Gå til innhold

Omsorg og barns beste

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva menes med dette? Hvis en omsorgsperson gjør slik at et barn for veldige negative følelser overfor sin hovedomsorgsperson, slik at dette preger hjemmesituasjonen i dette hjemmet i ukevis etter kontakt, og dette er en pågående ond sirkel, bør man som hovedomsorgsperson gripe inn å få slutt på denne kontakten da? På en annen side skal det nevnes at barnet er svært glad i denne personen som volder det indirekte vondt. Tråkig situasjon, men jeg er svært sliten av det hele.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, jeg regner med at det her er snakk om en samværsfar som (slik hovedomsorgspersonen ser det) manipulerer barnet til å være negativ mot sin mor (altså hovedomsorgspersonen)?

Dersom far har samvær skal det svært tungtveiende grunner til for at han skal kunne nektes dette samværet. I første rundebør mor og far sette seg ned å snakke sammen, evt. med en familierådgiver.

Er det en mulighet?

Skrevet

Nei, det dreier seg verken om far eller mor. Jeg er en forelder med foreldreansvar. Den som står for manipulasjonen er en slektning av barnet som det har et nært forhold til (det skulle aldri oppstått, ser jeg nå). Den andre forelderen motarbeider meg i denne avgjørelsen, og lar halve samværet sitt gå til denne slektningen. Jeg og familien min tar konsekvensene av det i etterkant. Juridisk sett kan jeg ikke avgjøre hvem barnet kan tilbringe tid med under samværet uten at det foreligger tungtveiende grunner. Det jeg lurer på er hvor mye skal det til?

Skrevet

I loven står det vel noe sånn som "dersom barnets helse og utvikling står i fare for å bli alvorlig skadet..". Så som du skjønner, skal det være ganske ille..

Skrevet

Slik som jeg ser det, er det nøyaktig det som skjer på sikt. Den langvarige aggresjonen barnet har etter disse besøkene, mener jeg er svært skadelig for barnet på sikt om situasjonen vedvarer. Det finnes vel flere måter å skade et barn på enn ved fysisk vold.

Skrevet

Vil noen kopiere dette og legge ved link på skravle for meg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...