Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje det kunne ha vært en idee å lage en av disse..

Mine kjærringråd når barna er syke er..

Ved høy feber:

Et kort bad to grader under kroppstempraturen (ved 39 skal vannet være 37). Barna skal ikke bades mer enn fem min..

Ved tett nese/irriterende hoste om natten:

-Kutt en løk i to, legg den ene delen under senga til barnet med skjærsiden opp.. Dette har gitt meg mange netters søvn.

- Hev sengehode litt, legg bøker under sengebena eller en liten pute under madrassen.

- Tigerbalsam/menolatum/kamfer under føttene og på brystet til barna, massers inn.

-jordmorsug er et must.

-kombiner paracetamol og ibuprofen preparater ved sykdom.

Ved sår stump:

-krystallfiolett, fåes på apoteket søler som fy, men virker!!

-potetmel på stumpen, pluss litt frisk luft.

Ørebetennelse??? er du usikker, klem forsiktig i gropa foran ørene, er det veldig ubehagelig for barnet så er det en ørebetennelse på tur.

Andre små råd:

Ved myggstikk og kløe.

-gni inn med sitron (hvis man ikke har kløstillende prep liggende)

Ved bie stikk:

-gni inn med edikk

Reiser du mye, lag en en liten førstehjelpsboks som alltid er med. I den har du plaster, bandasjer, saks, middler mot diare ( for oss som bor i utsatte land) middler mot kvalme, middler som rehydrer, febernedsettende, sårrennsemiddel, allergi middler, kremer mot sår stump. Kort sagt det du kan trenge i din livsituasjon i tilfelle rotefelle, men pass på at boksen er liten nok til at du kan ta den med på store og små turer.

Ja, det var mine små råd, nå kan du føye på dine små råd som gjør hverdagen bedre når barn er syke eller skadd..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

da skal jeg teste ut det med bading ved feber.emilie har hatt 39.5 for andre dag på rad nå. i morgen blir det lege om det ikke gir seg

Skrevet

Feber er jo forsvar, så det å bade barnet vill ikke fjerne årsaken til forsvaret ( feberen) MEN det vil gjøre at feberen går ned raskt og holder seg nede til evt febernedsettene begynner å virke..

(fikk dette anbefalt av flere barneleger og det har virker)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...