Gå til innhold

Hvorden gjør dere med pappapermisjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på når og hvorden dere ordner mes pappapermisjonen.Her skal mor begynne på jobb igjen da jenta er ca 1 år,har fått barnehageplass fra da.Men ønsker jo at pappa`n skal ta sine 6 uker i perm også.kan han f eks ta en dag i uka eller må de tas sammenhengende i 6 uker i strekk?Tidskonto,noen som har vært borti det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pappaen kan ta permisjonen sin akkurat når det passer ham, så lenge han sier i fra i rimelig tid til Nav.

Han kan ta 6 uker i strekk, en uke her og en uke der, eller 1 dag i uka fast.

Hos oss har pappaen gjort mye forskjellig, tatt en uke for å dra på ferie, og noen dager når jeg skulle jobbe. Jeg har tidskonto, jobber to halve dager i uka, og dette fungerer kjempegreit.

Skrevet

Her har mannen tatt to uker sammenhengende, skal ta en dag i uka i 7 uker, og så de resterende dagene sammenhengende etter det....

Far kan ta ut premisjonen sin akkurat som han vil, men det er et skjema på nav som må fylles ut. Hvis han f.eks vil ta en dag i uka må arbeidsgiveren skrive under på at han faktisk er hjemme den dagen og på jobb de andre dagen. På den måten sikrer nav seg mot misbruk, som at mannen hever både lønn og foreldrepenger for den samme dagen.

Skrevet

Hos oss skal jeg være hjemme i 9 mnd og pappaen i 3 mnd.. Alt skal tas sammenhengende. Er det veldig få som har det sånn at far utvider sin permisjon?

Skrevet

Jeg humrer i alle fall bittelitt av sånn en dag i uka-opplegg, eller være hjemme mens mamma også er hjemme... Hvor mye hjelp er det i det, på sikt? Blir mannen ordentlig sjef på hjemmebane av slikt, lurer jeg på. Men folk må få ordne seg som de vil, men da kan man i alle fall ikke klage på at pappan evt. blir litt utafor i småbarnstida.

Her er det 7,5 mnd til far og mnd til mor, inkl ferie og ymse. Statistikken tilsier jo at stadig flere tar mer enn sin lille kvote, men det er ikke sikkert damene til disse pappaene er så mye her på dib.

Vem vet, inte jag.

Skrevet

tja vi vurderer denne ordningen. føler ikke vi trenger pappapermen for å få far til å bli sjef på hjemmebane, vi deler ganske bra på arbeidet når begge er hjemme samtidig (eks i helgene eller etter arbeidstid er det ingen selvfølge at jeg skal ta meg av baby og ikke han) dermed føler jeg at det er bedre å la far være hjemme en dag i uka med barnehagefri enn å vente med å starte i barnehagen for at far skal være hjemme sammenhengende.

Skrevet

sambo her skal ha hver fredag.. så nå har han fri hver fredag ut året :o)

Skrevet

Pappan her hjemme er student, så jeg har fått overført hans uker til meg. Men så er bare på skolen noen få timer om dagen 4 dager i uken. Pluss at han skal være hjemme i hele sommer, så han får sin del han også, og vel så det :)

Skrevet

Han tar det mens jeg har ferie. Tar selvfølgelig ikke alt ansvar for han alene da det tas 3 uker nå når han er 3 mnd. Er jo jeg som ammer og sann. Men hjelper mer til om natten og resten av dagen enn om han er på jobb.

Klart noen mener at man ikke bør gjøre det sann, at far selv skal være alene hjemme og ta eget ansvar. Men det er ikke sann vi ønsker å gjøre det....

2x3 uker på far, mens mor har ferie.

Skrevet

Jeg var hjemme de to første månedene, så vi skulle komme litt inn i mating og rutiner etc. Etter det har vi jobbet 50% hver. (2-3 dager i uka hver) Jeg pumper så han får flaske når jeg er på jobb. Nå er han snart 4 måneder og det funker veldig bra for oss. Pappa'n synes det er veldig bra å få ta del i hverdagen helt fra starten, og ikke bare 3 måneder helt på slutten.

Skrevet

han skal ha 2 uker i september.da skal vi på ferie. så da tar eg to uker ferie og. så skal han ha 4 uker når eg begynner å jobbe igjen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...