Gå til innhold

Etternavn til mor, far eller begge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange av deres barn som bærer/skal bære mors-etternavn/deres etternavn ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her i gården har ungene fått/får begges etternavn.

:)

Skrevet

Sønnen min på 10 mnd har det ene etternavnet mitt som et mellom navn og etternavnet til mannen min som sitt ordentlige etternavn.. altså, to etternavn da :) blir det samme med nestemann... skulle ønske vi kunne ha et etternavn hele familien... men jeg klarer ikke helt å gi slipp på navnet mitt..

Skrevet

Sønnen min har sambo sitt etternavn, og selvfølgelig vil lille babyen i magen også få det samme etternavnet.

Jeg vil ikke at mine barn skal ha 2 etternavn, da jeg har det selv (Hater det), og siden det ikke var så viktig for meg at de får mitt etternavn, så tok vi sambo sitt etternavn (viktig for han). Vi har sjeldne etternavn begge to.

Skrevet

Han/ ho skal ha papsen sitt ;o)

Skrevet

Her har vi alle samme etternavn, og da kun 1!

Skrevet

Samme som *Alviola & Noah+spire*. Vi har begge spesielle etternavn og representerer to nasjonaliteter. Derfor synes jeg det er viktig å få med begges etternavn. Har et håp om at vi skal hete mitt som mellomnavn og samboers som etternavn hele gjengen en vakker dag. Spørs om samboer er helt enig.

Skrevet

Blir nok mitt etternavn denne gangen. Vurderer bf sitt navn som mellomnavn, men har ikke så lyst til det.

Førstemann har faren sitt fornavn+son til etternavn, men vurderer å slenge på mitt etternavn til slutt der også så alle får likt.

Skrevet

Her har vi mitt etternavn som hovedetternavn og hans som mellomnavn.

Skrevet

Det blir min samboers etternavn, det er helt naturlig for oss;)

Skrevet

Her har vi samme etternavn hele familien. Jeg kunne aldri tenkt meg å ikke ha det samme etternavnet som mine barn. Jeg kunne heller ikke tenkt meg at barna mine ikke hadde samme etternavn. For meg betyr etternavn at man er en familie. Ikke så farlig med hvilket etternavn som brukes syntes jeg, bare at alle i en familie heter det samme. Her tok vi mannens siden det er mer sjeldent ett mitt, og han er den eneste som kan føre det videre i han sin familie.. Hos meg var det mange som fører mitt videre..

Skrevet

Jeg har to sjeldne etternavn som ikke så mange fører videre, og samboeren min har et relativt vanlig navn, selv om det heldigvis ikke er supervanlig. MEN tre etternavn går bare ikke!

Vi har vel ikke helt bestemt oss, men jeg tipper vi ender opp med hans som etternavn, og mitt siste som mellomnavn. Men som han sa - vi bør kanskje tenke gjennom hva vi skal kalle oss hvis/når vi gifter oss, også. Det har vi foreløbig ikke gjort. Så vi får vel se? Jeg har en følelse av at fornavn kan bli en vanskeligere diskusjon enn etternavn. *hehe*

Skrevet

Her blir det mitt etternavn som mellomnavn og hans etternavn... edet var noen diskusjoner før vi kom frem til dette, da begge to ønsket sitt etternavn på barnet, men nå har vi bestemt oss og løsningen er helt super! jeg kommer ikke til å bytt e etternavn hvis vi gifter oss...barnet får jo uansett også mitt navn og det holder for meg!

Skrevet

Både meg og mannen har etternavn etter to store gamle gårder i området her vi bor, så her er det to etternavn på hvert barn, syntes kke det er farlig så lenge barna mine har/får kun et fornavn! De har nydelige navn begge to!!

Skrevet

Her blir det samboers etternavn på hele hurven, inkl meg når den tid kommer og vi gifter oss. Jeg har et relativt vanlig navn, 330ca som heter det. Mens hos han er det bare 7, og han er en av to gutter som fører det vidre. Med mindre søstrene velger og ikke ta evt mannens navn.. :)

Skrevet

Jeg har hatt to etternavn hele livet og har elsket å ha både mamma og pappas. Når jeg giftet meg beholdt jeg pappas navn (det mest uvanlige av mine to OG det som fungerte best med min manns) og tok min manns navn som "hovedetternavn".

Våre barn får da samme navn som meg og samme hovedetternavn/siste etternavn som pappan sin.

Skrevet

Her blir det samboeren sitt etternavn :) Den dagen vi blir gift skal jeg også skifte etternavn, så det ble det enkleste ;)

Skrevet

Her blir det mitt etternavn, neste får min samboers etternavn. Ingen av oss har noen spesielt spennende navn.. :)

Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor velger dere og ha forskjellige etternavn på barna uten at det blir oppfattet som et "herregud, det går ikke an spørsmål"?

Nysgjerrig på hvorfor dere velger den varianten, har ikke hørt den så ofte. Syns dere ikke det blir tungvindt når dere har forskjellige etternavn alle sammen? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...