Gå til innhold

Har du - eller skal du kombinere barn/utdanning??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du kobinert skole og barn? Gikk det bra? :P

Hvis jeg blir gravid snart, så håper jeg at sambo kan ta en del av permisjonen slik at jeg fortsetter på skolen. Dette er noe han ønsker også!! (Det gjør jeg fordi vi har så korte dager, og lite obl - så det betyr at både jeg og barnefar får mye tid med den lille..)

men trenger å høre om noen har erfaringer med dette, oghvordan det gikk/går???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har desverre ingen erfaringer med dette enda - men jeg skal kjøre kombiløsningen :P

vi er begge studenter med jobb ved siden av, så vi har heldigvis råd til egen leilighet og bil. han begynner på master til høsten, og jeg kommer til å ta permisjon i ti måneder. (har termin 25. okt.) i denne permisjonen kommer han også til å ha tid til å være litt hjemme, og det ser jeg på som en stor fordel med å være studentforeldre. etter å ha sett på det økonomiske, ser jeg også at jeg kommer trolig til å ha mer penger i måneden enn nå, fordi jeg får mer fra lånekassen, pluss at jeg får penger fra nav for deltidsjobben i tillegg til barnetrygd. etter permisjonen har jeg ett år igjen av lærerutdanningen, og den tar jeg mest sannsynlig som nettstudie. slik kan vi unngå at barnet er i barnehagen hver eneste dag, og vi blir mer fleksible fordi jeg kommer til å være hjemmestudent. :) dette er planen, og jeg synes i hvertfall det ser ut som en god løsning! hadde jeg valgt å gjøre dette etter utdanningen, uten å ha fått jobb eller søkt på nytt studie hadde jeg bare hatt 33 000 i engangsbeløp fra nav...så et bedre økonomsik alternativ også!

Skrevet

Så godt å høre at det er flere som tenker sånn :-) Mange vil vel si det er dumt å "planlegge" barn i studietiden. Men tida har forandret seg, så det er faktisk mulig å studere samtidig. I hvert fall når du går på høyskole, da er ikke alt obl osv. Tror det er litt annerledes på videregående..? Jeg går i hvert fall første året på høyskole, og planen er i hvert fall gjøre ferdig to år. Slik at hvis jeg blir gravid i mai så har jeg termin i feb. Da kommer jeg til å være hjemme en stund , og fortsette på skolen. Vi har sommerferie fra mai. Så sambo må evt være hjemme mars/april/mai. Han har fast jobb med fagbrev , pleier jobben å være så real så han får det?

I tillegg har vi fint og trygt forhold, eier egen leilighet, begge har førerkort, hver sin bil + at jeg har ekstra jobb utenom skolen... :)

Skrevet

Jeg skal ha 1 års permisjon,begynner da på igjen når frøkna er 1 år.

Er ikke så lett å planlegge bestandig,så det får bare gå.

Skrevet

Jeg fikk min eldste mens jeg gikk på lærerhøyskolen. Fikk han rundt påsketider i 2 klasse, tok permisjon til over sommerferien (tok alle eksamener). Så når tredje året begynte, passet mormor han 3 dager i uka (korte dager) mens jeg var på forelesninger. Studerte mest mulig hjemme på kveldene etter at han hadde lagt seg. Var dessuten alenemor, så det var knalltøft, men det gikk på ett vis det også :-) Veldig glad for at jeg fullførte, elsker jobben min og selv om ikke lønna er av de aller beste, er det betraktelig mye mer enn jeg ville ha tjent som kassadame på rimi,,,

Skrevet

Jeg gikk gravid med min første sønn imens jeg studerte og hadde termin på eksamensdato. Det gikk kjempefint :) Jeg var hjemme ett år og så flyttet lillegutt og jeg til oslo fordi jeg måtte studere ett år til. Jeg er veldig glad for at jeg stod på og gjorde ferdig studiene selv om jeg fikk sønnen min opp i alt :)

Lykke til!! Alt går så lenge man står på :o)

Skrevet

Skal studere neste år jeg også, og pappaen skal ha permisjon. Håper og tror at det skal gå bra. Jeg er en veeeldig erfaren student etterhvert, så får håpe rutinene virker av seg selv :o)

Skrevet

Jeg har ikke lest de andre innleggene, men kan komme med min "erfaring".

Hm.. Jeg har ingen erfaring, men slik har vi tenkt å gjøre det:

Jeg går første året på nordisk bachelor. Har termin i juli, og skal fortsette studiene som vanlig. I mellomtiden tar samboer full permisjon fra sin jobb.

Dette er mulig for oss hovedsaklig fordi det ikke er noe obligatorisk oppmøte, så jeg kommer stort sett til å studere hjemme.

Jeg har en laaang utdanning foran meg, og har også allerede kastet bort et år på et annet studieprogram, og har dermed ikke "tid" til å ta permisjon. Men selvsagt; dersom det blir for tøft så tar jeg jo pause i studiene!

Vi vil ha 3 barn, og jeg har planer om å få alle tre mens jeg er under utdanning. Jeg synes friheten som student er en stooor fordel i forhold til å bli kastet ut i arbeidslivet, og måtte være 7-8 timer vekk fra ungen hver dag, fra h*n bare er et år gammel.

Dette håper jeg dermed at kommer til å fungere godt for oss.

Det skal samtidig sies at dersom samboeren min hadde hatt mulighet til å ta gradert uttak, ville vi gjort det. Da blir jo hele lånet mitt stipend i 9 mnd, noe som er litt mer økonomisk lønnsomt enn den løsningen vi har valgt nå.

Skrevet

Jeg skal kombinere barn og utdanning :) Håper på å bli gravid til høsten (man vet aldri), og satse på å fortsette utdanning etter termin. Mannen min skal ta permisjon. Høres så deilig ut at vi begge vil ha tid til å være sammen om det hele, i og med at skole er så mye friere enn en jobb...

Skrevet

Jeg fikk barn etter ett semester på masterstudiet. Fikk henne etter et par uker inn i andre semester; gikk helt fint. Jeg hadde obligatorisk undervisning, to kvelder i uka. Jeg tok "fri" i to uker så var jeg tilbake på skolebenken. Et fullt semester var tre fag, mens jeg tok bare to- så jeg reduserte det litt. Men vi hadde innleveringer en gang i uka, det var ganske hardt. Min mann jobbet da full-tid. Mitt andre år begynte han også å studere, så da fikk jeg mer tid til å lese osv., siden han kunne passe henne 50% av dagene.

Men det gikk helt bra, fikk meget bra resultater også.

Man klarer akkurat det man vil klare. Når det ble hardt tenkte jeg på de med 5 barn og full jobb. Å du å du.

Skrevet

det går så fint så :-) Jeg har tre barn og prøver på nr.4. Nr.3 fikk jeg mens jeg studerte - tok et års permisjon, så har jo brukt litt lenger tid på studiene da. Synes jeg har hatt mye tid hjemme med barna også har vi jo masse ferier. Nå vil vi ha nok et barn og det skjer på mitt siste studieår mest sannsynlig. Skal forsøke å fullføre uten å ta permisjon denne gangen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...