Mockanin Skrevet 15. mai 2008 #1 Skrevet 15. mai 2008 Sånn som samfunnet har blitt nå så er jeg helt i mot at mine barn skal ha lekevåpen.
Karine *på tjukka!! ;) Skrevet 15. mai 2008 #3 Skrevet 15. mai 2008 ikke inn i mitt hus... det er sååååå masse annet å velge av i leker...
mamamaren Skrevet 15. mai 2008 #4 Skrevet 15. mai 2008 Tenker også sånn nå, men vet aldri. Når han vokser opp og ser "alle" rundt seg har det, og vannpistoler og slikt, blir det nok vanskelig å si nei. Vil ikke dømme foreldre som lar barna få det...
Gjest Skrevet 15. mai 2008 #6 Skrevet 15. mai 2008 Unngår det så langt det er mulig. Syns det er en uting.
Dunder Skrevet 15. mai 2008 #7 Skrevet 15. mai 2008 Prøver å unngå det. Vet ikke om det nødvendigvis er så skedelig, men det er jo så me annet å lake med..
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 15. mai 2008 #8 Skrevet 15. mai 2008 unngår det. Synes også det er en uting. Liker ikke at guttungen får i bursdagsgave heller, noe som har sjedd noen ganger. Men da har jeg latt han ha det til det har blitt ødelagt eller til han har irritert meg så lenge med det uten å ta et nei for et nei, og jeg har ødelagt det.
meg & to små vampyrer Skrevet 15. mai 2008 #9 Skrevet 15. mai 2008 Vi kjøper ikke det og har sagt ifra at om han får det så blir det kastet.
Gjest Skrevet 15. mai 2008 #10 Skrevet 15. mai 2008 Leikevåpen er generelt fy fy, men vannpistol er kjempegøy, så det får mine ha.
Anne-B. Skrevet 15. mai 2008 #11 Skrevet 15. mai 2008 De får ikke ha etterligninger av pistoler, sverd etc, men det de "lager" selv med fantasien, det må de få ha. Voldsom lek er også en form for lek hvor de gjerne avreagerer.
MintCondition Skrevet 15. mai 2008 #12 Skrevet 15. mai 2008 Lekevåpen er helt uaktuelt, men jeg regner vannpistol for å være i en litt annen sjanger...så det kan bli aktuelt om et par år
Anne-B. Skrevet 15. mai 2008 #13 Skrevet 15. mai 2008 Men vannpistoler er greit. De er i "gøye" farger, og målet er jo å gjøre andre våte, ikke at noen skal skytes.
blåbæret Skrevet 15. mai 2008 #14 Skrevet 15. mai 2008 Helt greit, har ikke noe problemer med det. Lekte selv mye cowboy/indianer lek når jeg var liten uten å ta skade av det. De har lært at de ikke får sikte på noen som ikke er med på selve leken. Her har vi masse sverd, pistoler, geværer uten at gutta mine er noe spesielt opptatt av det. Alt med måte og mening mener jeg!
Gjest Skrevet 15. mai 2008 #15 Skrevet 15. mai 2008 Mine barn får ikke lekevåpen. Jeg kan strekke meg til et kaptein sabeltann sverd hvis det skulle bli aktuelt, men da som en del av et kostyme og ikke til å fly rundt med.
Mamsen87 :) Skrevet 15. mai 2008 #16 Skrevet 15. mai 2008 Gutten vår er bare 13 mndr da.. Men har bestemt oss for og la vær og kjøpe dette så lenge som mulig..
Ksenia & Anjem Skrevet 15. mai 2008 #17 Skrevet 15. mai 2008 Kevin har et plastikk leke sverd..Hvis han begynner å slå med det setter vi det på hylla, det vet han..Men synes ikke noe om pistoler osv
Gjest LindeOgWill Skrevet 15. mai 2008 #18 Skrevet 15. mai 2008 Ser ikke noe problem med det. Det er ikke lekene som avgjør hvilken måte et barn velger å løse et problem på senere i livet, men måten de blir oppdratt på. Sønnen min er hektet på Sabeltann og da følger slike ting med. Det er bare lek og det er jeg opptatt av å lære han også.
bus&kul Skrevet 15. mai 2008 #19 Skrevet 15. mai 2008 Som mange andre ting er lekevåpern noe som naturlig kommer inn i livet til ungene, enten vi liker det eller ikke. Min eldste var fem og et halvt år forrige sommer. Da lekte "alle" guttene i gata her politi og röver eller krig eller hva det nå var. Vår var eneste uten kul lekepistol- så da fikk han det. Den ligger nå sammen med alle andre leker og vi gjör ingen big deal av det. jeg tror at med en gang det blir en veldig nei nei på en ting så blir den greia ekstra spennende, det väre seg lekevåpen, godteri, pc-spill etc.
happybirthday Skrevet 15. mai 2008 #20 Skrevet 15. mai 2008 Jeg forstår at folk kan ha motstand mot å gi tro kopier av skumle våpner, som AG3, hagle, sånne ranspistoler ol. Men jeg ser ikke noe galt i at barna leker med uskyldige lekesverd og pistoler (der man tydelig kan se at det LEKEvåpen). Det har da barn gjort til alle tider. Tenker bare tilbake til da jeg var liten og det er en goood stund siden. Vi lekte jo cowboy og indianere i skogen, politi og røvere osv., og klart vi hadde lekepistoler og pil og bue. Vannkrig med vannpistoler hadde vi også. For meg virker det litt overdrevet dersom man skal nekte barn enhver form for lekevåpen, - det virker nesten som en opp og vedtatt lov og trend at dagens foreldre avviser dette som heeelt fysj og æsj og farlig-påvirkning-leke osv. Men som jeg nevnte, å leke med lekevåpner har barn gjort helt siden tidenes morgen, uten at det har gjort oldeforeldregenerasjonen, besteforeldregenerasjonen, foreldregenerasjonen og you name it, - noe mer voldelige av seg. Dessuten tror jeg at det har mer med settingen å gjøre. Hvis man ubegrenset lar barna se på voldelige filmer, ikke er gode rollemodeller på hvordan man løser konflikter ol, da vil selvsagt måten å leke med lekevåpen preges av dette. Nei, jeg har litt tro på bruk av sunn fornuft her, på lik linje som med at man kan ta et glass vin til maten, selv om det er barn tilstede. Det hele dreier seg om å være gode rollemodeller, og ikke hysterisk avvise alle lekevåpen bare fordi det er lekevåpen. Det kan kanskje heller skape dragning mot det forbudte, fordi man aldri vil kunne beskytte barnet helt mot at lekevåpen faktisk finnes og at det faktisk er mange barn som har en lekepistol hjemme. Det har kanskje også noe å si for holdningen min at jeg er oppvokst på landet, der ethvert mannfolk går på jakt og derfor ser på våpen som en "nytteting" som enhver annen ting, og ikke nødvendigvis som noe farlig og forbudt. Regner med at de fleste er uenig med meg her, men jeg tror iallfall på en gylden middelveg her, og ikke minst at de holdninger og verdier man formidler generelt til barna har vel så mye å si for utvikling av voldstendenser enn noen uskyldige lekevåpen i seg selv.
Gjest Skrevet 15. mai 2008 #21 Skrevet 15. mai 2008 Tragisk så lenge vi ikke snakker om en vannpistol.
Koseklompen Skrevet 15. mai 2008 #22 Skrevet 15. mai 2008 Lekevåpen= NEI Men vannpistol synes jeg er akseptabelt
1kar&1møy&meg™ Skrevet 15. mai 2008 #23 Skrevet 15. mai 2008 IKKE ET ENESTE ETT HER I HUS!!!! og det står jeg for! Mathias har vært sur mange ganger pga det, men jeg synes ikke leketøy skal etterligne våpen. Forøvrig får heller ikke jenta mi bruke bikini før hun har fått skikkelige pupper
Gjest VerdensHeldigsteMamma Skrevet 15. mai 2008 #24 Skrevet 15. mai 2008 Er i mot lekevåpen, syns det er en uting. Er så mye vold og dritt her i verden, syns ikke foreldre børgi signal om det er ok... Som det skrives lenger opp - det finnes masse andre leker å velge i.
Gjest Skrevet 15. mai 2008 #25 Skrevet 15. mai 2008 Tja, om de ikke har "ekte" lekevåpen, så finner de noe å skyte med likevel. Vi kjøper det ikke til våre gutter, men eldste har fått en del sabeltann utstyr av sin onkel. Det er sverd, revolver bla.a Jeg har faktisk fått kommentarer på at han har dette, men det synes jeg er å bli for hysterisk rett og slett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå