Gjest Skrevet 15. mai 2008 #1 Skrevet 15. mai 2008 Er litt vel ømfintelig for hormoner, dvs de vanlige dosene i p-piller. Da blir det vel Hormonspiral eller minipille for meg, da eller? Eller kondom, men det syns jeg er litt putlete. (kobberspiral frister ikke med større blødninger og mer menssmerter...) Hva er det positive med hormonspiral? "Kjenner" man den? Hvordan gjøres det når den settes inn? Er det vondt? jeg freaker litt ut på tanken med å dra så langt oppi der og skulle sette noe inn, fødselen var fra helvete og kan godt bli beroliget av noen. Er det noe negativt med hormonspiral, egentlig? Hva koster det?
maisel Skrevet 15. mai 2008 #2 Skrevet 15. mai 2008 jeg har satt inn hormonspiral denne gangen også. er veldig fornøyd med lite eller ingen blødning, de gangene det er litt blødninger kan jeg bruke truseinnlegg.. det går fort å sette den inn. jeg syns det er litt ubehagelig, men ikke direkte vondt, fort gjort.. nesten som en vanlig gu time. jeg betalte 1200 kr for min.. og 225 kr til lege da jeg satte den inn. kan ikke kjenne noe når den er satt inn riktig,,, hadde kun litt små "menssmerter" samme dag den ble satt inn.
@nemone Skrevet 15. mai 2008 #3 Skrevet 15. mai 2008 Satte inn hormonspiral for 3 uker siden - gikk først på Cerazette, men måtte slutte pga at pillene gjorde meg til ei skikkelig hurpe - humørsyk som få. Gjorde ikke vondt å sette inn spiralen, bittelitt ubehagelig i et par minutter bare (omtrent som svake mensmurringer). Har ikke merket noe til den etterpå, blødde bittelitt et par dager etter at jeg satte den inn. Den koster 1200 kroner + legetimen - ca 1500 tilsammen. Satte inn spiral nå - vi brukte kondom etter førstemann, men erfaringen vår var at bittelitt slurv kan føre til barn nr 2....... Så da satte jeg inn spiral for å være mer sikker.
mamman til to gutter Skrevet 15. mai 2008 #4 Skrevet 15. mai 2008 Jeg har hormonspiral og har vært veldig fornøyd med det. Kjente noe ubehag når den ble satt inn, men det var ikke direkte vondt. Hadde noe småblødninger de første 2mnd, så gikk som regel med truseinnlegg da, men etter det har jeg ikke blødd noe (ammer fortsatt, så det kan jo være derfor også at jeg ikke har fått tilbake mensen). Jeg fikk mye migrene når jeg brukte p-piller og prøvde p-ring pga det og ble nesten helt kvitt migrenen. Var litt skeptisk når jeg skulle prøve spiral, men cerazette fungerte dårlig og p-ring kan ikke burkes når man ammer, så jeg hadde ikke så mange valg (for kondom er et dårlig alternativ for oss). Legen min sa at ettersom jeg ikke hadde vært plaget med migrene når jeg brukte p-ring, så ville jeg mest sannsynlig ikke bli det med spiral heller og har ikke hatt migrene en gang i løpet av det halve året jeg har brukt den, så det virker som hun hadde rett:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå