Gå til innhold

Å få barn med voldelig mann...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klarer ikke å forstå jenter/kvinner som får barn med menn som er voldelig, psykopater osv. En ting er om man uplanlagt blir gravid, men hvordan tenker man når man bevisst går inn for å få barn med en mann som er sånn?

Regner med man må "forsvare" for seg selv det valget...

Klarer ikke å fatte hvorfor noen velger å sette et barn inn i en sånn situasjon.. Noen som kan prøve å forklare meg det?

Blir så fortvilet når jeg hører om forhold der mannen en så voldelig og gjør utrolig grove ting mot partneren, men likevel så får de barn sammen... Tror de forholdet blir bedre?

Syns det er forferdelig med alt de stakkars barna må oppleve...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er forferelig for både mor og barn. Men psykopater kan virkelig få et vanvittig grep på partneren og det oppstår ofte et veldig avhengighets forhold. Kvinnen har ofte lav/lite utdanning, liten selvtillitt og tro på at hun vil klare seg selv, de frykter det blir verre hvis de forlater mannen, ofte isolert også.

Skrevet

Men hva med morsinstinkt og det å ville beskytte barna?

Jeg ville ALDRI med viten og vilje satt mine barn i en situasjon der de var i fare.

Blir så frustrert når jeg hører om mor og barn som må gjemme seg en dag fordi barnefaren har klikket (IGJEN) og neste helg leker de lykkelig familie igjen som om ingenting har skjedd.....

Men det kan kanskje hende de tenker at det kan skje værre ting om de forlater han for godt...?

Huff det kan ikke være lett. Er så glad jeg ikke er i et sånt forhold..

Skrevet

Skjønner at du tenker som du gjør, men sier som Ugl@, sånne menn får et sykt grep på damene de er sammen med, og hvis man ikke er så sterk fra før er det lett å bukke under ved langvarig psykisk og fysisk mishandling. Man blir rett og slett hjernevasket.

For å komme seg ut av sånne forhold trenger man hjelp, og det er ikke alltid så lett å innrømme, verken for seg selv eller andre, at man har latt seg styre av en annen.

Sånne menn er ofte veldig smarte, og de vet akkurat hva de skal si eller gjøre for å lure damene tilbake gang etter gang.

Ingen ønsker seg selv eller sine barn så vondt, men som sagt: man blir hjernevasket til å tro at man er avhengig av drittsekken.

Skrevet

nå tok du feil ugla.. kvinnen er ofre ressurssterk med mye og god utdannelse, høy selvtillit også. Det er i forholdet dette endrer seg.

Skrevet

Tror ikke folk kan si noe spess når de ikke selv er/har vært i den situasjonen.. Venninna til mamma var gift med en psykopat, han satte fyr på gardinene bare for at kona ikke hadde tatt ut ananasen av maten.. Låste kona inne på rommet i 4 døgn der han bare gikk inn for å ha sex med henne.. Hun lå på sykehus i 2 uker fordi hele underlivet hennes var sårt og blødde.. Hun bestemte seg plutselig for å flytte etter at han banket opp en av sønnene dems på 15 år.. Da bodde de hos mamma og pappa i 3 uker til de fikk seg et sted å bo.. De bor like ved politistasjonen for beskyttelse.. Han fikk seg en ny dame for 2 mnd siden.. Han ba henne knele ned og kysse og sleike skoene rene, for hun hadde glemt å vaske de før de skulle i dåp.. Han er tilogmed skyld i at 2 av barna dems er plassert hos fosterfamilie..

Folk er veeeldig syke..

Skrevet

PS: Og han tror han er kristen.. Han mener at ekskona og barna er sendt fra helvete.. Og derfor fortjener de å bli skada..

Skrevet

Det er alltid unntak, men det er fåtallet som har høy utdanning, kansje du burde sjekket litt forsking og statestikker.

Det er oftest kvinner med dårlig nettverk, lav utdanning som selv kommer fra hjem med vold og kansje rus i tillegg som er mest utsatt for å bli i slike forhold.

I noen miljøer spiller tro, skam og det å holde fasaden, men det er vel heller fåtallet nå i DAG siden det i dag er akseptert å gå fra partneren.

De fleste ressursterke klarer å komme seg ut av slike forhold raskt.

Skrevet

Ugl@: har du vært i en sånn situasjon/kjenner noen som har det? Jeg snakker i hvertfall av erfaring, var ressursterk og med flott selvtillitt og var alltid den talte de svakes sak. Helt til jeg ble fanget av en sånn psykopat som i begynnelsen var fantastisk men som sakte men sikkert brøt meg ned til den ugjenkjennelige.

Ikke tro alle diagrammer og statistikker du leser. Det er mange av oss som ikke er skrevet opp noe sted.

Skrevet

Jeg vet om mange faktisk...både med og uten utdanning, har sett at de som er utdannet og har nettverk lettere kommer seg utav det enn de som har manglet disse ressursene.

Men alltid unnakt selvsagt.

Jeg vet også om slike tilfeller som du er, flotte jenter med utdanning som har blitt brutt totalt ned av psykopater, men de har da kommet seg utav det, ved litt hjelp vel og merke.

De får det ofte lettere etterpå, mens de som mangler ressurser har lett for å gå i samme fella igjen siden de er avhengige av en mann til å forsørge dem ( tror de ofte selv)...

Skrevet

Jeg har sjekket statistikken. Har du? Har du jobbet med voldsoffere? Det vil kanskje overraske deg hvor høy utdannet de fleste er.

Skrevet

Hei Dere !

Så hyggelig å høre at jeg er dum med liten selvtillit og små resurser da !!

Er 38 år, jurist med en del tilleggsutdanning, har hatt fast jobb i 12 år nå, god karriere, eget hus, bil, hytte. Ble sammen med "drømmemannen" og planla etter to år barn sammen( kjennt ham godt i 7 år totalt), ble gravid raskt og 3 mnd inn i svangerskapet endret han totalt personlighet ...

Hadde ikke tid til å være sammen med meg, kom hjem langt på natt 7 dager i uka, masse bråk, hadde psykotiske anfall (vekket meg og skrek at jeg var farlig, ikke skulle ta på ham osv..). Har et godt nettverk og har snakket en del med et par venner som er hhv lege og en psykiater, det har vært god hjelp for å sette ting på plass.

Også fått hjelp av dem til å "håndtere"situasjonen ( anbefales å "spille"kortene slik at han velger dra for å slippe mest mulig trøbbel/forfølgelse etterpå).

Han insisterte på at han skulle ha med seg noen for å hjelpe ham under fødselen av snuppa( fordi det er hans barn.. ( viser seg være nye dama ;-) hvem av dere stiller opp på den ?? ). Jeg nekta, sa han kunne være med men ingen andre.. masse bråk, ble etterhvert enige om at han skulle være med men ingen andre. Ringte med 4 min mellom veene (rask fødsel) hun svarte på hans mobil og ba meg dra til h... ikke plage dem osv... hyggelig start på fødselen ja..

Ellers har han vært innom jevnlig siden han flyttet inn hos den nye ( 1-2 ganger i uka), annenhver gang vil han ha sex/kan ikke leve uten meg etc, og ca annenhver gang ønsker han meg død, håper vi begge går med under fødselen(meg og ungen), han skal sørge for at jeg aldri ser barnet, han skal ha full omsorg fra dag 1 ( jeg kan jo bare pumpe meg), skal skjære ungen ut av magen på meg osv... det har vært myyyye !!

Tror du virkelig jeg hadde planlagt barn med denne mannen om jeg hadde vist hva som ville komme av personlighetsendring ???

Dette er sider jeg ikke hadde drømt om hos ham, har tidligere jobbet mye med mishandlede kvinner, både i JURK og som frivillig på krisesenter mv. Ingen er slik i starten, dette er sider som først kommer frem når de har deg der de vil.. i mitt tilfelle først da jeg var gravid i uke 17..

Hva han har fortalt den nye dama er usikkert, men han viser helt sikkert kun sin sjarmerende side foreløpig... Det er en mann på 40 men god jobb og god utdannelse, virker hyggelig, rolig, litt beskjeden og sjarmerende når han vil... men.... ingen garanti...

Jeg sitter nå med et barn på 3 uker,han har vært innom to ganger, sjarmerende side igjen nå, men må kjøre full farskapssak via nav da han fortsatt ønsker bryte meg ned og forsøker drøye bidragsbetalingen lengst mulig ( jeg tjener for mye til forskudd så det er et forsøk på å knekke meg litt økonomisk da jeg ikke får mer enn en ekstra barnetrygd, det koster litt med en unge til ;-) Han tviler nok ikke på at han er faren da han sender bilder av snuppa rundt på jobb mv.. kun for å trakasere..

Derfor en liten bønn til dere med litt liten livserfaring, møt de som sliter med litt mer respekt enn tendensen er her inne... det kan være deg neste gang...

Skrevet

Til Ugla: Skulle tro du mente at kvinner var "dømt" til å ende opp med en sånn mann, ikke alle har dårlig utdannelse og har hatt en slitsom oppvekst og etc. Noen som er litt uheldige også.

Skrevet

jeg mener ingen ting jeg..

Har heller ikke kaldt noen "dum" som noen nevnte over her.

Men det er verre for de med mindre ressurser å kommer seg utav det, en de som har en utdanning/ jobb....

Skrevet

Peker ikke på voldoffre, men de som sliter med å komme seg ut av det...

Skrevet

Eh, og igjen tar du feil. Det er verre for ressurssterke. De blir ofte brutt såpass mye ned.

Kanskje du skal begynne å uttale deg om ting du kan?

Skrevet

Ugla, skal du komme med kategoriske utsagn om en gruppe mennesker, som du hevder er sann, så legg for gud skyld ved relevant dokumentasjon.

Jeg tviler fryktelig, fryktelig sterkt på at du finner dokumentasjon som verifiserer påstanden din om at det er ressurssvake kvinner med lav utdannelse som havner i slike destruktive forhold.

hvem som helst kan bli offer for en psykopat. Dvs, alle mennesker med et ønske om å elske og bli elsket tilbake. Dette behovet er så vidt meg bekjent ganske gjengs for absolutt alle grupper i samfunnet.

Skrevet

Jeg tror jeg er sterkt missforstått her ;-)

Så jeg legger debatten død fra min side.

Alle, uansett hvor sterke, utdanna osv vi er kan havne i et forhold med en psykopat, det kan ta ÅR før dette kommer fram, og ofte etter barna er født.

Da kommer dette med ressurser inn, om man klarer å komme seg ut.

Skrevet

Kjennetegn på psykopati

Velkjente kjennetegn på psykopati kan avgrenses til seks ulike problemområder. Det finnes såvel åpne som skjulte kjennetegn innen hvert og ett av disse områdene.

Av [12.10.2004 13:46]

Velkjente kjennetegn på psykopati kan avgrenses til seks ulike problemområder. Det finnes såvel åpne som skjulte kjennetegn innen hvert og ett av disse områdene.

Kjennetegn på psykopati er ofte beskrevet ved hjelp av former for ytre adferd. Dette betyr imidlertid ikke at en psykopats egne indre oppfatninger er uviktige. Det som er helt sikkert er at de skjulte kjennetegnene er vanskeligere å få tak i ettersom en psykopat sjelden eller aldri vil dele med andre hva som skjuler seg bak fasaden. Den amerikanske psykiateren Akhtar (1992) har avgrenset seks problemområder ved psykopati, og beskrevet såvel de åpne som de skjulte kjennetegnene ved hvert av dem.

Selvoppfatning

Åpne kjennetegn: Selvsikker, uskyldig, offer. Opptatt av urimelige fantasier om makt, ære og hevn. Har en følelse av å ha spesielle rettigheter. Selvtilstrekkelig.

Skjulte kjennetegn: Følelse av mindreverd og forvirring omkring selvet. Opplever ofte en indre tomhet. Veksler mellom å synes synd på seg selv og en påfallende mangel på hensyn til seg selv.

Forholdet til andre

Åpne kjennetegn: Vennlig. Rask til å se andres manipulering; blir lett intim med andre. Har overfladiske og kortvarige forhold. Mangler evnen til å delta ordentlig i grupper eller familieliv. Har bare utnyttende forhold. Mangler evnen til respekt.

