Silvia Skrevet 15. mai 2008 #1 Skrevet 15. mai 2008 Mannen min ville egentlig døpe tvillingene våre. Dette var jeg sterkt i mot siden jeg ikke er medlem av statskirken, misliker den sterkt og synes religion er noe stort tull. Jeg synes det blir helt feil å døpe ungene sine når man ikke er kristen, og fatter ikke hvorfor så mange gjør det. Mannen min derimot står i statskirka og er ganske opptatt av tradisjoner. I tillegg tror jeg han er ganske påvirka av mora, som prøvde å få ham til overtale meg til å døpe barna. Heldigvis er jeg flinkere til å overtale ham enn svigermor! Vi endte opp på navnefest. Men vi velger å ikke blande inn Humanetisk forbund. Det var en av betingelsene hans for å kutte ut dåpen, for han er ikke spesielt glad i dem og det er forsovet ikke jeg heller. For min del hadde vi ikke trengt å ha noen fest eller markering i det hele tatt. Jeg er ikke spesielt opptatt av tradisjoner eller å samle familien. Men man må av og til gå med på kompromisser. Vi skal altså ha vår egen lille markering hjemme hos oss. Vi har blitt enige om å bestille koldtbord (noe jeg ikke har turt å fortelle foreldrene mine enda, for i min familie er det vanlig å lage maten sjøl. De syns nok vi bruker alt for mye penger hvis vi bestiller maten. Men dem om det egentlig). Og vi skal få noen av gjestene til å ta med kaker til kaffen, tenkte vi. Det kommer ca 25 stk. (stort og smått). Det jeg lurer på er om noen har tips til hva vi kan foreta oss på denne lille festen bortsett fra å spise. Blir det ikke litt tamt uten underholdning av noe slag? Problemet er at ingen av oss er noen store talere. Mora mi foreslo at hun kan lage sang. Men allsang er det verste jeg vet, og sanger laget til slike sammenkomster er alltid så kjedelige. Trenger også praktiske tips i forhold til måltidet, pynt osv. Anyone?
Lone27 Skrevet 18. mai 2008 #2 Skrevet 18. mai 2008 Hei ,vi er nesten i samme båt bare at her er det familien som tar det for gitt av vi skal ha krikelig dåp,men verken jeg eller samboeren har noen som helst løst til det. og dermed blir det nokk navne fest. men jeg lure litt på om hvordan der fåregår ? du nevner noe med humanetisk forbund ,hva har dem med dettte å gjøre ?? Hilsen ei som ikke har peilling
Silvia Skrevet 18. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 18. mai 2008 Humanetisk forbund arrangerer navnefester. Har aldri vært på navnefest selv, men det er en seremoni alla borgelig konfirmasjon. Med diktlesing, sang etc. På mitt hjemsted arrangerer de navnefester to ganger i året. En om høsten og en om våren. Man må betale litt for å delta. Vi har valgt å bare ha en liten markering hjemme hos oss for tvillingene Den har altså ingenting med Humanetisk forbund å gjøre. Vi har invitert familie og skal servere mat. Men jeg trenger fortsatt tips til underholding, eller hva vi kan foreta oss etter maten
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2008 #4 Skrevet 3. juni 2008 Er i samme båt. Fikk en ide her forleden om at jeg skulle kjøpe en koselig skrivebok, og legge den frem sammen med noen gode penner/fargeblyanter i forskjellige farger. Så kan alle gjestene (også barna) skrive og tegne en hyggelig hilsen til barnet, som får et evig minne om denne festen. Foran i boka skriver jeg noen ord om hva navnet hennes betyr og limer inn et bilde.
Silvia Skrevet 3. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 3. juni 2008 Litt greit å få høre at flere er i samme båt:) Jeg syns det virker som alle døper ungene sine om dagen. I hvert fall alle jeg kjenner. Noe som jeg synes er rart, for ingen av dem er kristne. Men dem om det da. Føler meg nesten litt utafor... Jeg tenkte også på å legge fram ei bok som gjestene kan skrive en hilsen i.
Mmmmmmamman Skrevet 3. juni 2008 #6 Skrevet 3. juni 2008 Vi skal på borgerlig seremoni først, også møtes vi til fest etterå. Da har vi tenkt å syng velkomstsang, også spise litt. Også etter maten men før kakene og kaffen tenkte vi at vi skulle si noe om hvorfor vi valgte det navnet vi valgte. Skal også fortelle og vise litt bilder fra hans første år. (Ikke så ofte det er navnefest her... Etter det blir det å synge Lykkeliten, også spiser vi masse kaker!!
CB-BabyBoy Skrevet 4. juni 2008 #7 Skrevet 4. juni 2008 Søstern til en tidligere venninne av meg hadde en privat seremoni hjemme. Da hadde de satt ut stoler i hagen slik at alle kunne sitte der, så kom de ut med jenta si og presenterte henne litt høytidelig. De som skulle være "faddere" leste dikt av noe slag og sa noen ord til jenta. Så tror jeg de spilte et pent musikk-stykke. Som regel trenger man jo ikke underholdning, de fleste sitter og skravler om seg Vi skal ha navnfest gjennom HEF, men i selskapet etterpå så tenkte jeg sette frem fotoalbumet som jeg har laget, babykrøniken boken som lillegutt fikk av sin mormor til jul og en bærbar pc med bilder på. Tenkte samle alle bildene vi har av han og la de gå som sånt lysbildeshow hele dagen. Jeg har også kjøpt en pen bok hvor vi skal be alle gjestene skrive en hilsen til goingen Vi er forøvrig også motstander av sanger, så det blir ikke noe sånt under middagen. Om noen vil si noen ord, så er de hjertelig velkommen, men ikke noe press sånn sett. Om pynt; jeg skal kjøpe lyseblå ballonger med helium og binde de sammen med et lite lodd nederst. Disse skal stå på hver ende av buffeten. På bordet blir det hvite duker med små telysholdere, telysene er da lyseblå, servietter som er lysblå og hvit rutet samt lyseblå hortensia om jeg finner. www.decorium.no har mye fint til pynt, de har også servietter og tallerkner i papp som matcher hverandre (står it's a boy/girl) på. Veldig søte Håper dere får en flott dag HI!
1 fjols i huset og ett på vei Skrevet 4. juni 2008 #8 Skrevet 4. juni 2008 Jeg skal pynte bordet med hvit duk i bunnen, så en rosa løper (har kjøpt stoff i en "innvandrerbutikk". Masse fine tekstiler der, med glitter og stas i forskjellige farger. Fant et rosa stoff med sommerfugler i sølv. Oppå løperen skal jeg så drysse papirblomster jeg har kjøpt via www.papirihjertet.no. Så blir det rosa servietter og litt hvite lys tenker jeg. Skal ha tapasbuffet så jeg dekker ikke på med annet enn glass jeg setter i små samlinger rundt på midten av bordet. Likte ideen med den boka. Vi skal også ha navnefest, men liker ikke taler eller sanger. Kanskje vi også tar et lysbildeshow. Fint om flere kommer med ideer
Silvia Skrevet 5. juni 2008 Forfatter #9 Skrevet 5. juni 2008 Tusen takk for gode idéer. Føler at det blir litt lettere å planlegge navnefesten til tvillingjentene nå Blir kanskje lysbildeshow her også. Noen som har tips til artige/søte bordkort?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå