Gjest neinåaltså Skrevet 15. mai 2008 #1 Skrevet 15. mai 2008 Så en undersøkelse nettopp om at 48% eller noe mener det er ok å drikke "et par glass" med barn tilstede, mens en god prosentdel (husker ikke hvor mye) sa "null alkohol" og noen mente "kan drikke mer enn 1-2 glass". Hva mener dere? Jeg mener det er helt ok ta barna hele veien ser at de voksne kan kose seg med et glass øl en sommerkveld, et glass vin til maten etc, men at det aldri skal være så mye at det merkes. Det merkes jo rimelig kjapt (hvertfall av barn), så jeg har vel en grense for meg selv på 1-2 glass vin i løpet av en kveld. Mannen min har en høyere grense for hva han syns er ok når ungene har sovnet, og vi har hatt en del runder på det. Jeg syns man alltid skal ta høyde for at de kan våkne og trenge trøst/bli fraktet til legevakt etc. Men litt vin/øl etc tror jeg ikke skader at de ser/opplever, heller motsatt. Et avslappet forhold til alkohol som en drikk/noe voksne koser seg med istedetfor å oppdage det som rusmiddel 14 år gammel må da være bra?.. Datteren min på 5 kaller det enkelt og greit "voksenbrus", og hun er ikke misunnelig akkurat. Hun tok feil glass en helg her, mitt glass med cider istedetfor sitt glass med farris, og det smakte visst ikke spesielt godt. He he. Kom fort ut igjen.
~sjiraff~ Skrevet 15. mai 2008 #2 Skrevet 15. mai 2008 Gjør som deg, drikker gjerne ett glass vin eller to eller tre da vi har gjester. Men sjeldent mer enn et glass før tuppa har lagt seg. Nå er det over ett år siden sist jeg drakk og junior er ikke så glad i mme ennå at jeg får meg noe vin.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 15. mai 2008 #3 Skrevet 15. mai 2008 Jeg syns det er helt greit og ta seg en øl eller tre etter at barnet /barna har lagt seg .en øl eller vin til maten ser jeg heller ikke noe problem med.Jeg tror heller ikke barn tar noe skade av og se foreldrene sine fulle en gang i blant ,så lenge det ikke skjer hele tiden. Har selv hatt med meg sønnen min på fam fest 2 ganger .har gått helt greit det.Han lå og sov i vogna/reisesengen sin på et anneks som ligger vegg i vegg med hytta og vi hadde babycall.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 15. mai 2008 #4 Skrevet 15. mai 2008 nulltoleranse så lenge ungene er våkne. 1 glass vin, 1-2 øl/cider el.l når de sover.
rosa og en blå Skrevet 15. mai 2008 #5 Skrevet 15. mai 2008 ingen skal være fulle og være hos mine barn. sambo kan drikke 3-4 øl. eg drikker ALDRI med barna til stede.. -ser ikke gleda i det. og om eg absolutt vil ta meg et glass til maten då fe sambo lavær. EN skal ALLTID være kjørebar mener eg.. + at ungane mine skal få sleppe å oppleve fulle foreldre.
La Perla Skrevet 15. mai 2008 #6 Skrevet 15. mai 2008 Jeg er enig med deg, HI. Et par glass vin for kosen er helt OK, mens beruset er ikke ok. Derfor er det faktisk noen jeg ikke inviterer til selskaper der barn også skal være med, fordi jeg vet at de ikke har skrupler med å drikke seg fulle eller synlig beruset selv om det er barn til sted.
Sessa ruger igjen... Skrevet 15. mai 2008 #7 Skrevet 15. mai 2008 Har ingen problemer med å drikke til maten med barn tilstede, så lenge det ikke merkes at man har fått noe innabors. Drikker svært lite selv så stort sett så er det alltid en som er edru i nærheten.
2søtesmåh Skrevet 15. mai 2008 #9 Skrevet 15. mai 2008 Som de fleste her så er jeg enig med HI....Men når jeg ser ukjente drikke/ta seg et glass vin sammen med barna, så gir det meg en liten ekkel følelse noen ganger....Klarer de å holde seg til det glasset, eller MÅ de drikke mer,-liksom. Vet jo at JEG klarer meg med et glass og stopper med det,- men alle andre har jeg liksom ikke kontroll over.. Er jo også derfor Jordmødre har gått bort fra dette med at et glass under svangerskap er ok, men at for noen så blir aldri et glass nok så derfor lettere å si at null alkohol under svangerskap er det eneste riktige..Blir litt som med meg og sjokolade. Mye letter å la vær å ta fra sjokoladeskåla enn å ta bare en og stoppe der....) Men altså, helt greit å ta et glass, eller to, men ikke så man kjenner det. Etter at barna er lagt er det ok med litt mer, men helt enig i at noen bør være kjørbar. Og ikke bli "full" for barna kan våkne og trenge mamma/pappa...
*bolla pinnsvin* Skrevet 15. mai 2008 #10 Skrevet 15. mai 2008 Jeg synes det er helt ok å ta seg et par glass så ungene ser det. Så lenge ungene er oppe bør ingen være synlig beruset og de bør også slippe å få "sjansen" til å se sine foreldre fulle. Noen må tilregnelig i tilfelle et eller annet skjer. Min maksgrense når tassen er hjemme er ca 3 glass vin. De som sier de aldri vil ta seg en øl eller et glass vin foran ungene fordi de ikke synes det er bra for dem å se at noen drikker alkohol synes jeg rett og slett er overhysteriske...
SkravleFruen Skrevet 15. mai 2008 #11 Skrevet 15. mai 2008 Jeg har ikke noen behov for å drikke før mini er lagt (kl 19.00), men tar meg gjerne 2-3 glass rødvin etter det. Ikke så ofte da, og er aldri "beruset". Kunne godt ha tatt meg en øl til maten i ny og ne, dersom mini var våken også, men det har jeg som sagt ikke behov for. Har ikke sansen for å tabubelegge alkohol foran barna, og gjøre det til noe utrygt, ulovlig og farlig. Lar det heller være en naturlig del og skille mellmo det at de er barn og vi er voksne.
Shining Skrevet 15. mai 2008 #12 Skrevet 15. mai 2008 Resultatet av denne undersøkelsen viser helt klart at veldig mange her i landet likestiller inntak av alkohol med fyll. Jeg kan ikke se noe som helst problem med at foreldre tar et par øl eller noen glass vin med barna tilstede. Poenget er jo at barna skal lære hvordan man skal omgås alkohol på en akseptabel måte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå