Gå til innhold

resus neg

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen andre som har opplevd at ikke antistoff prøvene var helt fine .Fikk beskjed om å ta nye prøver i uke 18.og skal følges opp.legen sa det hendte visst man var res neg.hadde ikke noe prob i forrige svangerskap.Ble veldig bekymret jeg.men legen sa jeg ikke trengte å væe det. men men det er lett for henne å si det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hva mener du med at prøvene ikke var fine? er jo en blodtype, ikke noe galt i å ha resus negativ:) eneste er at man må sjekke om man har dannet antistoffer i graviditetn. ikke noe farlig=) vi som har denne blodtypener skjeldene og verdifulle hehe. skal ta blodprøve i uke 32 jeg. 5 uker til.

Skrevet

Er mange som er rhesus negative. jeg er en av dem:) Skal tilbake å ta blodprøver i uke 32 tror jeg.. Spurte jordmor om dette var noe farlig i forbindelse med babyen, og hun sa at det skulle jeg absolutt ikke bekymre meg over;) Har ikke så mye info om det, men stoler på de som virkelig kan dette. Er 20+0 selv og til nå er alt bra:)

Skrevet

jeg hadde dannet antistoff tror jeg eller var det motsatt .står på latin eller noe så jeg skjønner ingenting...men det var visst i liten grad.men skulle tas nye prøver.legen opplevde det skjelden på de som var resus pos

Skrevet

så du er resus positiv fra før?

Skrevet

nei er res neg men har tydligvis dannet antistoffer.

Skrevet

Kan de finne utav det så tidlig da? Akkurat det der har jeg ikke peiling på desverre:(

Skrevet

okei, ikke noe farlig. får bare en sprøyte, slik at blodet ditt ikke anngriper et eventuelt neste barn med anitstoffene dine=) er derfor de tester, i tilfelle slikt skjer, ikke noe farlig:D

Skrevet

Hei, eg fekk same beskjed som deg, revemor.

Er Rh neg, og fekk derfor rhesusvaksinasjon etter ein SA i veke 7 før jul. Då standardblodprøven etter første legekontroll kom i dette svangerskapet, stod det masse latinske greier om at dei måtte ta ny test i veke 18 (noko legen min ikkje fekk med seg, og dermed ikkje gjorde før i veke 20, men det er ein annan historie).

Ifølge legen min betyr dette IKKJE at det er noko gale, bare at blodet sannsynlegvis viser respons på vaksinen. Viss du har født før, reknar eg med at også du fekk sånn vaksine etter fødselen, og at det er den som slår ut på prøven din.

Det er eit godt teikn, ikkje farleg!

Kroppen SKAL ha danna antistoff om du har fått vaksine, det betyr at vaksina fungerte. Den ekstra blodprøven er for å dobbeltsjekka at ho funka på alle dei rette måtane.

Men som sagt: Ifølge legen min er dette ikkje noko å bekymra seg for. Finn dei avvik, kjem dei uansett til å følga deg veldig tett opp. Det er VELDIG sjeldan med rhesuskomplikasjonar for mor og barn i Norge, for legane og jordmødrene er så obs på det og følger det så godt opp.

Lukke til!

Skrevet

Hei Revemor!!

Jeg er resus positiv og har også dannet antistoff... Jeg følges opp som bare det.. Ultralyd titt og ofte og blodprøve hver fjerde uke. Men jeg klarer ikke å forstå helt hva det dreier seg om.. På arket med blodtypen min står det at "Antistoffet, antiglobulinteknikk, kan gi hemolytisk sykdom hos barnet".

Er det dette du også har??

Skrevet

takk for svar.det er visst forskskjellige antistoffer.ifølge min venninne er det antistoff d man får vaksine for.men jeg hadde utslag på antistoff E men i liten grad.er uke 18 neste uke så da skal jeg skjekke det igjen.må innrømme at det bekymrer meg litt.nå som jeg følte meg så på topp endelig.....

Skrevet

Hei:)

Jeg er også Rh negativ. Når jeg fant ut dette visste jeg ikke noe særlig om hva det gikk ut på, men jeg søkte litt på nettet og fant noe jeg tenkte å klippe og lime inn her. Jeg ble mye klokere av å lese det:)

Kanskje det kan hjelpe noen andre til å skjønne litt mer om det også:)

-----------

Ved å finne både mors og fosterets blodtype kan legene forebygge en immunisering hos mor. Under en graviditet skjer det hele tiden en blødning fra fosteret til mor. Den vanligste immuniseringen skjer dersom fosteret er RhD-positivt og moren er RhD-negativ. Det kan føre til at mor danner antistoffer som reagerer med fosterets røde blodceller. Når disse antistoffene passerer tilbake til fosteret, kan det føre til en nedbryting av fosterets røde blodceller.

– Dersom dette skjer, kan det lede til en blodmangel hos fosteret, som igjen kan føre til hjerneskade eller i verste fall død. Ved bruk av klassiske metoder kan man aldri med 100 prosents sikkerhet fastlå om antistoffene er farlige for fosteret, forklarer Hervig.

Dersom legene tidlig kan fastlå fosterets blodtype, som ved den nye metoden, kan man hindre at mor danner antistoffer ved å tilføre henne gammaglobulin allerede i uke 28. Behandlingen er enkel og helt uten bivirkninger.

– Når moren danner antistoffer i første svangerskap, blir dette fosteret vanligvis ikke påvirket. Den største faren ser man ved de eventuelt neste svangerskapene. Dersom man allerede i første svangerskap kan hindre at moren danner antistoffer vil det ikke være noen fare for fostrene i de neste svangerskapene. Erfaringer fra andre land viser at man nærmest kan eliminere RhD-immunisering i tilfeller der mor er RhD-negativ og fosteret RhD-positivt ved bruk av denne metoden, forklarer overlegen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...