Gå til innhold

Flere som plages av åreknuter el. lignende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har hatt vondt spes. i høyre beinet / legg siden noen dager nå og har sett at det har kommet noen sinnsyk stykke årer opp til overflaten som er lilla, mørkeblå og vondt når jeg trykker på -kommer bort ditt. HJELP altså! er det normalt eller? Forsvinner de etter fødselen eller må jeg tar de vekk med hjelp av laser eller lignende. Kan jo ikke gå rundt sånn... kjempestygg! Er så lys i huden også! Noen flere har opplevt dette? Skulle jeg sjekke med lege? Hva hjelper? Jobber 50% og er i uke 33. Kan jo ikke legge meg med beina høyt hele dagen.....

takker dor svar!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter...

INGEN?!?

Skrevet

Joda - jeg har det samme. Det ser aldeles forferdelig ut på bena mine. Vil ikke gå med skjørt eller bikini i sommer. Legen sa at noe vil gå tilbake etter fødselen, men tror nok ikke alt vil forsvinne (de små stripene). Jeg er gravid med nr tre og har fått flere for hvert svangerskap. Tenkte jeg skulle sjekke med en hudpleiesalong om de kan hjelpe i etterkant. Tror det finnes en laserbehandling e.l. som kan hjelpe mot de tynne årene...

- Lykke til!

Skrevet

Jepp - her er det åreknuter det går i :-( Arvelig belastet, så jeg var forberedt...

Du må skaffe deg støttestrømper! Ta dem på om morgenen og av ved leggetid. Strømpene leger ikke de åreknutene du allerede har fått, men de lindrer spreng og forebygger at det kommer flere.

Åreknuter kan forsvinne etter fødsel, men de på leggene er mer gjenstridige enn de lenger opp (lår, underliv, hemorroider). Om de ikke forsvinner av seg selv, kan de fjernes operativt (ikke med laser).

Gleder meg til en varm sommer iført støttestrømper :-S

Skrevet

De små stripene er ikke åreknuter, men "sprengte" hårrørsårer (kapillær). Disse forsvinner ikke av seg selv, men kan fjernes ved såkalt sklerosering. Da settes et kjemisk stoff inn i hvert enkelt kapillær og sørger for at det ikke kan føre blod lenger. Dermed blir kapillæret ikke lenger synlig i huden.

Skrevet

takker for svar!! Jeg har støttestrømper ja, men er ikke så flink å gå med de nei... æhm!

Skrevet

Jeg har vært plaget med åreknuter, eller sprengte kapillærer som noen så presist kalte det her, helt siden tenårene. Har tatt flere sklero-behandlinger og har fått redusert en god del. Nå under svangerskapet så har jeg brukt støttestrømper ganske jevnlig siden uke 8 og daglig siden uke 12, og jeg kan, heldigvis, ikke se antydning til nye. Så det er helt sikkert at strømpene funker. Så det er bare å tre de på, selv om det blir vanskeligere og vanskeligere for hver dag... ;-P Jeg har de på hele dagen, og så ligger jeg med beina høyt så snart jeg får anledning til det. Skal gjøre MAKS for å ikke få flere skjemmende blodårer!

Skrevet

Jeg kan ikke dy meg for enda en presisering, håper det er greit: Åreknuter oppstår pga økt trykk i årene som fører blod fra cellene tilbake til hjertet, altså i venene. Hemorroider er en form for åreknuter.

Sprengte kapillærer er sånne tynne, blå streker i huden, gjerne mange ved siden av hverandre, som skyldes økt trykk i årene som fører blod fra hjertet og ut til cellene. Disse kan man få når som helst uavhengig av alder eller graviditet. Altså to forskellige ting.

Jeg har begge deler og vil gjerne høre mer om sklerosering! Var det vondt? Dyrt? Tidkrevende? Antar det måtte gjøres på en privat klinikk..?

På forhånd takk!

Skrevet

Lykketreff: Det er nok sprengte kapillærer jeg har, ja. Utrolig kjipt og veldig sjenerende, men heldigvis kan det gjøres noe med! :)

Jeg har tatt sklerobehandling 3 ganger. 2 ganger gjorde jeg det med en sykepleier, og hun tok en fastpris på rundt 1.500,-. Siste gangen jeg gjorde så var det en lege som gjorde det, og han tok betalt pr sprøyte, og da kom det opp i ca 3.000! Så det var stor forskjell...

Skjønnhetssalonger o.l. har gjerne sykepleiere og leger som besøker dem x antall ganger i året som tar disse behandlingene, så bare hør med en salong i nærheten om de tilbyr dette, og om når evt. neste gang de kommer.

Det er ikke vondt. Du kjenner små stikk når de stikker sprøyten, men det er ikke noe verre enn å ta blodprøve hos legen! :) Det har hvertfall gjort at mine årer har blitt mye mindre synlige, så jeg kommer til å fortsette med behandling når jeg er ferdig med svangerskapet.

Skrevet

Tusen takk for info! Jeg skal definitivt sjekke mulighetene for sklerosering. Så får jeg bare håpe åreknuten demper seg av seg selv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...