Gå til innhold

Har du - eller skal du kombinere barn/utdanning??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du kobinert skole og barn? Gikk det bra? :P

Hvis jeg blir gravid snart, så håper jeg at sambo kan ta en del av permisjonen slik at jeg fortsetter på skolen. Dette er noe han ønsker også!! (Det gjør jeg fordi vi har så korte dager, og lite obl - så det betyr at både jeg og barnefar får mye tid med den lille..)

men trenger å høre om noen har erfaringer med dette, oghvordan det gikk/går???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal og min mann gjør nå.

For min mann går det bra, han får struktur på skolehverdagen ved å levere lille vampyr i bhg til faste tider. Tror han trives med situasjonen.

Jeg vet ikke enda selv.

Skrevet

Jeg fikk flere av mine barn mens jeg studerte. Gikk helt utmerket det, men jeg tok ikke permisjon fra studiene så det har jeg ikke erfaring med.

Skrevet

Bare studerte du videre med en baby på armen da?

Skrevet

Jeg har fått barn, og tok heller ikke permisjon fra studiene. Jeg har lest på egenhånd, og det har forsåvidt gått bra...

Skrevet

det lurer jeg og på, hvor lenge kan man ha med de små i lesesalen?

Skrevet

Jeg gjør det mye bedre på skolen etter at jeg fikk barn. Har bare ett da, og hun er superrolig. Men før var jeg sånn utsette lesinga litt, gjøre noe annet først osv, og gjorde det dårlig på skolen. Nå er dagene strukturerte, og jeg vet at i de timene hun sover, da må jeg lese, ellers blir det ikke gjort. Så nå gjør jeg det egentlig ganske bra. Og når det er forelesning er det faktisk ganske godt å få pause fra babyen. Så jeg føler at jeg får i både pose og sekk jeg nå.

Skrevet

Ja, var hjemme et par uker etter fødselen før jeg begynte igjen med alle de 3 jeg fikk mens jeg studerte (nr. 2, 3 og 5). Passet seg slik at det var fri/ferie/praksis som jeg hadde jobbet inn mens jeg var gravid/hjemmeeksamen akkurat etter fødslene så jeg mistet ikke noe undervisning. Dette var høgskoleutdanninger.

Skrevet

Hvor lenge må jeg evt være hjemme etter fødsel ? hmm..

Jeg går på skole bare en gangavstand fra leiligheten vår, og i tillegg er jeg på skole ca 3 dager i uke - hvor dette ikke er fulle dager. Derfor er det planen at pappaen skal være hjemme med den lille frem til jeg går ut i sommerferie i mai. (Altså, mai neste år.. dette er snakk om hvis jeg blir gravid denne pp). Sambo har fast jobb, og fagbrev. I tillegg eier vi egen leilighet, har førerkort + 2 biler.. Så tror vi skal klare oss greit :-)

Pleier skolen å være greie i sånne situasjoner? At jeg må ha fri etter fødselen osv. (Må jo selvfølgelig lese hjemme på egenhånd i denne perioden, men..)

Skrevet

Jeg skal gjøre det nå :-) Går inn for det med liv og lyst..

Har snakket med andre som har gode erfaringer,og de som har "gått på ræva"...spørs hvor motivert man er..

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Ble mamma i januar, hadde eksamen for et par uker siden. Var slitsomt(!!!), men jeg fikk det til. Nå hadde min lille skatt kolikk da, det gjorde saken litt verre. Men alt går!

Hm...eller det vil si; nå får jeg ikke resultatene før i morgen da....=P

Skrevet

Har studert i alle fire fødselspermisjoner:0)

Fungerer kjempefint.

Blir så glad når jeg hører/leser om mødre som skal studere selv om de har fått barn. Er nok mange, tror jeg, som tenker at "nei, nå har jeg fått barn, da kan jeg ihvertfall ikke studere......"

