mamman til juliprinsesse Skrevet 16. mai 2008 #1 Skrevet 16. mai 2008 Bare lurer på hvordan dere gjør det i forhold til flasker jeg. er jo et hav å velge mellom, hva kjøper man og hvor mange trenger man? jeg har fått forbud av legen mot å amme så nå er jeg litt nysgjerrig og skjønner at jeg må sette meg inn i flaskejungelen
Gjest Skrevet 16. mai 2008 #2 Skrevet 16. mai 2008 Greit å kjøpe et par stk av forskjellig merke, for å se hva babyen liker best. Noen barn tar alle typer flasker, andre er sære og liker bare en type f.eks =)
gullegget Skrevet 16. mai 2008 #3 Skrevet 16. mai 2008 Jeg har ammet de to første, men pumpet meg og ga flaske også. Min første brukte dr. brown flasker. Ulempen med de er mange deler. Nummer to tok Nuk sine. Jeg var veldig fornøyd:) Begge disse er anti kolikk flasker, barnet suger ikke i seg luft. Avent flaskene som er på matbutikken er også slik. Jeg kommer til å bruke nuk sine nå. Barnet spiser ca hver 3 time, i begynnelsen skal flaskene kokes etter vask. Så jeg ville hvertfall kjøpt 7 flasker. Med nummer en mistet jeg melken når han var 3 mnd. Brukte NAN fordi det får man kjøpt i de fleste land og på bensin stasjoner:)
tvkrus Skrevet 16. mai 2008 #4 Skrevet 16. mai 2008 se på denne siden http://www.flaskeposten.org/ der kan du finne ut mye om flaskemating ,jeg ammet selv , men fant denne siden engang jeg passet et baby som brukte flaske å jeg ikke viste så mye om det.
mamman til juliprinsesse Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 16. mai 2008 Ok, tusen takk for svar!!!! da får vi nok kjøpe inn litt ulike typer først da og se hva som fungerer og heller kjøpe inn flere av den typen etterhvert
Novemberbolle Skrevet 16. mai 2008 #6 Skrevet 16. mai 2008 Jeg ammet, men de få gangene jeg gav flaske gikk det i MAM og Avent. MAM sine har mange deler, så er jo endel styr. Men riktig nok den eneste flasken hun tok. Avent tok hun helt i begynnelsen, og er igrunn helt greie flasker...
Småfolk Skrevet 16. mai 2008 #7 Skrevet 16. mai 2008 7-8 flasker er å anbefale, ja. Jeg anbefaler også flaskesterilisator. Det finnes både elektriske og slike man bruker i mikroen. Den elektriske til Avent er ganske dyr da - over 900,- på Babyshop. :-( Men jeg så at de selger også en til mikrobølgeovn som tar like mange flasker (6 stykker) og den kostet 300,-. Jeg brukte den elektriske sist gang og den fungerte kjempefint. Men jeg kan ikke tenke meg at den til mikroen er noe dårligere, og et mye billigere alternativ om du har mikro! Mange mener at dette egentlig er bortkastet penger, og at man heller kan koke de i en gryte. Problemet er at selv om du ikke er i ammetåke, så kommer du garantert til å bli superdistre. Og jeg har hørt flere historier om gryter som har kokt seg tørre og nesten skapt brann fordi mor/far bare skulle ta telefonen, eller fordi babyen gråt, osv. Så med tanke på sikkerhet og brann så er faktisk sterilisator en lur invistering. Og husk at så lenge du ikke åpner lokket så holder flaskene seg steriliserte i flere timer. Vannkoker kan også være lurt om du helst vil lage fersk mme for hver gang. Koking av vann i gryte kan jo ta sin tid og det er ikke mye stas når man har en sulten baby som vil ha mat NÅ. Men jeg vet at mange også koker opp nok mengde vann for en dag og stter den i kjøleskapet. Så tar de av denne etterhvert som de skal lage nye flasker med mme før de varmer den opp i mikroen. (Mme kan trygt varmes i mikroen, det er mm som som kan miste viktige næringsstoffer). Du trenger også flaskebørste, for flaskene må vaskes før de sterilisteres. Jeg brukte Avent sine flasker sist og de fungerte kjempefint syntes jeg. De er store i flaskeåpningen og dermed lette å vaske. De er også konstruert slik at de skal motvirke kolikk. Jeg brukte nan fordi den fant jeg overalt i alle butikker. Men jeg ser nå at den er litt dyrere (?) enn noen av de andre merkene. Datteren min gulpet også mye - MYE. Har lest her inne at man da kan forsøke å bytte merke. Så prøv deg frem. Ellers lykke til, og Flaskeposten er en veldig god og informativ side!
Storken1979 Skrevet 16. mai 2008 #8 Skrevet 16. mai 2008 Begynte med flaske etter 14 dager med amming med forrigemann. I starten var det et sabla styr før vi kom inn i det her hjemme. En mikroovnsterilisator var redninga for meg egentlig, Å koke i gryta hjemme tar lengre tid, bruker mer strøm og er generelt mer pes etter min mening. Jeg brukte bare Aventflasker og avent sterilisator, hadde ca 5 store og 2 små flasker. Var fornøyd med Avent, prøvde ikke andre merker. Denne gangen skal jeg prøve andre merker hvis jeg må ty til flaske igjen. En ting jeg syns var veldig greit var en slags "beholder" til å holde flaskevannet varmt en stund (Avent hadde en sånn dings). Det var veldig greit på natten og på tur. Hadde NANpulver ved siden av, og blandet så ut melken på sengekanten (sover laaaangt unna kjøkkenet i et litt kaldt hus brrr). Jeg vet faktisk ikke om dette er fyfy- men jeg tok sjansen allikevel. Fylte kokende vann på nysterilisert flaske og lot det stå helt lukket i noen timer. Vesla tok ingen skade av det i alle fall! Lykke til!
mamman til juliprinsesse Skrevet 17. mai 2008 Forfatter #9 Skrevet 17. mai 2008 Ok, Tusen takk for alle tips dere kommer med!!! skal nok skaffe en slik sterilisator ja, håper de har en på tilbud på messa til helga, hehe. er det så mye styr som det kan virke som eller? lå å tenkte på det i går kveld, at det kan virke som det blir veldig mye styr når man liksom ikke bare kan amme.... litt redd for at det er mye mer stress, men jeg har jo ikke akkurat noe valg da så det må jo bare gå
snaijka Skrevet 18. mai 2008 #10 Skrevet 18. mai 2008 Det er egentlig ikke sååå mye styr. Jeg fikk selv til å amme bare de første ukene med begge mine forrige ( så er nå veldig spent om det går bedre denne gangen), så jeg brukte altså flasker. Klart det tar litt tid å vaske og sterilisere, men du kommer fort inn i en egen rytme på det! Fyll opp noen i slengen som du putter i kjøleskapet, så har du alltid ett par klare!! Og så må du se fordelen med det også:::: babyen er ikke totalavhengig av deg, og pappan får delta mye mer og får fin kontakt med den lille.. Lykke til!
mamman til juliprinsesse Skrevet 18. mai 2008 Forfatter #11 Skrevet 18. mai 2008 Ja det med pappan er helt klart en fordel for både han og barnet. jeg ser fordelene med det føler at jeg må fokusere litt på det, siden jeg ikke har noe annet valg. og man kommer vel inn i egne rutiner, blir vel kanskje mest stress sånn helt i starten, men det er det nok mer som gjør, hehe. Var inne på flaskeposten, der var det mange fine tips!! Takk og lykke til du også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå