Anonym bruker Skrevet 15. mai 2008 #1 Skrevet 15. mai 2008 Jeg har ei jente på et år og noen uker. Hadde en diskusjon med ei venninne her om dagen som mener at jeg ikke har bra nok kosthold til jenta mi, jeg mener at mitt er bra men har i ettertid tenkt at det kan jo være at jeg tar feil og går i selvforsvar fordi jeg er mamman da. Lett å se at andre mammar ikke vil inrømme sine feil men man legger ikke merke til slikt med seg selv. Har skrevet ned hva jenta mi har spist i løpet av dagen i noen dager, og vil gjerne høre andres meninger. Dag 1. 1 brødskive med kyllingpostei 1 håndful cheerios tørka mango (2 biter) 1 Youghert Pasta(fullkorn) med grønnsaker og fiskeboller 3 marie kjeks Hjemmelaga hamburger, med hamburgerbrød og potetstappe 1 beger fruktmos Dag 2 1 brødskive med leverpostei 1 håndfull cheerios en banan litt rosiner (10 -15 stykk.) ca. 1 dl melk Poteter med kjøttboller 1 pinup (is) 1 brødskive med leverpostei 1 beger fruktmos Dag 3 1 brødskive med smør og skinke 1 håndfull cheerios 1 banan 1 youghert 1 håndfull cheerios Pølse og potetstappe + mais fra maiskolbe ca.1 dl saft grøt (fra nestle 12 mnd.) Dag 4 1 brødskive 1 håndfull cheerios 1 youghert 1/4 eple 1/2 banan Ris og kjøtt med saus 2 mariekjeks 1/2 brødskive med leverpostei 1/2 beger fruktmos Dag 5 (i dag hitils.) 1 brødskive med sør og skinke 1 håndfull cheerios 1 banan 3 marie kjeks Pasta med tomatsaus, pølser og mais i tilegg drikker ho masse vann hver dag og får sanasol ho er et aktivt og blidt barn. Bæsjer mellom 1 og 3 ganger om dagen. normal bæsj ikke som om ho er dårlig.
*bolla pinnsvin* Skrevet 15. mai 2008 #2 Skrevet 15. mai 2008 Forsåvidt greit nok, men var jeg deg ville jeg kuttet ut å gi henne noe søtt hver dag som en vane. Kjeks, cheerios, is og saft er sånt som bør høre helgen til og ikke hverdagen.
lucky_mom Skrevet 15. mai 2008 #4 Skrevet 15. mai 2008 Det eneste jeg egentlig reagerer litt på er Cheerios'ene hver dag :-) Det er vel nærmest for godteri å regne, og sånt er fint å holde til helgene :-)
snartmammatil4 Skrevet 15. mai 2008 #5 Skrevet 15. mai 2008 er vel fint det her, det eneste er cherios og mariekjeks og sånn til hverdags, det er ikke noen god vane å spise "godteri" hver dag syntes jeg:)
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2008 #6 Skrevet 15. mai 2008 Jeg ville byttet ut cheeriosen med brød/knekkebrød eller grovt polarbrød, og mariekjeksen med f.eks kornmo eller annen grov kjeks, men ellers ser det da helt greit ut.. Vil hun ikke ha grøt lenger eller? De anbefaler jo et grøtmåltid i døgnet frem til 2 år for å sikre behovet for jern, men vil hun ikke ha er det ikke verdens undergang, hun er i tilfelle ikke den eneste ;-)
Gulljentene Skrevet 15. mai 2008 #7 Skrevet 15. mai 2008 Ser greit ut dette, med unntak av cheerios da...at de får en is en sjelden gang midt i uka når sola steker på det varmeste ser jeg ikke på som krise. Men dropp de cheerios'ene, ser jo ut til at mange her er enige i det! Også ser det ut til at hun får mye rødt kjøtt (pølse, kjøttdeig osv), kunne kanskje gitt kylling/svinekjøttdeig og hatt noe mer fisk? Men vet av erfaring at det med fisken ikke alltid er like enkelt Laks faller stort sett i smak her om ikke annet...
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 15. mai 2008 #8 Skrevet 15. mai 2008 Jeg reagerte også på at du gir henne kjeks og cheerios hver dag. Jeg har en jente på 20 mnd. Hun spiser brød til frokost og lunsj, frukt hver dag, middag ( hjemmelaget) og grøt til kveld+ litt melk.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2008 #9 Skrevet 15. mai 2008 Tenker litt som de andre her med Cheerios og kjeks hver dag. Og i mine øyne så synes jeg kanskje du har litt mye "farseprodukter", dvs kjøttdeig (hamburgere, kjøttbolller etc) og pølser. Tror jeg ville forsøkt å bytte ut noe av det med rent kjøtt..
Gjest bissen Skrevet 15. mai 2008 #10 Skrevet 15. mai 2008 Helt enig med det som allerede er sagt her.. Minstetvilling her på 18 mnd får kjeks hver dag og får endel søtt, men det er fordi vi prøver å få henne opp i vekt, hun veier 6,6 kg. Vil helst slippe veksthormoner. Hvis ikke jenta di er undervektig er det vel ingen grunn til å gi mye søtt i løpet av uka;)
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2008 #11 Skrevet 15. mai 2008 dette var bare de siste dagene da. Hun spiser faktisk fiskeprodukter eller ren fisk 2 ganger i uka, vi spiser også mye rent kjøtt. Men jeg orker ikke så mye for tiden da jeg sliter med smerter og er mye sengeliggende (graviditet.) og når pappa skal lage maten blir det nok gjerne enklere varianter. Ellers spiser vi normalt mye kylling eller kalkun til middag en dag i uka minst også. (men mnd sånn som nå blir det litt at man må ta hva som er i frysa.siden jeg ikke får lønn da jeg ikke er i stand til å jobbe.)Og når jeg lager mat er det stort sett grønnsaker med til hvert måltid også , noe jentungen elsker men ikke mannen min. Cheerios er ikke noe problem egentlig det blir det straks slutt på samme hva da eska er nesten tom. (og nei ho har ikke spist hele eska alene hvis noen tror det.) Er heller ikke noe vi normalt har i huset. Ho får noen mariekjeks innimellom ja, fordi hver gang ho ser at vi lager mat så skal ho ha mat og det der og da. Ingen forståelse for at maten må koke/steke først. Og ja jeg er sliten og orker ikke sutringa rundt beina mine under hele matlagings stadiet. skal ærlig inrømme det. Mulig det gjør meg til en dårlig mor men det får bare være. Og nei er egentlig ikke for at ho er så utrolig sulten, er mer fordi ho elsker mat. Men barnelegen er ihvertfall veldig fornøyd da, og jeg var ærlig med hva ho får spise der også. Jenta mi er liten av vekst og ganske tynn, så legen mente faktisk at jeg godt kunne gi mer mat med mer fett og sukker. Jeg spurte også legen når det gjalt sana sol fordi jeg hadde lest her at små barn ikke skal ha det men fikk beskjed at det kan jeg bare gi. (og ja hvis noen mener det så klarer jeg nok ikke helt å ikke gå i forsvarposisjon her, hormonene raser og jeg sliter med dårlig samvittighet fra før da jeg ikke klarer å gjøre allt jeg så gjerne skulle for henne akkurat nå. Selv om jeg vet det er teit selv. da folk bare svarer på hva jeg har spurt om.)
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2008 #12 Skrevet 15. mai 2008 Nei hun har litt grøt nekt for tiden, Elsket grøt opp til et par uker siden og så ble det plutselig stopp. Har flere forskjellige grøt i skapet men får ho grøt mer en et par ganger i uka til frokost eller kvelds så nekter ho å spise etter et par skjeer, selv om ho fortsatt er sulten. Vil jo gjerne at ho skulle ha minst et grøtmåltid om dagen grunnet akkurat jern men kan ikke tvinge maten i ho heller, da vil ho jo karnsje ikke ha andre ting heller plutselig. Ho spiser veldig grovt brød da og er vel jern i det er det ikke?
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2008 #13 Skrevet 15. mai 2008 Hvis du har dårlig kosthold, har vi et forferdelig et :-) Jente 16 mnd, frisk og sunn - aldri syk ennå - skryt hos legen, sanasolo får hun hver dag, ikke ran - og det er faktsik helt reit, dere som tror annet må sjekke litt mere Hun spiser grøt da 1-2 ganger om dagen, men det er bare en type hun vil ha, og hun begynner å bli lei og det er et styr å få det i henne (hun må leke imens). Brød er bare intr til lunsj i barnehagen, ikke hjemme. Middag som oss spiser hun lite av, vl ikke ha noe annet enn medisterkaker, fiskekaker, pølser , fiskepinner o.l. (foredlet mat), ikke aktuelt med kylling/rent kjøtt eller ren fisk. Har stirt sett gått i 6-mnd middagsglass - blaut mat med klumper er æsj (som 8-12 mnd plass) Lite intr i frukt - spiser bittelitt, men veldig glad i gulrøtter, erter og mais. Får joghurt hver dag, og som regel et beger eller glass med fruktmos. Vil ikke mates og må spise med fingrene, dvs ikke saus. Er ikke særlig interessert i å drikke, bortsett fra eplejuice, og litt melk og vann. Tror ikke vi spiser veldig mye verre enn de aller fleste småbarnsfamilier :-) Men mange som vil virke oversunne her :-) Erter litt nå. Men søtt får hun ikke ofte!
Hyacinth Bucket Skrevet 15. mai 2008 #14 Skrevet 15. mai 2008 Har du sikre kilder på det? Jeg fikk beskjed om at sanasol til en ettåring var et fint kosttilskudd. Dette rådet fikk jeg fra ledende helsesøster, tidligere barnesykepleier på ahus. Tar hun feil?
OsloMor Skrevet 15. mai 2008 #15 Skrevet 15. mai 2008 Prøv Rugfras istedenfor Cheerios, de små putene vet du. Sanasol kan finta inntas av barn under 3 år, drive med sånn vranglæring på nett.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2008 #16 Skrevet 15. mai 2008 For friske sped- og småbarn er et sunt og variert kosthold tilstrekkelig og det er da ikke nødvendig med tilskudd av andre vitaminer eller mineraler enn vitamin D. Det gis derfor ikke en generell anbefaling om at barn bør få et daglig multivitamintilskudd. Multivitamintilskuddene kan dessuten inneholde søtningsstoffer, konserveringsmidler og enkelte andre tilsetningsstoffer, og ifølge regelverket skal slike produkter ikke markedsføres som egnet til barn under 3 år. Svaret er godkjent av: Britt Lande, Sosial- og helsedirektoratet, Gyrd Omholt Gjevestad, Mattilsynet og Invild Tømmerberg, Mattilsynet.
*titte tei!* Skrevet 16. mai 2008 #17 Skrevet 16. mai 2008 Grøt trikset er å ta på f eks bittelitt syltetøy eller enda bedre - nestlè yoghurt med eple eller lignende. Grøten går ned på høykant her!
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2008 #18 Skrevet 16. mai 2008 ville ha kuttet ut cheerios, kjeks, rosiner og saft. heller gitt en ekstra brødskive..
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2008 #19 Skrevet 16. mai 2008 Det er jo mulig at disse lages av karbonadedeig, da..det gjør vi. Det er jo bare kvernet kjøtt
Gjest Skrevet 16. mai 2008 #20 Skrevet 16. mai 2008 Jeg gir sønnen min Sanasol! Jeg fikk beskjed av legen på helsestasjon om å kutte ut D-dråper og gi han sanasol istedenfor. Han blir 1 år om 11 1/2 uke! Ellers er jeg enig med de som sier kutt ut alt det søte i mellommåltidene. Bør heller få det i helgene. Man skal ikke være helthysterisk for sukker, men begrense det går an. Min får ikke saft og hipp barnekjeks bare en gang i blant. Blir mer og mer sjelden han vil ha det;)
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2008 #21 Skrevet 16. mai 2008 Hei! Jeg synes det er greit med noe søtt innimellom. Jeg synes mange er så hysteriske for dette med sukker! Ikke hver dag, men begrense litt.... Gutten min er 22 mnd , han spiser brødskive til frokost og lunsj. Gjerne med prim, ost, leverpostei, pølse eller gomme. Så middag. Det varierer fra pasta, kjøttdeig, chips, potet, grøt, gryter, kylling osv. Ikke så ofte vi har rent kjøtt. Det er ofte dyrt også. Til kvelds blir det brød eller grøt. Han spiser yoghurt hver dag. Som regel en fruktbit også. Appelsin/banan. Det hender han får rosiner, kjekse eller noe han synes er godt hvis han er sliten og jeg vil være snill. Det er ikke hver dag, men litt innimellom. Jeg synes kostholdet hørtes forsåvidt greit ut. Begrens kjekser og chererios bare:)
Lille_bie Skrevet 16. mai 2008 #22 Skrevet 16. mai 2008 Sønnen min liker også Cheerios. Men til hverdags blir det havrefras mini. De er det mye mindre sukker i. Om du vil gi Cheerios, så gi den fullkornstypen med 4 ulike kornslag. Og kanskje bare kjeks i helga. ellers du flink til å gi mye frukt synes jeg!
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2008 #23 Skrevet 16. mai 2008 Ett bra kosthold mener jeg! Mitt er ikke noe sunnere..altså datteren min sin mat. Viktig med vann,sanasol,biola og melk:-)
Canari Skrevet 16. mai 2008 #24 Skrevet 16. mai 2008 såfremt barnet spiser greit, ikke alle som er så heldige å ha matglade barn :-)
Bakken+Ellapiaogtwinsa Skrevet 16. mai 2008 #25 Skrevet 16. mai 2008 Omtrent slik er kostholdet vårt også, er litt kresen snuppa her da, spesielt med middagsmaten, så det kunnet vært mer variert. hun får også en kjeks i ny og ne, og saft omtrent hver dag. Snuppa mi er 22 mnd, og ganske slank, så hun får som regel det hun ønsker av pålegg og slikt, enste måten å få henne til å spise på. Hun får og sanasol.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå