Gå til innhold

Honning til 4 mnd gammel baby.....!

Anbefalte innlegg

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Det er ei på barselgruppa mi som fortalte at minien hennes "elsker honning".

Vi andre ymtet frampå om at barn under 2 år ikke skal ha honning, det er potensielt svært farlig for de små. Men det ville hun ikke gå med på, for det hun ga var "ren" honning (rett fra bikuben, som hun sa). Hun mente at det var konserveringsmidlene i butikk-honningen som gjorde det farlig.

Men dette stemmer vel ikke? Eller har hun rett? Vil ikke være en teit besserwisser-mamma som forteller andre hva de skal gjøres med sine barn, men dette følte jeg var litt på grensen. Er jo barnets helse som (muligens) står på spill.

Er det noen som har litt peil på dette? Og vet litt mer om farene (botulisme)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er på jordet, og det er potensielt veldig farlig.

Skrevet

Man skal ikke gi honning til barn under 1 år uansett. Det er et stoff i honning som kan drepe barnet. Vet ikke om det gjør det, men det står på de fleste honningkrukker som du kjøper i butikken.

Skrevet

Barn skal ikke ha honning når de er under ett år. Sånn er det bare. Hun setter sitt barns helse i potensiell fare... Det gjelder nok all honning.

Skrevet

Det er forresten barn under 1 år som ikke skal ha honning. Men, det hun gjør kan være farlig for barnet.

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Var det jeg trodde... Huff, syns dette er en ekkel situasjon. Hun virket jo ikke så veldig mottagelig for info, så hva gjør man? Hva ville du ha gjort? Føler jeg burde ha noe info og slå i bordet med. Samtidig som jeg føler at jeg gjør et overtramp mot henne som mor, skylder jeg vel babyen å si i fra en gang til..? Må nevne at det er små mengder honning det er snakk om (f. eks dyppet smokken i o.l). Men det er vel farlig lell?

Skrevet

Du kan dra på helsestasjon og hente en brosjyre om det. Og gi det til henne.

Skrevet

Mengden har ingenting å si. Om man er så uheldig å gi baby honning med botulismesmitte i så er det _svært_ farlig. En venninne av meg driver med birøkt og hun har advarsel på alle honningkrukkene hun selger.

Selvfølgelig kan man være heldig å aldri få honning med smitte i, men de svært alvorlige konsekvensene gjør det ikke verdt å ta sjansen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...