Du må nok belage deg på noe kveldsarbeid, men det gjør ikke noe. For min del er det å skrive oppgaver/lese pensum en avkobling fra gulp og bleieskift. Synes det er deilig å ha en fot godt inni voksenverden samtidig med babyperioden:0)

Skrevet

Glemte å si at det kan være et tips å ikke legge lista FOR høyt for en selv heller;0)

Har aldri studert med baby, og tenkt at jeg skal få toppkarakter i alle fag samtidig.

Skrevet

Eg holder på med det no. Det går for så vidt bra, men det er utfordrende nå i eksamenstider. Særlig siden far måtte reise fra oss pga ei krise på jobben (eller hundre kriser på ein gang). Positiv innstilling og struktur i kvardagen er nøkkelen. Denne uka har mallo vert med på ein eksamen, ein histopatologitime og i morgon skal ho ha patophysiology. Akkurat det er ikkje å anbefale, men det går. For min del så er dette studiet så travelt at eg ikkje får meir tid med ungen, men studiet eg tok før dette hadde gitt meg meir tid med ungen.

Skrevet

Ho er født i juni, og så var eg heime i sommarferien og starta på studiene i september igjen. Far har vert heime fram til no, ho er 11mnd i desse dagar. Gjennom året har det gått kjempebra! Dei har komt på skulen midt på dagen så eg har fått amma.

Skrevet

Jeg kunne sagt veldig mye om dette, send meg gjerne en pm hvis du er interessert. Men det jeg ihvertfall vil ha sagt er at det blir som et familieprosjekt. Både mor, far og barn kommer til å måtte tilpasse seg for at det skal kunne gå. Absolutt ikke umulig, men slitsomt i perioder, og du må ikke ha anlegg for dårlig samvittighet, for innimellom så går det litt ut over mann og barn. (må legge til at nå snakker jeg om heltidsstudier) Jeg mener ikke at det er negativt, for jeg tror hele familien tjener på det også, men man må bare være innstilt på det.

Man klarer alt man vil! :)

Skrevet

jeg begynner igjen på skolen i august, og jeg tror det kommer til å gå kjempe bra i forhold til familien. Føler med litt mer merr motivert til å studere etter jeg fikk mini faktisk. =) Så det kommer til å gå bra!

Skrevet

Begynte å studere da lillemann var 1 år, han gikk i bhg og det har gått veldig greit. Nå tar jeg 1 års "pause" når jeg får ny baby, skolen vår vil ikke at vi tar med barn på forelesningene.

Min studievenninne begynte å studere samme studium, samtidig med meg, da sønnen hennes var 6 uker. Hun angrer og ville aldri gjort det igjen, da hun føler hun har gått glipp av mye med sønnen sin. Faren har vært hjemme, men med mye obligatoriske fag og dager fra 9-15, føler hun at hun ikke har fått helt den "bondingen" med sønnen som hun kunne ønske. Om det er en av årsakene vet jeg ikke, men hun sier selv at hun ikke hadde mer melk igjen da han var 3 mnd, og skylder dette på studiene.

Så, ting kan være forskjellig fra person til person, det kommer vel også an på barnet.

Lykke til:)

(ps. vi på studiet som har barn, vi er faktisk blandt dem som gjør det best. kanskje fordi vi har en annen struktur på dagene enn de som bare har seg selv å passe på?)

Skrevet

Jeg fikk min datter da jeg gikk andre året på sykepleierskolen. Tok 8 måneder permisjon, og begynte da på skolen igjen. Min datter begynte i barnehagen da hun var 10 måneder, men var der lite siden jeg hadde mye fri. Så fikk jeg min sønn når jeg var ferdig med 2 året. Da tok jeg 6 uker permisjon, og pappaen var hjemme i 29 uker. Nå har jeg hatt sønnen min hjemme sammen med meg siden påske. Skriver på hovedoppgaven min, og er ferdig sykepleier den 12 juni!!!!!! Så alt går om du er innstilt på det ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...