Solskinnsjenta Skrevet 15. mai 2008 #1 Skrevet 15. mai 2008 Det er mange i dag som går til anskaffelse av Mei Tai og andre typer bæreseler. Mei Tai er en type sele, ikke et merkenavn. (Akkurat som jeans er en type bukse, og Levis er et merkenavn innenfor denne type bukse). Innenfor denne seletypen finnes flere merker, blant de mest kjente er BabyHawk og nå i senere til Eye2Eye. Når det gjelder slike ting vil det alltid være noen som kopierer designvarer både for eget bruk, mens også for salg. Sistnevnte er både uærlig og uetisk, og på grensen til ulovlig (etter lov om åndsverk og opphavsrett - dette gjelder også for kunst). På finn.no ligger det nå ute 2 Mei Tai for salg som er mistenkelig like Eye2Eye sine seler. Hun som la ut annonsen har også (på et annet forum) innrømmet at selene er sydd etter Eye2Eye sine bilder på nettet. Her er adressen: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=13430626&sid=xz9sedBXs6M435340&WT.svl=Link Det oppfordres til ikke å kjøpe disse selene, da disse er å anse som plagiat. Finn.no er informert om saken og jobber med denne. Håper at ingen her inne vil kjøpe denne kopivaren, da det finnes andre original Mei Tai seler som er billigere (dette gjelder dog ikke Eye2Eye)
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 15. mai 2008 #2 Skrevet 15. mai 2008 Ser ikke helt problemet jeg.Det står jo at den er skreddesydd i Thailand.syns de var fine jeg.
Delirium Skrevet 15. mai 2008 #3 Skrevet 15. mai 2008 Jeg skjønner hva du mener, men nå har ikke Eye2Eye patenten på Mei Tai, det er jo en gammel asiatisk bæresele dette her... Og vil man sy en, så sy en... Vil du sy noe for så og selge det..ja, så er da vel det ok også. Det er idet du broderer inn Eye2Eye LOGOEN du driver med plagiat.. Eller så kunne jo ingen ha laget noe.. Helt slutt på mer enn ett merke av alle typer klær og sko.
Økologisk_knekkebrød Skrevet 15. mai 2008 #4 Skrevet 15. mai 2008 Synes ikke disse er så like at det kan kalles plagiat. Det er begrenset hvor mange måter en MT kan lages, og Eye2Eye har vel ikke enerett på å lage spiss sovehette og et panel som har buet spiss nederst, eller å ha broderi på? Ellers kunne vel Levis ha anklaget Henry Choice for plagiat, fordi de har lommer, beltehemper og nagler på buksene.. Har respekt for åndsverkloven, og liker ikke plagiat, men synes som sagt ikke at dette er plagiat.
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 15. mai 2008 #5 Skrevet 15. mai 2008 Står at hun selger mei tai og ikke originale Eye2Eye...er jo helt greit å drive med slikt salg! Syntes de der så veldig kule ut...kunne tenkt meg å sy sånt selv. Er jo begrenset hvor mye forskjell det kan være på mei taier altså.
Solskinnsjenta Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 16. mai 2008 Faktisk så holder designeren av eye2eye akkurat på å patentere kombinasjonen av spiss sovehette og buet spiss nederst, så jo, hun har snart enerett på denne kombinasjonen(det er dessuten ikke flere seriøse produsenter som har akkurat denne kombinasjonen). Poenget her er jo at damen har fått en skredder i Thailand til å sy en mei tai etter bilder av eye2eye. I utgangspunktet for eget bruk (som er helt greit), men skredderen sydde flere og har nå lagt dem ut for salg. Og det er forskjell på ulovlig kopi og plagiering. Ulovlig kopi er når man setter på et falskt gucci-merke på en gucci-lignende veske. Plagiering er når man lager en veske etter gucci-modell og så setter sitt _eget_ navn på (mye som å levere inn en annens oppgave på eksamen, altså).
UnePune äntligen hemma! Skrevet 16. mai 2008 #7 Skrevet 16. mai 2008 Javel =P Syr Mei Tai jeg også, etter EGET mønster, dvs en veiledning på nett som jeg har gjort justeringer på =) Om jeg hadde valgt å selge disse, synes jeg det er litt drøyt om noen skal anklage meg for plagiat!
Solskinnsjenta Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #8 Skrevet 16. mai 2008 Har du gjort justeringer, så har du jo gjort den til din egen. Mei Tai har jo en grunnform det er vanskelig å komme utenom... Poenget var jo at skredderen hadde tatt med ALLE kjennetegnene til eye2eye, altså ikke gjort endringer for å gjøre det til noe eget. Annonsen er forresten tatt vekk av finn.no, så de vurderte produktet som plagiat. Hvis du vil sy for salg er det sikkert lurt å sjekke hva som finnes i markedet allerede, slik at du ikke blir beskyldt for plagiering, når du har utviklet mønsteret selv (og damen har faktisk innrømmet at eye2eye ble brukt som modell for disse...)
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 16. mai 2008 #9 Skrevet 16. mai 2008 Herregud ,har du ikke noe annet og gjøre en og ødelegge for en som prøver og tjene litt ekstra penger!!!!
Gjest Skrevet 16. mai 2008 #10 Skrevet 16. mai 2008 finn.no er forøvrig veldig kjappe til å ta bort annonser. Ikke alt er vurdert like grundig, eller rettferdig!! Har en mistanke om at de tar bort eller setter på vent alt de får inn klager på.
Blue Lady Skrevet 16. mai 2008 #11 Skrevet 16. mai 2008 Har Eye2eye patent på designen sin? Viss de ikke har det ser jeg ikke helt problemet. Men mener du at problemet er at hun har kopiert E2E, eller at hun rett og slett har sydd en MT? må man lage sin egen design for å få lov til å sy og selge MT?
Solskinnsjenta Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #12 Skrevet 16. mai 2008 Det er ikke jeg som ødelegger... Tvert imot vil jeg hindre disse i å ødelegge levebrødet til en person!
Blue Lady Skrevet 16. mai 2008 #13 Skrevet 16. mai 2008 Synes forøvrig det var å ta litt av å be de fjerne annonsen for noen få MT... (Har ik TI-politiet andre ting å gjøre...)
Solskinnsjenta Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #14 Skrevet 16. mai 2008 Problemet er at hun har kopiert ey2eye, ja. Sy MT har alle lov til. Det er lov å hente inspirasjon fra andre designere, bruke denne inspirasjonen til å gjøre designen til sin egen og så selge produktet. Sy til eget bruk kan du gjøre hva du vil, men skal du starte produksjon bør du sjekke at designen ikke ligger ute allerede. Designeren av eye2eye jobber i denne stund med å designbeskytte eye2eye sine spesielle detaljer (den spisse hetten og det spesielle midjebeltet).
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 16. mai 2008 #15 Skrevet 16. mai 2008 Ser virkelig ikke problemet. Skjønner hva du mener, det gjør jeg. Men det store problemet som det liksom skal være.. Neeeii.. Dessuten var de stilige! )
ulla+ Skrevet 23. mai 2008 #16 Skrevet 23. mai 2008 heia alle sammen, jeg er ulla fra eye2eye. det er desverre slik at disse bæreselene faller under den juristiske kategorien for plagiat, med eller uten logo, med eller uten designbeskyttelse. designbeskyttelsen er søkt for både den spisse hetten (som eye2eye introdisierte på bæretøy markedet) og den unike midjestroppen (som også er en innovasjon av eye2eye) dermed vil disse designelementene være beskytta både ved åndeverks- og designloven. jeg har utviklet og produserer disse bæretøyene fordi både jeg og mine 2 barn skal leve av det! da er det slett ikke morro å oppdage at noen annen sender link til thailand og får sydd opp kopier og skal selv tjene penger på noe jeg har utviklet og perfeksjonert i løpet av de siste 2 åra. jeg håper at dere forstår at min situasjon. det finnes designbegrensninger på et panel med 4 stropper, men med den spisse hetten og det spesjelle midjebeltet har jeg brudt disse begrensningene og er veldig stolt over det og vil beskytte dett med all makt! mvh. ulla
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå