Gå til innhold

Ferie i Tyrkia:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

hadde en viss følelse av at vi tok gullungen med mest for vår skyld, men det viste seg at hun storkosa seg der nede!! Hun er 8 mnd, og kunne ikke hatt det bedre - surra rundt i bleie og kortarama body eller i denne soldrakta mor investerte i for å være på den sikre siden. Men vi reisernedover ganske ofte normalt sett, så om sommern ikke kommer til Norge i år, så blir den brukt got likevel... Slapp store smørejobber iallefall.

Tips om Tyrkia og småunger

-De har det meste av småbarnsmat i velasorterte butikker, bl.a. fruktmos og middagsglass. Det gikk ned på høykant, men det er ikke spesielt mye billigere der nede.

-Det finnes pampersbleier der!!

-Tyrkerne elsker unger. De vil gjerne holde og klappe dem på kinnet osv. Det gjelder i butikker, på markeder osv. Husk atd et er du og barnet som setter grenser for hva som er ok, og hvor grensen går. Men de vil bare barnet vel:)

-Når solen steker er det greit å være i skyggen. Husk at man lett blir solbrent når man bader. Husk badebukse til mininen!

-Vogna bør kunne tåle litt - det er ikke akkurat noen lett match for en trille å gå på brostein, forsere høye fortauskanter osv. Vi har en carena easy, og det funker greit nok...

Forøvrig: Husk at det er dyrere i basarene enn på for eks marked eller i småbyene rundt turiststedene. Pruting er et must for å få greie priser. De vil ha deg til å prøve før de kommer med en pris - og de er mestere til å overtale deg til å kjøpe;)

Tyrkerne kan virke pågående, vær høflig, si nei takk, ikke i dag dersom du ikke er interessert. De er nemlig et høflig folk, og det er uhøflig å bare gå... Smil til dem, og de smiler tilbake!

jeg har vært i Tyrkia et utall ganger, og har aldri blitt matforgiftet! Men jeg spiser på ok restauranter, også salater o.l., jeg drikker minimalt med alkohol, og jeg drikker kun flaskevann. Enkle og greie regler egentlig.

Er det mer du lurer på ang Tyrkia, så skal jeg forsøke å svare!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Fint med noen tips. Vi reiser til Tyrkia om to uker. Micro på 8 mnd skal være med. Har også kjøpt uv-drakt. Hvordan gjorde dere på flyplassene? Var det vogner/ triller til utlån eller brukte dere bæresele el?

Hva med flyturen. Vi har en gutt som gjerne vil ligge for seg selv når han blir trøtt. Er redd det blir slitsomt for han å måtte sitte på fanget så lenge. Hørte noen som la barnet på gulvet...

Skrevet

Hei!

Vi reiser til Side nå lørdag, og lurer egentlig på hvordan temperaturen er der nede, og hvordan det er å leke/ være på stranden der nede.

OG hvordan det er på natten med temperatur.

Skrevet

Det er akkurat passe tempratur der på dnne tiden.Stranda i Side er veldig fin,har fin sand med langgrunnt vann.Ta med en tynn pysj barna kan sove i.Ikke sikkert du trenger den.

Skrevet

Et par ting til :)

Hvordan er det å komme seg frem med vogn der nede, hvordan er det å dra på restaurant litt utpå kvelden (lurer også med tanke på soving i vogna), er det mygg der nede, og hvordan er det å få tak i bleier, mat, brødmat og pålegg? :)

Mange spørsmål her ;)

Skrevet

På flyplassen kan du bruke trille eller sele eller ikkeno. Jeg har en sterk mann:) Det er mygg der nede!! Bruk myggspray og netting om kvelden. De biter meg masse om jeg ikke beskytter meg.

Bleier, brødmat, pålegg kjøper dere på for eks Migros eller andre dagligvarer. Vi har handla mye i Oba, siden vi bor der - det er rett øst for Alanya. Der er det et kjøpesenter som heter Alanuym (eller noe sånt), og der har de mye fint, blant annet en fin barneklærbutikk og Carrefour (dagligvarer).

Vi hadde med snuppa på resturant, gikk helt fint. Hun sjarmerte alle, og skulle iallefall IKKE sove, hehe. Men det varierer vel fra barn til barn. Spør etter høgstol, mange har det!

Mat: pølser er som regel noe herk, ikke spesielt gode siden de ikke bruker svinekjøtt. Men merket Banvit skal visstnok være ok - dersom dere skal kokkelere litt selv med pølsehungrige unger. Kjøttpålegget er ofte laget av kalkun eller annet fuglekjøtt, men smaker godt. Osten er fortreffelig, det samme yoghurten! Ellers anbefales tyrkiske bananer (de små og deilige) -nammis!! Og alt av grønt er som regel bedre enn her hjemme. Spesielt tomater er digg!!

Vi var ikke på stranda, men ha en parasoll tilstede, og husk at solen steker mest midt på dagen, noe som ikke er det mest barnevennlige:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...