mamma tiL 1stor+2små Skrevet 16. mai 2008 #1 Skrevet 16. mai 2008 Jeg spør her også,har spurt på terminklubben og fått en del svar der,men når kanskje flere her. Leser mange ganger at folk har veldig lange fødsler. Det jeg lurer på er når regner dere at fødselen startet. Var det når det ble åpning,ved første ri,eller som jm sa til meg når det er min 4 cm åpning og min 4 min mellom hver ri. Har fått høre at jeg har raske fødsler,men skal en gå fra åpning,har jeg jo hatt månder med fødsel,fra første ri har jeg hatt uker,for jeg har vært plaget med harde kynnere i hvert svangerskap og de har etterhvert gått over til små rier,men som ikke har satt i gang den store fødselen da. Kjekt å vite hva folk mener med start på fødselen og hvor lenge fødslene deres varte,er jo også kjekt å vite. Var den en positiv opplevelse,eller ser dere tilbake med på gru og gruer dere til å føde igjen?
svanemamma Skrevet 16. mai 2008 #2 Skrevet 16. mai 2008 Med min første tok det ca. 7 timer fra vannet gikk til babyen var ute. Fødselen startet med vannavgang. Jeg synes det var en veldig positiv opplevelse.
*Mayya* - Termin 15. mars Skrevet 16. mai 2008 #3 Skrevet 16. mai 2008 Jeg regner min fødsel fra første ri. Tok ganske nøyaktig 6 timer fra første ri til hun var ute. Begynte ganske brått på med rier som kom med mindre en 2,5 min mellomrom. Jeg syns det var en fin opplevelse og gleder meg til å en gang føde igjen. Lykke til =)
Gjest Skrevet 16. mai 2008 #4 Skrevet 16. mai 2008 Min fødsel varte i 48 timer ca fra riene begynte å gjøre skikkelig vondt. Hadde hatt masrier i en måneds tid så jeg var litt usikker på når riene egentlig begynte,, men når de begynte å gjøre VONDT vondt og kom regelmessig med ca 5 min mellom så skjønte jeg at det var rier. Klarte å holde ut hjemme ganske lenge så jeg hadde 7 cm åpning når jeg kom til føden, vet derfor ikke når jeg fikk over 3 cm.. Hadde en flott fødsel, følte jeg hadde kontrollen selv og smertene var intense men det gikk fint. Eneste jeg håper på at blir annerledes er lengden på fødselen. Det er utrolig slitsomt å være i fødsel SÅ lenge, fikk jo ikke til å sove om nettene heller så jeg var helt ødelagt etterpå..
meg & to små vampyrer Skrevet 16. mai 2008 #5 Skrevet 16. mai 2008 Jeg regner vel ikke fra vanavgang, men fra riene begynte med regelmessige melomrom. Så da ble det jo 22 timer ca..
Zupermam Skrevet 16. mai 2008 #6 Skrevet 16. mai 2008 de tok vannet da jeg var 10 dgr på overtid, og da hadde jeg 4 cm åpning allerede. Hipp hurra for akupunktur! De tok vannet kl 13, og ut kom han kl 0152:). med epidural var det en helt fin fødsel:)
Novemberbolle Skrevet 16. mai 2008 #7 Skrevet 16. mai 2008 Jeg hadde masrierer i så og si tre døgn med åpning. Men vil ikke si at fødselen startet før jordmor tok vannet. Da ble det fortgang på sakene, og smertene ble enorme. Så det tok vel rundt ti timer fra vannet gikk til babyen var ute..
Dojamor Skrevet 16. mai 2008 #8 Skrevet 16. mai 2008 Hei! Jeg fikk vannavgang hjemme på ettermiddagen, men det skjedde ingenting før utpå natten. Jeg kom inn på sykehuset med én cm åpning og 4 min mellom riene kl 03.30, og 05.13 var han ute:-))
Gjest Skrevet 16. mai 2008 #9 Skrevet 16. mai 2008 jeg antok fra første ri, men jordmor på sykehuset skrev på journalen at fødselsen varighet var fra da jeg kom inn til gullet var ute, altså 4 timer.. (hadde 4-5 cm åpning da jeg ankom sykehuset)
enik<3M06&L08<3 Skrevet 16. mai 2008 #10 Skrevet 16. mai 2008 jeg var innlagt, men jm sa at fødslen min varte i 8 timer, det er da fra 4cm (og jeg fikk fødestue)til ungen var ute... så sann vil jeg regne det! men nå skjønner jeg jo hvorfor noen har så sykt lange fødsler!
gullegget Skrevet 16. mai 2008 #11 Skrevet 16. mai 2008 Jeg regner ut fra første rie. Begge gangene har det startet med urgelmessige rier ett par timer og jeg regner med de også. Med nummer to hadde jeg 2 cm åpning i 1,5 uke, regner ikke med det;) Ser fram til å føde igjen:)
Amazed..♫ 01.02.2012 ♫ Skrevet 16. mai 2008 #12 Skrevet 16. mai 2008 Min ble også regnet fra første rie, av de på sykehuset. Da tok den nesten 11 timer. Jeg hadde tette rier fra starten av da...
Herkules Skrevet 16. mai 2008 #13 Skrevet 16. mai 2008 Hm vet at jm mener at fødselen ikke er igang før ved 4 cm åpning, men noen har jo rier og rier og åpner seg aldri Slik var min fødsel i tid til han var ute 47 t fra vannavgang 6 t fra første ri 4 t fra 3 cm åpning(neste skjekk full åpning) 2 t fra 3cm til 10 cm drøye 1,5 t pressing jeg sier ofte at hele fødselen tok 6 timer. Siden det gikk fort, men hadde jeg ikke vært innlagt pga vannavgang så hadde kanskje fødselen blitt regnet fra 3-4 cm dvs under 4 timer fødsel.
Mamma til Leon Aleksander<3 Skrevet 17. mai 2008 #14 Skrevet 17. mai 2008 Fra første rie startet tok det meg hele 27 timer...
Småfolk Skrevet 17. mai 2008 #15 Skrevet 17. mai 2008 Jeg regner 12 timer fra første regelmessige rie. Men på journalen står det 3,5 time. Jeg ringte sykehuset da det var 5 min mellom riene. De sa da at jeg godt kunne komme inn om jeg ville, men det var ikke noe hast ettersom jeg var førstegangsfødende. Så jeg ventet. En til to timer senere gikk vannet og da jeg ringte sykehuset på nytt ba dem meg om å komme med en gang. De satte meg med et sånt magebelte for å måle riene og lot meg sitte slik i nærmere en time. Da de da undersøkte meg hadde jeg 4 cm åpning. Det er antagelig fra da de regner at fødselen startet. 3,5 time senere var datteren min født :-) Ble da fortalt at jeg nesten hadde hatt en styrtfødsel å regne og burde komme tidligere inn neste gang. Husker jeg ikke helt forsto logikken da for jeg syntes liksom ikke at 12 timer kunne regnes som styrtfødsel. Visste ikke da at de regnet fra 4 cm...
Mops7 Skrevet 17. mai 2008 #16 Skrevet 17. mai 2008 Hmmm, det syns jeg er kjemperart.. Jeg har hatt det jeg mener er forholdsvis lange fødsler, men hvis vi regner fra fire cm har jeg jo bare hatt styrtfødsler da... Fødslene mine har vært med tette rier, og svært vonde sådanne. I to av dem begynte det med vannavgang, men riene har vel kommet kjapt etter. Men jeg har jo vært på sykehuset og i fødsel mange harde timer før fire cm.. Hva kaller de det da?? Hehe, nei, dette var et spennende spørsmål:) Jeg vet ikke helt jeg?
Tungt med to Skrevet 17. mai 2008 #17 Skrevet 17. mai 2008 Aktiv fødsel, pr jordmordefinisjon (som over) tok ca 6 timer for meg. Det er jo gjerne da det er heftigst også, alt før det var mer ubehagelig enn smertefullt. Jeg hadde vannavgang et halvt døgn før riene begynte. Hadde uregelmessige rier fra kl 02, dro til føden kl 09, ble satt på drypp kl 18 og fødte kl 22. Det var en veldig positiv opplevelse, og snart skjer det igjen.
SuperMoM <3 Skrevet 17. mai 2008 #18 Skrevet 17. mai 2008 Jeg har pleid å sagt fra da jeg ble satt i gang,men det er visst heeeelt feil. Var inn til legen på torsdag og da fikk jeg faktisk vite at min fødsel varte i 4 timer. 40min med pressrier + at de hadde skrudd av epidural over 1 1/2 time før småen kom til verden!!! Så jeg trodde at grunnen til det ikke gjorde vondt var fordi jeg hadde epidural,men viste seg nå da at det rett og slett ikke var vondt i det store og det hele det og presse ut en baby.. Til tross for hans 4520g og hodemål på 39cm:p Så dette skal jeg jaggu klare igjen:p Håper bare jeg modnes raskere denne gangen da;p
Trulte76 Skrevet 17. mai 2008 #19 Skrevet 17. mai 2008 når jeg har fått kynnere som er regelmessige og kjenner ut som mensmurringer. da var nr 1 5 t og nr 2 2t Når jeg hadde fått 4 cm åpning da vet jeg ikke hvor fort det gikk..men da gikk det veldig fort..
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 19. mai 2008 Forfatter #20 Skrevet 19. mai 2008 Mange intresante svar her,må jeg si. Kjekt å høre hva andre tenker om temaet.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 20. mai 2008 #21 Skrevet 20. mai 2008 Hei. Jeg gikk en tur på butikken, da jeg kjente riene. Kom tak i ryggen, de ble verre og verre ettersom minuttene gikk. 1.5t etter at riene begynte hadde jeg fått åpning på 5-7cm. En time etterpå var det 8cm. De siste cm tok tid, barnet satt fast i bekkenet. Jeg ble klipt også dro de ungen ut. Hele fødselen min tok 4t og 37min. Var en times tid på sykehuset, tiden før der ble brukt hjemme, i ambulanse + helikopter. Lykke til!
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 20. mai 2008 #22 Skrevet 20. mai 2008 BTW: Jeg hadde 2timer til sykehuset med bil. Bodde i Åfjord. Det som skjedde var at jeg måtte gå hjem til huset for å ringe ambulanse, siden jeg var så smart og gikk til butikken. Ringte ambulansen, ble kjørt opp til jm (ca 20min å kjøre). Måtte kjøre ned igjen til fotballbanen og vente på helikopter. Det tok sin tid. Helikopteret kom og da begynte jeg å slutte å puste. I ettertid har jeg tenkt at det kanskje har noe med at jeg har astma. Men visste ikke at jeg hadde astma, begynte å komme da jeg var gravid. Men hey, jeg var gravid jo! ;o) Normalt å være andpusten da, er det ikke?? ;o) Anyway: Å kjøre til sykehuset i helikopteret tok ca 30min. Når jeg kom på sykehuset tok de fra meg lystgassen etter få min, fordi jeg ikke pustet. babyens hjerteslag begynte å bli dårligere i tillegg til at det gikk dårligere med meg. De klipte meg uten bedøvelse i full fart og dro da Daniel ut. Dte var skikkelig vondt! :/ Men, jeg gruer meg ikke til neste fødsel sånn sett. Håper bare at jeg ikke får se en unge som er så hvit neste gang. Han så ut som et lik med engang! Men alt ordnet seg på 5min. Han kom seg veldig raskt. Gruer meg ikke til å føde neste gang, bortsett fra da at jeg håper at jeg ikke mister pusten og at babyen har normale hjerteslag under neste fødsel.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 20. mai 2008 Forfatter #23 Skrevet 20. mai 2008 Huff,det hørtes ikke kjekt ut i det hele tatt,men det er godt at du ikke gruer deg til neste fødsel av den grunn.Ingen fødsel er like og du var nok bare uheldig sist gang. Håper du får en kjempefin fødselsopplevelse denne gangen,det fortjener du etter sist gang.Lykke til.
tika81 Skrevet 20. mai 2008 #24 Skrevet 20. mai 2008 Regner fra første rie pga at den va så ond at æ ikke klarte å ligge eller sitte, måtte opp å gå. Gikk 36 tima før gutten ble tatt med akkutt ks. Slimproppen kom ett par tima før rien kom. Hadde ikke panikk eller nåt men MÅTTE opp å gå hver ria. Gikk jo ikke i biln da. Hadde ikke ei ria som ikke va så ond eller ondere. Hadde bare 2-3 cm modning men kjørte til sykehuset med en gang pga at d va 27 mil unna. Fikk ei sprøyta etter 27 tima fikk sove nesten en time før æ vokna med like ont. Lystgass virka ikke på mæ. Fikk eputiral etter 33 tima, hadde da 3 cm åpning. Virka ca en time så hadde æ mer ont enn før. Hadde 5 cm åpning og fikk sotte sånn på hodet til babyen og like etter gikk hjertelydan hannes ned. SNUFS!! Mine verste minutt.. Blei akkutt ks og når han va ute gråt han:) Mine lykkeligste minutt:) Skal ha planlagt ks denne gangen. E ikke fornøyd med hjelpa æ fikk og va sååå knust som æ alldri har vert før og d va lenge før å bynte å få åpning. E mye mer æ kunne skrevet om fødseln min, men va jo ikke d æ skulle skrive:) Har skrevet ned d meste i en 5siders stil til legen æ skal prate me om ei uka. Første stil på over 10 år:) Sir til mæ sjøl at viss æ ikke får planlagt ks der drar æ til ett anna sykehus. Må bare være innstilt på at æ får d for ikke å gråte. Heldigvis så e ikke rien eller fødselan lik på alle:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå