Gjest Skrevet 15. mai 2008 #1 Skrevet 15. mai 2008 Er det det samme? Hjelper fjerdeklassing med lekser. *fjern*
Gjest Skrevet 15. mai 2008 #2 Skrevet 15. mai 2008 Substantiv, selvfølgelig. Vet hva substantiv er, men er fellesnavn det samme?
happybirthday Skrevet 15. mai 2008 #4 Skrevet 15. mai 2008 Har jammen meg glemt denne elementærlærdommen, gitt. Husker at jeg assosierer fellesnavn med egenavn, dvs at dette er to motsatte ting. Og egenavn er altså navn slik som Hans, Grete osv....Men selv om jeg mener å huske at fellesnavn er motpol til egenavn eller at jeg har lært de to begrepene i sammenheng med hverandre, så klarer jeg ikke å huske helt hva fellesnavn innebærer. Kanskje du ble litt klokere av dette....?
Gjest Skrevet 15. mai 2008 #5 Skrevet 15. mai 2008 Huff, jeg er helt håpløs til dette, altså en måke er et fellesnavn? De har en tekst de skal lese og sette ring rundt fellesnavn. Er det alle substantivene som ikke er egennavn da?
Alba44 Skrevet 15. mai 2008 #7 Skrevet 15. mai 2008 Jeg syns å huske at fellesnavn er en felles betegnelse på substantiver/en gruppe. Eks. på fellesnavn: frukt møbler dyr
Alba44 Skrevet 15. mai 2008 #8 Skrevet 15. mai 2008 Sikkert dårlig forklart... Altså: et eple er et substantiv, men FRUKT er et fellesnavn. en stol er et subts., men MØBLER er et fellesnavn. Mulig jeg er helt på vidda altså...hehe.... Tror jeg trenger en oppfriskning av norsk gramatikk ;o)
Bulle* Skrevet 15. mai 2008 #9 Skrevet 15. mai 2008 Egennavn er navn på personer eller steder og er de substantivene som skal skrives med stor bokstav. Fellesnavn er det motsatte. Altså er fellesnavn et substantiv... F. eks en gutt, en banan osv.
Gjest Skrevet 15. mai 2008 #10 Skrevet 15. mai 2008 Ikke sant! Dårlig gjordt at det ikke står en forklaring på hva det er, bare sett strek under fellesnavn. Og etterpå sett dem i oppslagsform, det hadde de heldigvis forklart hva var. He he. Hvordan skal dette gå videre oppover i skolegangen? Hjelp! :-)
Nemesis Skrevet 15. mai 2008 #11 Skrevet 15. mai 2008 Alle substantiv deles i 2 kategorier: Egennavn og fellesnavn. Grei regel: Egen-navn har stor bokstav, fellesnavn har liten bokstav, og du kan sette ei, en og et foran. Fellesnavn er f.eks fjell, sko, tog, dyr, frukt, eple, hus osv. Helt sikkert:)
Gjest Skrevet 15. mai 2008 #15 Skrevet 15. mai 2008 Åja, he he. Føler meg på vidda av og til med de leksene til min fjerdeklassing. Det er ikke enkelt med den elementærkunnskapen.
Sylteflesk Skrevet 15. mai 2008 #16 Skrevet 15. mai 2008 Substantiv deles i to grupper, egennavn og fellesnavn. Egennavn har stor bokstav og er navn på f.eks. folk, dyr og steder: Per, Pål, Espen, Fido, Pluto, Galdhøpiggen, Stavanger, Norge. Fellesnavn er alle de andre substantivene :-) Disse betegner en hel gruppe, ikke bare et enkelt individ. De kan som regel bøyes, og man kan sette artikkel en, ei, eller et foran. Vanligvis kan de telles - tre gutter, to hunder, en by, tre byer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå