Ella-83 Skrevet 15. mai 2008 #1 Skrevet 15. mai 2008 Jeg lurer på en ting... Når man nettopp har blitt gravid, men det er så tidlig at man ikke fronter det for alle og enhver, hva gjør man i forhold til trening da? Jeg trener spinning, body pump og stram opp relativt regelmessig. Jeg har lest at gravide kan trene omtrent hva som helst (bortsett fra rette magemuskler og øvelser som krever at man ligger på ryggen) bare de ikke tar i for hardt. På de timene jeg går på så er innstruktørene veldig "pushy". Det er ikke snakk om man kan gjøre ting i sitt eget tempo eller med litt for lette vekter. Her skal man pushe seg selv maks. Dette ser jeg på som en utfordring. Jeg har absolutt ikke lyst til å droppe timene mine pga graviditeten for jeg er ikke så flink til å trene for meg selv i salen. Jeg har heller ikke lyst til å fortelle til innstruktørene at jeg er gravid f.eks. når jeg er i uke 5... Dilemma.. Hvordan har dere tenkt på denne problematikken? Hvordan kan jeg droppe enkelte øvelser og/eller ikke ta meg like ut under treningen uten at innstruktørene blir "sure"?
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 15. mai 2008 #2 Skrevet 15. mai 2008 Hei igjen Akkurat det samme har jeg lurt på også. Men visste ikke det at man ikke bør gjøre øvelser liggende på ryggen.... Hvorfor ikke? Jeg trener pilates og spinning jeg da, og har instruktører som er veldig greie sånn, at de ikke pusher mer enn det hver enkelt klarer selv. Men vet at noen treningssentre har yoga for gravide..
Ella-83 Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 16. mai 2008 Jeg har lest det om øvelser hvor man ligger på ryggen flere steder. Det står blant annet i en artikkel under "Trimguiden" her på BIM. Artikkelen heter noe sånt som "Generelle råd for trening under graviditeten". Sitat: "Unngå øvelser hvor du ligger på ryggen etter 1. trimester. Når du ligger på ryggen vil det oppstå press på hovedvenene i bekkenet. Dette kan gi blodtrykksfall og redusert blodsirkulasjon. Blir du svimmel legger du deg over i venstre side-leie og hev gjerne beina noe hvis det er mulig. Ta det rolig når du reiser deg fra gulvet." Det står mange gode råd der, men ikke hvordan man håndterer pushy innstruktører uten å røpe at man er gravid ;-) Jeg synes at det er helt greit at de er pushy nå, men gruer meg til den problematikken rundt graviditeten. Nå er det helt ok at de presser meg litt lengre enn jeg selv tror at jeg klarer. Jeg er desverre ikke noen stor yoga fan.. Tror de har en sånn time der jeg trener også. Det kan jo kanskje være greit å prøve når man begynner å bli stor og mye annen trening blir vanskelig.
meg & to små vampyrer Skrevet 16. mai 2008 #4 Skrevet 16. mai 2008 Hovedregelen er jo: man kan opprettholde sin nåværene form ved trening under graviditet, men ikke presse seg. Så enten bytte til egentrening der du kan løpe/sykle/svømme osv i eget tempo? Eller snakke emd instruktøren før timene og forklare situasjonen? Bodypump kan hende er litt tungt når man er gravid? Jeg vet ikke, bare spør. Sist jeg var gravid trente jeg som vanlig, men la vekt på å ikke presse meg. Etterhvert med kvalme og ekstrem trøtthet, så ble det mer turgåing enn treningssenter. Men tror jeg opprettholdt litt form ved å gå 1 time 3 ganger i uka:)
BabyMe Skrevet 16. mai 2008 #5 Skrevet 16. mai 2008 Når man går på et treningssenter er det ingen andre enn deg selv som bestemmer hvor mye du vil presse deg selv!! Instruktørene skal bare motivere til å stå på! Man kan feks være litt skadet også, men kan trene med litt mindre intensitet eller vekter. Da kan man ikke presse seg til maks fordi da blir man hvertfall ikke bedre! Viss det er øvelser som du ikke kan gjøre kan du gjøre alternative øvelser som passer bedre for deg da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå