Gå til innhold

ca hva koster et sikkerhetsnett til bag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

sånn man må ha for å bruke bagen i bilen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det blir ulovlig fra juni av

Skrevet

fordi at??

huff, virker så ubehagelig for di minste å sitte i stol så lenge.

Skrevet

Det er ikke sikkert nok. derfor er det snart ikke lovlig eller godkjent.

Skrevet

dumt ja...

Skrevet

da må jeg bare spørre deg som sier det blir ulovlig.. HVOR har du dette fra? finner ingen informasjon om det på vegvesenets sider, bare andre endringer fra juni.. kansje du skulle finne det for oss?

Skrevet

Vi låner et fra Reflex Sørbø, og di ringte igår å sa at vi måtte levere det før 1 juni for da ble di ulovlige...

Men gjør så dere vil, om dere ikke tror meg!

Skrevet

Babyshop leier de ut.

Men det jeg fikk beskjed om var at man trenger jo ikke engang kræsje for at babyen får vondt.

Det holder med en bråstopp så blir de slengt inn i veggen på bagen..

Da er det mye bedre å la dem sitte i stolen og ta pauser om du skal på lengre turer.

Skrevet

Jeg fikk vite det av en trafikklærer som stadig blir oppdatert på sikkerhet

Skrevet

Er jo litt rart de ikke opplyser om det noen plass da.. Sikker på at det blir ulovlig?? Var innom barnebutikken idag faktisk å spurte om hvilken bag jeg kunne bruke til nette og de sa ingenting om at d skulle bli ulovlig i juni..

Skrevet

ja det blir ulovlig fra juni av!! Harregud ANONYM, hvorfor tror du oss ikke?? Og hvorfor spør du om du ikke tror oss uansett?

Skrevet

anonym 1629 her.. har ikke skrevet annet enn det jeg.. Beklager at dere er så jævlig hårsåre at dere ikke tåler ett enkelt spærsmål!! Spør jo fordi vi lurer, og når noen sier at det blir ulovlig mens andre sier at det ikke blir det.. Er det rart vi kansje må spørre flere ganger da??????

Skrevet

Du kan leie det på Babybutikker. Dvs, jeg vet ikke om du kan det lengre, siden det ser ut til å bli tatt ut av markedet.

Lovlig eller ikke, jeg ville aldri brukt det igjen!

Skrevet

Nei det er vel bedre å la barnet sitte i en bilstol i flere timer......

Simo har et på nettsiden deres, men vet ikke hva det koster.

Skrevet

De færreste kjører bil mange timer hver dag, hele uka, flere mnd i strekk... En halvtimes kjøretur nå og da, 10min tur retur for å hente storebror i barnehagen eller en lang tur en gang i blant er ikke farlig for babyene i vanlig bilstol. Tidligere var det veldig lett å finne en link på tryggtrafikk.no hvor de sa at det finns ingen bevis for at bilstol uansett kan skade hofter eller ryggen til barnet, men etter de gjorde om siden sin, klarer jeg ikke å finne den igjen. Det de anbefaler, er at så lenge barnet sover kan man kjøre, men hvis det våkner og begynner å sutre, så bør man stoppe og ta en pause. Tryggtrafikk har ingen anbefalinger på hvor lenge man kan kjøre før man tar pause, kun at man skal stoppe når babyen virker utilpass.

Det jeg klarer å finne link til, er denne artikkelen hvor det er linker videre til noen filmer om hvorfor man ikke bør bruke bag som sikring i bil, uavhengig om det faktisk er lov eller ikke.

http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=2828

Skrevet

men det er faktisk noen som er nødt å kjøre mange timer, flere ganger i uka. F.eks de som er sjølstendig næringsdrivende og som arbeider over hele landet.. Har desverre ikke de samme mulighetene til å sitte hjemme et helt år som vanlige arbeidstakere har..

Skrevet

Hva med boxette? Det har vi og har vært greit på lengre turer.

Skrevet

Hvis verken mor eller far kan ta seg fri så de kan være hjemme med en nyfødt baby, så synes jeg faktisk at man må vurdere muligheten å ikke få barn. Skjønner at man som selvstendig næringsdrivende ikke kan ta seg et år helt fri, men da får man bytte på med far og være hjemme noen dager i uka eller la far få hele den valgfrie permisjonen. Hvis ikke får man leie inn noen som kan jobbe for seg mens man er i permisjon (det kjenner jeg noen som gjorde). Uansett bilsete eller sikkerhetsnett, så har ikke barn godt av å sitte i ro i bil flere timer flere ganger i uka, de bør kunne ligge på gulvet og kunne bevege seg som de vil.

Jeg ville dessuten heller hatt et barn som fikk vondt i hofter/rygg når det ble eldre enn et barn som ikke overlevde fordi jeg ikke prioriterte å ta meg fri fra jobben og heller la det usikkert i bilen. (beklager, men det mener jeg)

Skrevet

Sikkert en grunn til att du ikke burde fått ungen din heller Mannen til nurket. Men folk flest har vel mer vett enn å si det til deg. SKAM DEG.

Skrevet

:-) Ja du skal få mene akkurat det du vil, ikke noe å beklage :-) Vet jo at bilstol er det beste, men hadde tenkt å kjøpe begge deler. Nå er det jo ikke sånn at jeg skal ut på jobb flere ganger i uka den første tiden heller, men det kan jo skje at jeg må på en å annen jobb sammen med sambo (sjølstendig han å) og da vil jeg ha muligheten til å variere mellom stol og bag (evt. boxette)

I tillegg bor hele familien min 11 timer unna ( en vei), med bilstol tar det jo oss en hel uke å komme oss dit..

Skrevet

Beklager igjen, men jeg skammer meg faktisk ikke over å si at jeg synes synd på en baby som må sitte i en bil mange timer hver uke. Med de nye reglene som er nå, så får selvstendig næringsdrivende også fulle permisjonspenger på lik linje med alle andre og da klarer man på en eller annen måte at enten mor eller far er hjemme med barnet. Og uansett hvordan man vrir og vender på det, sikkerhetsnett er farlig i en kollisjon og da ville jeg ikke vurdert å bruke det.

Skrevet

vet at jeg får penger, men det er ikke det det dreier seg om. Det er ikke derfor jeg ikke har mulighet å sitte hjemme et helt år. Ser ikke poenget med å utdype det, men det er iallefall ikke av økonomiske årsaker at jeg ikke kan det..

Skrevet

Uavhengig av om det blir ulovlig med bag eller ei - det er absolutt ikke å anbefale, hvis det er sikkerheten du er ute etter (og det er du vel, siden du spør om sikkerhetsutstyr til barn i bil).

Har lett meg fordervet ettter en link noen her enten på BIM eller DIB la ut for en del måneder siden. Var antagelig mens jeg ennå var gravid. Og den filmen den linken viste til, var rett og slett skremmende. Den viste en autentisk test på hva som faktisk skjer med babyen ved en kollisjon når den ligger i bag med sikkerhetsnett.

Etter dette gikk jeg tvert og hev hele sikkerhetsnettet jeg hadde tatt vare på fra forrrige mann. Enda helt fram til da tenkte jeg helt likedan som deg. Ja, faktisk da førstemann ble født, gikk anbefalingene ut på at nyfødte burde ligge i bag og ikke i bilstol. Så feil kan man ta - akkurat som man den gang anbefalte at babyene skulle ligge på magen (det som man senere har funnet ut er en risikofaktor til krybbedød). Så verden går fremover.

Nei, hør på de som råder deg til bilstol fremfor bag, særlig hvis du skal kjøre mye. Da blir jo faktisk sjansen for at du kan komme borti en ulykke større i kraft av at du kommer til å kjøre mer enn de fleste med så små barn. Da er det greit at barnet ditt er sikret i bilstol fremfor bag, ja.

Dessverre fant jeg ikke igjen den tråden der denne linken var. Hadde du sett den, hadde du nok blitt like overbevist som meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...