Gå til innhold

Hvor lang permisjon skal dere ha?


Gjest

Anbefalte innlegg

Tiden er vel moden for å bestemme seg for hvor lenge en ønsker permisjon. Jeg for min del har tenkt mye frem og tilbake og har funnet ut jeg vil ha 54 uker.

Hva med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi skal også ha 54 uker med 80% lønn, men samboeren min skal ha 3 måneder av permisjonen, så blir 9 måneder på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal også ha det akkurat som "HøygravidTone". Jeg skal ha permisjon t.o.m. påsken og så overtar samboeren resten. Hadde egentlig tenkt at samboeren skulle fått enda mer, men som sykepleier hadde jeg da risikert å måtte jobbe i påsken. Med denne fordelingen kan vi avslutte min permisjon med en liten ferie før samboeren tar over i heimen og jeg starter på jobb igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha 54 her og:) blir tøffere med litt mindre penger, men det er nok verdt det : )

 

men noen som vet om jeg kan overta faren 6 uker fedrekvote, da jeg er permiterte student(et års permisjon) og jobber under 50%??

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) Tror ikke du kan overta fedrekvoten så lenge du har en registrert og kjent far til barnet - da må han ta den slik jeg har forstått det! Men du kan jo ringe NAV og sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slal ha 54 uker - det er verdt de pengene! Pluss at da får man utnyttet fordelen ved å få sommerbarn, har jeg regnet meg frem til! Jeg som har termin 11.juli får da permisjon frem til ca 20.mai 2009, så skal mannen min ha sine 6 uker, og er da ferdig 2. juli, så tar vi sommerferie sammen, og så satser vi på at vi har barnehageplass i boks til begynnelsen av august! Passer jo heeelt perfekt! :-)

 

Mulig mannen skal ha mer enn 6 uker, men vi kommer til å tape økonomisk på at han går ut lenger fordi han tjener så mye mer enn meg... Og ettersom han skal ha 4 uker sommerferie rette etterpå, så tror jeg ikke det er verdt det! Så da blir det mest sannsynlig bare de 6 ukene... (Tror han kommer til å få en bra tid da - alene hjemme med en ganske stor baby i slutten av mai og hele juni - høres ikke så altfor galt ut!!)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal ha 44 uker med 100 %. Dette pga. far bare får 80 % i sin permisjonstid om jeg velger det. Han får betalt foreldrepenger av arbeidsgiver og får dermed full lønn under permisjon. Jeg går i permisjon 7. juli og vil ta ut 3 uker ferie senere på høsten for å forskyve permisjonen. Det er mye mulig at far tar mer enn 6 uker, vurderer også gradert uttak av foreldrepenger senere i permisjonstiden. Så vil jeg ta ut 4-5 uker ferie neste år. Om nødvendig tar jeg ut litt ulønnet permisjon. Satser på å begynne å jobbe for fullt neste høst, så fremst det er i orden med barnehageplass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt anbefalt at det er lurest å velge 100%lønn i 44 uker...tar jeg da likevel 54 uker(de siste uten lønn)skal det lønne seg .man taper litt på å ta 80% utbetaling....

Så jeg tar 44 uker 100% lønn+et par mnd uten lønn+far 6 uker+ferie+KANSKJE litt til uten lønn....skal prøve å være flink den tiden jeg er hjemme med den lille slik at jeg får råd å være hjemme lenger.

Vurderer litt å være dagmamma etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student og skal ikke ha noe permisjon. Jeg har ikke så mye skole at jeg alikevel blir en del hjemme. Jeg fikk ett barn i juni 07 og har fått ett ekstra år på skolen pga av det. Og nå vil jeg bli ferdig. Det barnet som jeg har nå skal i barnehage to ganger i uka og da går det opp i opp. Minste mann tar jeg med meg på skolen. Da jeg har praksis tar faren permisjon. Så da blir jeg forhåpentligvis ferdig med skolen. Men jeg ville helst ha hatt permisjon og kost meg hjemme. Men da blir det lenger til jeg er ferdig med skolen og kan komme meg i jobb. Det er dumt det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin med gullet

Fedrekvoten faller bort automatisk dersom du jobber under 50% så den får ikke pappaen uansett..... Dermed finnes det ingen fedrekvote du kan overta (og reglene for å overta pappapermen er dessuten veldig strenge..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen til 2,5 jenter

Jeg skal ha ca 2 år permisjon, kanskje t.o.m. 3 år... ;)

 

Da velger jeg 54 uker først og etter det ett eller to år permisjon uten lønn.

 

Dersom jeg går tilbake i jobb etter permisjon, må vi ut med 2 fulle barnehageplasser + 1 SFO.

Når jeg går hjemme får vi kontantstøtte, sparer barnehagekostnader + SFO og skattelette for mannen ettersom han må forsørge hele familien.

 

Regnestykket sier at jeg vil sitte igjen med bare et par tusen kr i måneden dersom jeg går tilbake til jobb rett etter permisjon. Da er det bedre at barna får nyte godt av å mamsen hjemme når de er så små.

 

Jeg synes ikke det er snakk om å ofre meg for at mannen skal bygge karriere, jeg ønsker mer enn gjerne å ha råd til å være hjemme med ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal ha 54 uker med 80% lønn, samboeren min skal selvsagt ha sine uker, han skulle nok ønske han kunne ta ut mer, men er selvstendig så det blir vanskelig... han har heldigvis flexi arb. tid... :) men jeg skal ha tidskonto, dvs jobbe i en liten del av stillingen min fra og med nyttår... blir en kveld el to i uka med jobbing, da er pappan hjemme så får vesle nurk og pappa litt mer tid sammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha 44 uker med 100% lønn fordi man da får mer utbetalt enn 54 uker med 80% lønn. Deretter går jeg rett over i ulønnet permisjon ut august. Da er nok barnehage plassen og tilvenningen mest sannsynlig i orden.

 

Vi har spart en del penger allerede og setter av litt penger hver måned slik at det ikke blir noe problem å gå fire måneder uten lønn.

 

Pappapermisjonen tar han ut som fri annenhver fredag fra nyttår til neste sommer. Deilig å ha noen langhelger sammen. Da har han igjen litt over to uker som han tar ut rett før ferien neste år. På den måten får vi lang sommerferie neste år også.

 

Nå har han avtalt fri i fem uker i forbindelse med fødselen. To uker permisjon i forbindelse med fødsel og tre uker ferie. Vet jo ikke helt når fødselen skjer, men han avbryter da bare ferien - går over i permisjon og forskyver på den måten ferien. Har bare avtalt med abr. giver at han er borte i fem uker, og tar delingen over permisjon og ferie slik det passer best for oss innenfor disse fem ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er student, så jeg skal fortsette på skolen fra aug-des og ha barnet med. Fra jan-jun skal pappan være hjemme. Så vi deler det opp sånn både pga økonomi, for at jeg skal bli ferdig med studiene og for at pappan selv ønsker å ta stor del i det første året. Siden jeg går på høyskolen så er det ikke oppmøte hver dag, så det er ikke slik at jeg blir borte 8-15 hver dag. Vi har 2 dager som er obligatoriske og de fleste dager er maks 4 timer. Så denne ordningen passer veldig greit for oss :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Også vi skal ha 54 uker med 80% lønn. Jeg tar 9 måneder permisjon og mannen min tar 3 måneder. Satser sedan på barnehage i august 2009.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan klarer du å få pappas 6 uker? Det blir nok ikke over 1 år permisjon. 3 av ukene må taes før fødselen ellers bortfaller de. Jeg har termin 15 juli og må begynne å jobbe etter påske, siden jeg tar ut 100 prosent lønn. Da har jeg også tatt ut fire uker ferie.

 

I begynnelsen av juni er hele permisjonstiden vår over. Men dere tar kanskje ikke noe av ferien sammen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-3 år, men velger 100% lønn i 44 uker. Resten av tiden får jeg lønn av mannen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visst sånn at man tjener noen tusenlapper på å ha 44 uker med 100% lønn og 10 uker ulønnet permisjon i forhold til 54 uker med 80% lønn. Tror det er fordi kun de første 15 ukene eller noe gir feriepenger så da får man litt ekstra på å ha 100% lønn denne perioden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...