Gå til innhold

Hvordan starter kvalmen

Anbefalte innlegg

Skrevet

For de som har hatt kvalme i tidligere svangerskap: Jeg lurer på hvordan kvalmen deres begynte. Ble den "kasta på dere" i full kraft, eller kom den snikende over flere dager og ble gradvis verre?

Jeg har IKM førstkommende mandag, og de siste dagene har jeg følt meg uvel. Lettere kvalm når jeg er sulten (noe jeg blir fortere enn vanlig, syns jeg), ellers ikke noe særlig ubehag. Men i dag har jeg følt meg småkvalm hele dagen egentlig. På langt nær så ille at jeg må kaste opp, men uvel i magen, halsbrann, og småkvalm. Så jeg lurer på om det kan være et tegn på graviditet, for jeg har alltid innbilt meg at svangerskapskvalme kommer brått og brutalt...

Ellers har jeg ikke så mange symptomer bortsett fra et jeg er kjempetrøtt hele tida. Og litt småting som sikkert kan skyldes hva som helst annet, eller at jeg bare merker ting som vanligvis er her fordi jeg kjenner etter hele tida. :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første gang jeg var gravid kom det ganske så plustelig 3-4 dager før IKM. Ikke så ille at jeg måtte kaste opp, men fikk masse vann i munnen og litt metallsmak de neste dagene. Var ikke mye kvalm, men nok til at det var litt ubehagelig.

Andre gangen blei jeg kvalm rundt ikm når jeg kom over ubehagelige lukter, eller noe som smakte rart. Holdt på å kaste opp, men gjorde det ikke da. Men var ikke konstant kvalm, bare litt "vanndig" i munnen noen ganger:)

Ikke så godt å si om det er graviditet eller "innbildning" - men det er i alle fall et positivt tegn da! Både kvalme og trøtthet! Jeg frøys også mye i begynnelsen jeg husker jeg:)

Lykke til i alle fall! Og fortell hvordan det går!

Klem:)

Skrevet

Sist ble jeg kvalm i uke 5, det startet litt slik du beskriver. Var småkvalm innimellom, men ikke slik at jeg spydde. I uke 6 våknet jeg og måtte spy når jeg reiste meg opp, var plutselig værre. Ble da sykmeldt i perioder, og etter halvgått svangerskap sluttet jeg å spy hver dag, bare litt innimellom

Og slik fortsatte det til uke 41....;) Spydde siste gang rett før pressriene.

Tror dette er veldig individuelt, håper at det er en positiv grunn til at du føler deg dårlig! Da er det verdt det! :)

Skrevet

Takk for svar :o)

Ja, jeg er jo redd for at det er innbildning, men tror ikke det er det. Men det kan jo være andre grunner til at jeg er småkvalm enn akkurat graviditet :o) Prøver jo å ikke kjenne etter symptomer alt for mye, av redsel for å innbille meg ting, men dette her er rett og slett ubehagelig. Blir ekstra dårlig når jeg får trykk mot magen, og når jeg satt baklengs på trikken på vei hjem i dag ble jeg skikkelig uggen. "Vanndig" i munnen, som du sier, og skikkelig uggen.

Men jeg har generelt veldig rar mage for tida, har hatt menssmerter siden før EL, med en bitteliten pause for et par dager siden, men nå har det trappa opp igjen, selv om det er på en litt annen måte enn før. Mindre vondt og mer "rart". Litt sånn brennende følelse i nedre del, vanskelig å forklare. Og så har jeg ekkel hvit utflod. Det er i alle fall ikke innbillning, bare ekkelt :o) Og så er jeg et murmeldyr...

Skrevet

Første gang jeg var gravig kom kvalmen over natten. Var helt forferdelig. Tenker jeg var ca 5-6 uker. Tok av meg 9kilo før jeg ble bra igjen!!! Håper det blir anderledes når jeg blir gravid igjen. Litt kvalme er greit, men det får jo være grenser... he he

Håper det er den "rette" kvalmen du har og at spiren sitter

Skrevet

Huff og huff, det hørtes slitsomt ut. Men som du sier, er det en positiv grunn til at det er sånn så er det verdt det. Utrolig hva man kan holde ut når man vet at det venter en liten bebis i andre enden :o)

Jeg håper selvsagt at jeg ikke blir så ille plaga med kvalme om jeg er så heldig at jeg blir gravid, men akkurat nå så merker jeg at jeg er litt glad for at jeg er uvel. Kaaaaaankje det betyr at vi har hatt fullklaff denne EL... Vi er litt snåle vi prøvere, hopper i taket av glede når vi får vondt i magen eller brystene eller spyr :D

Skrevet

Ja, det er sånne ting jeg har hørt om før, det er derfor jeg har tenkt at dette nok ikker har noe med svangerskap å gjøre, fordi jeg tenkte at det måtte komme brått og brutalt som du beskriver. Men det er vel like individuelt som alt annet kroppslig :o)

Det høres skikkelig slitsomt det du var gjennom, men siden du ønsker igjen, så var det tydeligvis verdt det :o) Jeg må innrømme at jeg gleder meg voldsomt til graviditeten, med alle dens plager og det som hører med. Spørs om jeg mener det samme når jeg henger over doskåla for sjuende måned på rad... ;o)

Skrevet

Merkelig nok, selv om jeg var kvalm stort sett hele tiden så nytte jeg å være gravid, og følte meg veldig heldig uansett formen, så det spiller ingen rolle bare man får en baby for det :)

Lykke til!

Skrevet

Så bra! Jeg håper jeg også kommer til å takle det like bra som deg om jeg opplever det samme. Svangerskapet er veldig ønsket, så jeg tror jeg kommer til å takle hva nå enn det måtte bære med seg av ubehag. Lykke til du også, jeg ser du har IKM neste uke du også. Neste uke blir spennende :o)

Skrevet

Jeg sa til meg selv at jeg ALDRI noen sinne skulle bli gravid igjen, men det hadde jeg glemt den dagen kvalmen ga seg. Jeg sa også mens jeg fødte sist at det skulle jeg aldri finne på igjen, nå gleder jeg meg til neste gang. Kroppene våre er fantastisk oppbygd. Og er du kvalm så vet du at det er en grunn for det, og det er det mest fantastiske du kan oppleve:)

Skrevet

Hehe, ja det er rart hvordan man kan fortrenge dårlige minner :o) Jeg håper (og tror) at jeg skal håndtere de plagene som følger med en (forhåpentlig) graviditet godt. Men akkurat nå så vet jeg jo ikke om kvalmen min er pga graviditet, noe helt annet eller rein og skjær innbilling ;o) Håper jeg er kjempekvalm i morra :D (psycho)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...