så frem til jeg skulle ut i permisjon for da ville jeg få ca like mye utbetalt som nå, selv med en dekningsgrad på 80%.

Jeg har vært både 100% sykmeldt og 20 % sykmeldt.Men har vært litt sykmeldt hele tiden, pga hyperemesis og fibromyalgi.

Fikk brev fra NAV i dag, om at søknaden om foreldrepenger er innvilget. "Så fint" tenkte jeg, til jeg leste beregningen;

Siden jeg har vært sykmeldt hele tiden vil foreldrepengene beregnes ut fra lønna jeg hadde når jeg ble sykmeldt! "...da det blir å anse som en sammenhengende periode."

Så til mandag blir det en tur på NAV, og et klagebrev - de på NAV her i byen sa senest i går at lønnsøkningen ville trå i kraft når jeg gikk over på foreldrepenger...

Hadde jeg visst om dette, ville jeg jo heller friskmeldt meg og brukt de avspaseringsdagene jeg har til gode som de 20% jeg var sykmeldt - jeg var sykmeldt 20% for å få en fridag i uka til å slappe av.

Og nå må jeg være friskmeldt i 6 uker for å få den nye lønna, og termin er om 5 uker... Riktig....

Får jeg lov å banne litt nå??? *trampeigulvet*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, så kjipt. Det er lov å banne litt synes jeg.

Håper du får gehør for klagen. De burde jo basere permisjonspengene på den lønnen du faktisk ville hatt dersom du ikke skulle ut i permisjon, og det er jo den nåværende lønnen, uavhengig av sykmelding.

Irriterende også at man ikke får korrekte svar når man stiller spørsmål hos NAV kontoret en sokner til.

Fikk selv bra lønnsøkning i desember, og er spent på om de viser skjønn og ser at lønnen jeg har hatt siden da, faktisk er min nåværende lønn. Redd de vil beregne med månedene før også, men det er jo lov å håpe.

Lykke til

Skrevet

Nav ass.. herregud. de er så jævlig vanskelige bestandig. Hadde flippa i taket jeg ass. de kunne sagt i fra på forhånd da, så du kunne fått valgt annerledes!

Skrevet

Jeg kom på etter jeg skrev dette at jeg faktisk overhørte dama si det samme til ei annen som var innom samtidig som meg.

Så jeg skal ta en tur ned på mandag og spørre igjen, se hva slags svar jeg får da. Og om jeg får samme svar skal jeg legge frem brevet og spørre hvorfor de gir forskjellige opplysninger!

Lykke til til deg også! :)

Skrevet

Nei, får å få lønnsøkningen så må du være friskemeldt en periode før permisjonen starter. Er dumt at det er slik, for man kan jammen tape ganske mye penger på det! :/

Tror ikke du trenger å være friskmeldt så lenge som 6 uker, er usikker på hvor lenge det er...

Skrevet

Det er sikkert riktig, men det er jo teit at jeg har fått beskjed om at jeg får den nye lønnen min når jeg får foreldrepenger.

Så jeg kommer uansett til å klage, fordi jeg har fått feil informasjon fra nav i første omgang.

Hadde jeg visst om dette ville jeg brukt opp avspaseringen min fremfor å være sykmeldt 20 % en tid. :(

Skrevet

Hei!

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg, bare at for meg gjelder det overgangen fra sykemeldt til svangerskapspenger. Jeg har gått opp 36000 i årslønn mens jeg har vært sykemeldt, og fikk beskjed om at dette justeres når jeg går over på svangerskapspenger. Fikk til og med personen på kundeservice til å sjekke det for meg, og fikk bekreftet at det stemte. MEN...når vedtaket kom så fikk jeg ikke mer penger allikevel, så jeg taper også rundt 3000 kr mnd på NAV sine udugelige ansatte:-(

Jeg klaget, men fikk ikke medhold...så nå har jeg gått på mindre lønn i snart 6 mnd. MEN jeg går heldigvis over på forskuttert lønn fra arbeidsgiver når jeg går ut i fødselspermisjon, og da får jeg endelig lønnsøkningen min:-))

Jeg pleier meget sjelden å klage på noe, men mitt (foreløpig første) møte med NAV har bare vært rot og frustrasjon fra ende til annen. Håper jeg aldri trenger å ha noe mer med dem å gjøre etter dette!

Ønsker deg lykke til med både NAV og tiden fremover med babyen:-))

Skrevet

Dette er nok ingen trøst for deg, men jeg er av erfaring rimelig skeptisk til det som blir sagt på nav-kontoret (og vi tilhører samme kontor ja).

Jeg ba om et møte der for å høre om foreldrepenger osv, siden jeg er student med div. rare deltidsjobber og en del andre forhold. Regnet jo med at de kunne svare på dette, men etter å ha sittet der i 1,5 time var jeg egentlig ikke veldig mye klokere, for kompetansen på foreldrepenger er nemlig flyttet til sørfylket. Så den eneste beskjeden jeg egentlig fikk, var at de ikke visste så mye mer enn meg, og måtte sjekke det opp. Etterpå har jeg ikke hørt noe mer.

Var i kontakt med det som da var aetat for noen år siden (og det er vel fortsatt mye av de samme folka der), da jeg var arbeidsledig. Fordi jeg fikk feil beskjed fra saksbehandler, mistet jeg retten til dagpenger i et halvt år (han sa jeg kunne melde meg opp til privatisteksamen, men det kunne jeg visst ikke likevel viste det seg da jeg hadde meldt meg opp).

Og senest for 2 uker siden klarte de ikke å stemple kopiene av vitnemålene mine slik at jeg fikk sendt dem til samordna opptak, jeg måtte forklare for dem hvilket stempel som skulle brukes, og hva de skulle skrive.

Så, du har min fulle støtte! Bann høyt, gjerne flere ganger, og skriv en krass klage hvor du slipper løs alle gravid-hormonene!

Skrevet

Har selv slitt med å få noe fornuftig svar fra NAV.... Virker som om de nesten ikke vil hjelpe, som om de håper på at man skal gi opp å mase etter en stund så de slipper å betale ut det man har krav på:/

Jeg prøvde å ringe inn til NAV før jeg ble gravid (planlagt svangerskap) for å forhøre meg om hvordan det ble liggende ann med penger og slikt siden jeg er student, men jeg fikk bare beskjed om å ringe opp senere HELE tiden fordi folk var borte eller på møte osv. Når jeg da endelig fikk tak ei kjerring, så hadde hu ikke noe svar å gi, ble satt vidre (jippi, elsker å sitte i ventekø!) og fikk dermed snakke med en aom hadde litt mer vett, men han snakka jo nesten gresk syns nå jeg, så jeg ble FINT LITE klokere:/

Dro ned på NAV for en måneds tid sia og satt å venta LENGE der for å få hjelp til å fyle ut skjema ang engangsstønad og slikt, hadde endelig fått svar på hva jeg kan kreve av stønader av ei venninne som har en sønn på 7. Men når jeg endelig kom frem til skranken, så var jo alle saksbehandlere opptatt! FLOTT! Fikk kranglet meg til hjelp og fikk nå fyllt ut den forbanna driten. Sendte den i posten samme dag, måtte ta med hjem så sambo kunne fylle ut ang foreldrepenger, men det varte og gikk og etter 3 uker så begynte jeg å lure på om jeg skulle få noe tilbakemelding i det HELETATT. Ringte ned og ble da sittende i tlf i 3 dager sånn ca for å få tak i han ENE som tydligvis hadde peil på om saken var i boks eller ikke, DRRITFINT! Når jeg da endelig ble oppringt av denne karen sa han at han hadde fått saken for lenge sia, men det hadde vært mye å gjøre, greit nok, skjønner jo at de ikke supermennesker på NAV heller, men når han sa at han skulle sende søknaden vidre til et annet kontor som hadde med utbetaling å gjøre, da satt jeg med nesten ned å grein! Første jeg spurte om da var tlfnr dit han skulle sende det, sånn at jeg kunne ringe å kjefte litt på dem å (tenkte det sikkert ble samme styret med dem!) og da tror jeg han skjønte at det nesten tippet over for meg, for trur du ikke han sa at han selv kunne føre over pengene og at han skulle gjøre det iløpet av dagen! HVorfor i all verden skullehan sende det vidre da?? Herlighet for et STYR!!

Norge skal være det beste landet å bo i når det gjelder støtte fra stat o.l. men jeg har mine tvil etter den runden jeg har hatt med NAV altså!!

Skrevet

Høres ut som vi er mange med samme erfaring med NAV, jeg kunne kommet med diverse historier...

Men jeg tenkte på at du kanskje kunne spørre arbeidsgiveren din om ikke de kan forskuttere lønn i permisjonsperioden, de vil jo uansett få dette refundert fra NAV? Eller kanskje du kan argumentere med at permisjonslønnen skal baseres på "reell lønn" (vanligvis basert på de 4 siste ukene), og det grunnlaget de har ikke lenger er reellt? Uansett bør du skrive en klage,det gjorde jeg en gang, og da ble det faktisk bedre, og de bør absolutt få høre hvordan vi opplever behandlingen der!

Lykke til!

Skrevet

Fy flate!! Skal man få svi enda mer for å gå sykmeldt? Det er jo en grunn til at folk går sykmeldt.....Men dette er jo nav i et nøtteskall!

Skrevet

Dette høres ut som et mareritt!!!

Har ikke din arbeidsgiver noe som helst å si?? Slik det fungerer hos oss så refunderes arbeidsgiver penger fra NAV og jeg holdes så og si utenfor. Kanskje det er mulig å snakke med arbeidsiver om å prøve å finne en løsning??

uff, uansett så masse lykke til til deg og alle andre som sliter med byråkratiet..... som om man ikke har nok å tenkr på fra før når man er gravid OG sykemeldt..

Skrevet

Jeg har nå vært på attføring i 8 år(!) og har hatt mer enn nok med de på NAV å gjøre. Det siste nye er jo foreldrepenger/sykemeldinger m.m. i svangerskapet. Men da har de faktisk (til nå da) vært ganske greie. Her i byen(Haugesund) holder de foreldrepengekurs, for oss som skal ha barn, og der fikk vi mye hjelp. FIkk også hjelp med sykepengene, da en saksbehandler faktisk maila disse som hadde spesialistene på dette området(noe nytt ja..) hvorpå han igjen maila meg flere ganger, slik at jeg fikk ordna opp i det, og stilt mine spørsmål.

Ellers tror jeg eneste utvei er å gå hylende til avisene.. det har blitt gjort her i distriktet, hvorpå avisa etterpå hadde en hel artikkelserie(mye bråk vertfall) om emnet. Da gjaldt det også som ei over her nevnte, nav som gav feil informasjon slik at ei dame mista ledighetspenger i mange måneder.(Fikk selvfølgelig orda opp i saka da avisa kom på banen...!)

Synd at det skal være sånn.. jeg har som nevnt kommet inn i systemet for mange år siden, og river meg konstant i håret over de paragrafrytterne som sitter der nede.. Det som værre er, er når en selv må sitte å forklare hvordan ting skal gjøres, da det er så mye spesielle rutiner på disse kontorene, slik at de antakelig aldri får vært borte i alle ting.. Måtte komme med egne skjema(som var skrevet ut på nettet) da ei påstod at "slikt gjør vi ikke her..." sukk..

jaja, nok syting og klaging. det gjelder å stå på når en er i kontakt med Nav, og ikke gi seg. Klage så mye en kan, og spesielt dere som har fått feilinformasjon. Ikke gi opp :o)

Skrevet

jeg har vært i akkurat samme situasjon som deg, ble sykemeldt tidlig i svangerskapet, og da jobbet jeg 75% for en liten periode på 4 mnd, hadde allerede da avtale om å gå opp igjen i 100% som var min egentlige stilling i god tid før fødsel. men siden jeg ble sykemeldt når jeg gikk i 75% var det dette permisjonspengene ble regnet ut ifra. da ble det fullstendig krise her i gården, for det hadde vi bare ikke råd til. men etter samtale med arbeidsgiver og ei dame på nav som var faktisk veldig hyggelig og hjelpsom så kom det frem at man egentlig kun trengte en dag som 100% friskmeldt for å ha krav på 100% lønn.

regner med dette også gjelder deg i dette tilfelle.

håper det ordner seg for deg, skjønner du er drit forbanna på nav, de har noen regler som bare ikke henger på greip!

Skrevet

Her var det mye gode tips... Jeg har skrevet en lang klage i dag, med forklaringer og datoer jeg faktisk fikk beskjedene. (Enda en gang viser det seg at det er bra jeg er så petimeter og noterer mye ned!)

Ei venninne av mamma jobber i nav ( i en annen by) og jeg skal ringe henne i morgen tidlig, før jeg drar på nav her i byen.

Jeg skal også høre med arbeidsgiver om de vil være så snille å forskuttere for meg, om det da vil hjelpe.

Håper det er riktig at jeg kun trenger 1 dag som friskmeldt, trenger de en uke skal jeg dra til legen i morgen og heller ta ut ferie!

Skrevet

Oppdatering fra meg;

I dag ringte jeg NAV. Og hun jeg pratet med der gav det samme svaret som de tre første. Jeg spurte om hun var sikker. "Ja", det var hun. "Er du helt sikker?" Da ble hun brått ikke helt sikker og sa hun kunne høre med andre. "Jeg synes du skal det, for mitt brev sier noe annet..." Hun fikk sjekket, og det viste seg at hun hadde feil.

Hun beklaget masse og var veldig lei seg, jeg sa hun ikke burde være det, hun var ikke den første....

Problemet nå var bare at det hun var blitt fortlat ikke stemte overens med grunnen til lavere utbetaling som sto i brevet.

Så jeg reiste på NAV her i byen jeg, og der fikk jeg snakke med en hyggelig dame.

Og det viser seg at siden jeg har vært gradert sykemeldt (ikke 100% hele tiden) har jeg rett på den høyeste prosentsatsen av nye lønn som jeg har hatt mest jeg har vært sykmeldt. Jeg har vært sykmeldt 20% på det minste, og har derfor krav på 80% ny lønn og 20% gammel lønn i beregningen!

I tillegg gjelder dette for sykepengene mine, der skulle dette legges til grunn, og jeg vil få etterbetalt sykepenger!!!

Selv om jeg ikke får 100% ny lønn, utgjør dette 2.300 ekstra pr måned i beregningen, og det er mye penger.

Så endelig, etter at JEG har jobbet for å få riktig løsning fikk vi den til slutt, og nå er jeg (nesten) fornøyd! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...