Skjulte kjennetegn: Vedvarende mistillit til alle. Ser på andre som uærlige. Mangler empatiske evner. Har en markert forakt for andre. Er upålitelige og uansvarlige, og har en livsstil som er ”parasittær”.

Sosial tilpasning

Åpne kjennetegn: Sosialt sjarmerende, lekende og spenningsøkende. Kan være interessert i arbeid. Lager ofte store planer og har intense ambisjoner, men få resultater å vise til. Opptatt av status og utseende.

Skjulte kjennetegn: Har lite å vise til av jobb- eller utdanningspapirer. Lider av kronisk kjedsomhet. Mangler mål og planer for fremtiden. Leter etter enkle veier til penger og ære. Søker glede bare ”her og nå”. Lever dobbeltliv og kan finne på å bruke falske navn.

Kjærlighet og seksualitet

Åpne kjennetegn: Utspekulert, og manipulerende-forførende. Er ofte promiskuøse. Viser vill begeistring som lett svinner. Hvis gift: hyppige separasjoner og skilsmisser. Kvinnemishandling forekommer ofte.

Skjulte kjennetegn: Uten evne til varig kjærlighet. Uten evne til å se partneren som et eget individ med egne rettigheter, verdier og ønsker. Respekterer ikke incestforbudet. Har ofte seksuelle perversjoner.

Moral, normer og idealer

Åpne kjennetegn: Dyp mangel på ekte skyld og anger. Er ofte patologisk løgnaktige. Har ikke respekt for normer og lover. Lider ofte av spillelidenskap. Har tendenser til bedrageri, falskneri og andre kriminelle handlinger.

Skjulte kjennetegn: Fantastiske og urealistiske forventninger til mangt og meget. Nærer sterk angst for enkelte autoritetspersoner. Har av og til sentimentale, men dårlig begrunnede, ønsker om retningslinjer og veiledning.

Kognitiv stil

Åpne kjennetegn: Kan synes imponerende og kunnskapsrik. Har ofte et glatt og lett språk; kunst, litteratur og teknisk sjargong benyttes flittig som ”fyllstoff” i samtaler. Er interessert i alt som er nytt. Lærer seg fort kriminelle ferdigheter.

SÅ KLAPP IGJEN KJEFTEN Å GÅ Å KOK HODET DITT!!

BTW: Ressurser betyr nødvendigvis IKKE ALLTID skole og utdanning...

Skrevet

Nei, jeg sier ikke at det er de som havner, men det er ofte de som blir i disse forholdene.

Det er to forskjellige ting det.

Kunne like gjerne vært meg selv, jeg er ikke ferdig med utdanning og har slitt mitt noen år pga ting. Hadde jeg på toppen av dette vært så uheldig at jeg hadde havna i et slikt forhold så er det ikke godt å si hva som hadde skjedd med meg heller.

Og ja, man kan bli brutt ned av en psykopat, gradvis over tid. Men de som har den ekstra styrken på bunn klarer å komme seg ut, noen med en gang, andre over tid.

Og nei, jeg drar ikke alle over en kam, det er alltid unntak.

Det er først og fremst HI her som bør "tas"..

Skrevet

Nå gjør du det igjen. Du kommer med kategoriske påstander.

"men det er ofte de som blir i disse forholdene.", hvordan vet du det? Har du noen dokumentasjon? Du har jo ikke det, så slutt å si hvordan ting er som du ikke kan verifisere. Slike utsagn er fryktelig stigmatiserende. Og usanne.

Ser ikke poenget med å "ta" noen. Men jeg reagerer kraftig på når folk kommer med "sannheter" som slett ikke er sanne, og som er med på å bygge opp under fordommer som allerede eksisterer.

Ved å gjøre det, gjør du det også enda vanskeligere for de kvinnene som du mener ikke passer inn i båsen, å komme seg ut/få hjelp.

Skrevet

Min eks var ikke voldelig,men likevel en mester i mishandling. Psykisk.

Ja,jeg har barn med han. Jeg så ikke alle sidene han hadde før etter at vi var gift. Og det er noe jeg angrer bittert på. Eller kan man angre noe man ikke så? Iallefall kastet jeg bort en god del år på denne mannen.

Dere må ikke dømme alle som er i sånne forhold, dersom dere aldri har vært i et sånt forhold selv. Det er fryktelig vanskelig,fordi vi er faktisk glad i dem, tro det eller ei.

Ja, alle sammen håper at det skal bli bedre. Enten i morgen, neste uke eller neste mnd.......det er det som gjør at man blir værende.Og man tror også at man er den rette personen til å forandre dem. Uansett hva andre folk sier, så ser vi alltid etter lyspunkt og en forbedring i mannen vår.Og tviholder på det som er godt. For de KAN være umåtelig elskelig innimellom, sånne menn.Det er de veldig flinke til!

Heldigvis kom jeg meg ut.

Jeg var som deg,. HI, før jeg "så" hvordan det virkelig oppleves. Og det er ikke så lett,skal jeg si deg, å komme seg bort. Jeg pleide tenke akkurat som deg.

Nå vet jeg bedre.

Skrevet

HI her...

Jeg spør ikke fordi jeg dømmer og tror det er så lett å komme seg unna. Absolutt ikke det jeg mener! Og mener heller ikke de som ikke er klar over hvordan mannen er før de har fått barn osv.

De aller fleste som planlegger å få barn og alt som hører med er jo opptatte er hvordan mannen er og hvordan man tror de blir som far. Det er jo et vanvittig ansvar med barn som kan skremme vannet av de fleste...

Hvordan resonerer da en som er sammen med en mann hun VET er voldelig?

Hvordan "forsvarer" hun for seg selv det å få barn med en mann som er farlig? Når hun har kjent på kroppen i flere år hvordan han er?

Når det har vært tatt ut tiltale og han er dømt flere ganger for vold mot henne?

Jeg skjønner jo det at det er vanskelig å komme ut av et sånt forhold osv. Men hvorfor få barn med mannen...? Planlagte barn..

Skrevet

Hvorfor skal jeg "tas"?

Hvordan skal man få greie på ting om man ikke spør?

Mener ikke være nedlatende..

Skrevet

Har selv vært i et slikt forhold. Heldigvis fikk vi ingen barn sammen! Jeg ble gravid, ja. Men fikk en spontanabort i uke 9-10. Og det er kanskje stygt å si, men den dag i dag er jeg glad for det.

For å fortelle litt om min historie ; Han var drømmemannen med stor D.

En fantastisk fyr som behandlet meg som en prinsesse. Alt var bare fryd og gammen, og jeg har aldri vært så lykkelig som det jeg var i starten av forholdet. Alt var liksom som en drøm..

Litt etter litt forandret han seg. Plutselig en dag fikk jeg skikkelig juling fordi han nektet å skjære en brødskive til meg, da han lagde mat til seg selv. Jeg svarte noe sånt som "så putt det jævla brødet et visst sted da" - noe som resulterte i at han løp etter meg med kniv og skrek at man skulle ikke kødde med maten......

En annen gang slo han hull i hodet mitt fordi jeg ikke hadde vasket badet før han kom hjem.

En tredje gang skøyt han meg med gasspistol gjennom leppa så den sprakk og blodet fosset, samt resten av kroppen slik at jeg måtte på legevakta å dra ut kulene med tang.

Og gang på gang spurte jeg meg selv.. Hvorfor går jeg ikke min vei? Hvorfor blir jeg her?

Og gang på gang tryglet han på sine knær, sa han elsket meg, kjøpte fine gaver og var verdens søteste igjen. Han var den mannen som jeg forelsket meg i, ikke det monsteret som til tider kom frem. Og jeg ble så svak, så altfor svak..

Jeg var midt i studier da alt dette pågikk..

Hvor står jeg nå? Dette er bare et bitte, bitte, bitte lite bilde av hvordan en mann som jeg elsket totalt ødela all selvtilliten min. Han knuste meg som et innsekt, fikk meg til å tro at jeg var null verdt - og det henger fortsatt igjen!!!!!!!!! Jeg er en alenemor, klarer ikke å stole på noen, føler ikke at jeg er verdt noen, vil vekk før problemene starter, klarer ikke å takle ting osv osv. Jeg sliter med andre ord veldig psykisk.

Og jeg tenkte som deg før jeg også HI.. Hvorfor? Helt til jeg sto der selv og så hvor liten & svak man faktisk blir..........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...