Ferdig Skrevet 15. mai 2008 #1 Skrevet 15. mai 2008 Er dere flink med knipeøvelser nå i 2. trimester? Lurer på hvor mange ganger om dagen dere kniper og hvor mange kniiiiiip:)) ... eller kanskje dere ikke kniper i det hele tatt? Selv er jeg flink i perioder og så glemmer jeg det i noen dager ;-)
Gjest Skrevet 15. mai 2008 #2 Skrevet 15. mai 2008 Kniper så ofte jeg husker på det - men det blir vel ikke mer enn ca 20 pr gang tenker jeg. Er nok ikke så flink )
ChellBell - har født! Skrevet 15. mai 2008 #3 Skrevet 15. mai 2008 Jeg burde ha knipet hele dagen.. etter forrige svangerskap fikk jeg livmorsnedfall, så jeg vet så smertelig godt hvilke konsekvenser det kan få hvis en ikke kniper... Jeg har lest at du skal helst knipe tre ganger om dagen.. Holde i tre sekunder, slippe i to sekunder og gjøre dette 10-12 ganger - eller mer.
sofie78:) Skrevet 15. mai 2008 #4 Skrevet 15. mai 2008 Hei! Jeg har en brosjyre "Trening av bekkenbunnens muskler under svangerskap og fødsel". Skriver litt fra denne: Utgangsstilling: Liggende på ryggen bena bena i bøy - gjerne varier stilling etterhvert som du får det til: Sittende bakoverlendt på gulvet, eller stående. Jeg synes stående er vanskeligst.. Forsøk å stanse strålen under vannlating. Hvis du er svak i bekkenmuskelene, kan det være vanskelig å stanse strålen når det renner som verst. Du kan bruke dette som test, men ikke bruk det til trening fordi det kan forstyrre evnen til å tømme blæren. Instruksjon: Løft bekkenbunnen opp fra underlaget ved å trekke opp og sammen rundt urinrør, skjede og endetarm. Ta i så hardt at du kjenner at det skjelver litt innvendig i skjeder. Når du tar i hardt nok, kjenner du at nedre del av magen trekkes litt inn samtidig. Slipp sammentrekningen uten å presse nedover. Forsøk å kjenne forskjell på når du strammer bekkenbunn og når du har avslappet bekkenbunn. Repetisjoner: 8-12 repetisjoner i 3 serier daglig. Hold i 6-8 sekund (det tar litt tid å få med alle musklene). Gjerne prøv å ta i hardere etter hvert, men hold i 6-8 sekund allikavel. Jeg bruker å si at man skal "kjøre heis", og at heisen skal lengre og lengre opp. Jeg kjører av og til 3 etasjer (bekkenbunnen litt lengre opp for hver gang) og holder 6-8 sekund i hver etasje:) JUST DO IT! Hver dag. Før det er for sent... Jeg fikk selv en dråpe i trusa her en dag hvor jeg nøys veldig kraftig. Deilig pollensesong ute! Jepps, jeg er fysioterapeut:) Lykke til!
sofie78:) Skrevet 15. mai 2008 #5 Skrevet 15. mai 2008 Tips til bøker/film om dette forresten: "Trening for deg: Gravid og nybakt mor" - denne skal jeg kjøpe selv. Koster ikke så mange hundrelappene... "Slank, sunn og sprek mamma" DVD og video: "Tren deg tett". Om trening av bekkenbunnen. Norges Idrettshøyskole. Kari Bø har skrevet bøkene og laget video...
Arbeidsjernet og lille fjompen Skrevet 15. mai 2008 #6 Skrevet 15. mai 2008 Takk for gode råd :-) Må nok innrømme at jeg har vært ganske dårlig på det området der....Full skjerpings fra nå av!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå