Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 15. mai 2008 #1 Skrevet 15. mai 2008 Hei jenter, Er på besøk fra 2. trimester og sliter litt med en sjef gjerne vil bestemme når samboern min skal ta sin del av permisjonen. Han vil at pappapermen skal legges til slutten slik at han har meg der 100% hele tiden fra dag 1. Vi har lyst til å legge permisjonen til sambo til sommeren slik at jeg kan ta 3 uker ferie og så jobbe 3 uker (eller evt mer). Kan arbeidsgiver motsette seg dette? Hvor står det i tilfelle svart på hvitt at dette er det vi som bestemmer? (Har lest kap 12 i arbeidsmiljøloven, men der står det ingenting om fordelingen mellom oss såvidt jeg kan se...) Hvordan velger dere å dele permisjonskvoten? Skal pappa ha sine 6 uker eller mer? Og når i permisjonstiden skal ha i så fall ha den? Takker for innspill
Gjest Skrevet 15. mai 2008 #2 Skrevet 15. mai 2008 Hjelper deg å dytte denne litt, selv om jeg ikke har så mange gode svar å komme med. Kan aldri tenke meg at arbeidsgiver kan bestemme dette, men vet dessverre ikke hvor det står svart på hvitt. Her skal pappa ha sine seks uker når jeg begynner å jobbe igjen, fordi det er dette som passer best for oss. Lykke til
anette&tutta mari :) Skrevet 15. mai 2008 #3 Skrevet 15. mai 2008 Hei, jeg tror jeg leste innlegget ditt på 2.tri om din sjef. Jeg vet heller ikke om det er noe i arbeidsmiljøloven som sier at vi bestemmer. I mitt tilfelle så må faren ta sine 6 uker på slutten. Det er pga. at det blir satt inn en vikar for meg som skal jobbe mens jeg er i permisjon, og det er uaktuelt at jeg kommer en uke her og en uke der for å jobbe. Siden jeg bare er vikar, så mister jeg egentlig jobben når jeg skal ha barn, men de liker meg så godt slik at vi nå har satt opp denne avtalen. Du burde kanskje ringe NAV? Lykke til
junijente fikk julijente Skrevet 15. mai 2008 #4 Skrevet 15. mai 2008 Jeg kan ikke så mye om reglene på dette, men synes det er rart om arbeidsgiver kan kreve når far skal ta sin del av permisjonen. Selvsagt går det an å samarbeide med sjefen sin om når det passer, men det blir jo litt annerledes. Mannen min jobber i jord- og skogbruk, og kan ikke være borte fra jobb flere uker om gangen. Derfor (og fordi jeg er student) tar han gradert permisjon, 1-2 dager i uka. Vi har ikke pratet så veldig mye om når og hvor mye enda, men han skal i alle fall ta fedrekvoten på 30 dager, og vi regner med at han begynner når skuronna er over. Så må han kanskje ha noe opphold i permisjonen i den travleste perioden i skogen om vinteren, når det er mye snø. Så vi legger det opp en del i forhold til jobben hans, men sjefen (som også er broren hans) er inneforstått med at mannen min skal ha permisjon, og at han da må finne en løsning for de dagene det gjelder. Kan legge til at svogeren min (altså sjefen til mannen min) hadde forstått fedrekvoten som at far måtte være hjemme 6 uker når barnet ble født, så han så litt svart på det, siden det ligger an til å kræsje med skuronna. Så han var egentlig ganske lykkelig da vi sa at det ville bli snakk om noen dager i uka gjennom vinteren :-)
Vannmelonen Skrevet 15. mai 2008 #5 Skrevet 15. mai 2008 Dette vet jeg om ferie: Alle arbeidstakere har krav på 5 uker ferie i løpet av ett år. og har videre krav på at 3 av disse ukene skal kunne taes ut sammenhengende i perioden 1. juni til 30 september.(tror disse datenen er riktig) Hvilke uker innenfor denne perioden den enkelte arbeidstaker får er det fullt og helt arbeidgiver som bestemmer. Jeg anbefaler følgende: Skriv en skriftlig søknad til arbeidgiver nå om hvilke uker ferie du ønsker å ta ut neste år. Forklar i brevet at du ønsker ferie nettopp disse ukene fordi du ønsker at perioden du er borte fra jobben skal være så sammenhengende som mulig, da du mener at det beste for deg og for arbeidsplassen er at dere slipper avbrudd i arbeidet når du endelig starter å jobbe igjen. Dette for at overgangen skal bli best mulig for begge parter. Som arbeidsgiver vil jeg tro at jobben din vil se det positive med dette om innvilge søknaden. Be om å få svar skriftlig, du vet aldri hvem som er sjef neste år. Hvis de ikke ønsker å innvilge ferien har du i allefall prøvd!
sommerful Skrevet 15. mai 2008 #6 Skrevet 15. mai 2008 Hei Her skla pappa ta sin del v permisjoen gradert. Skal jobbe 40 % og ha 60 % permisjon. Det utgjør bra mange uker slik. Jeg tar 8 uker med 75 % jobb og pappan tar 20 med sammme løsning som de 6 ukene forbeholdt han. Resterende uker tar jeg fult ut. Forvirende neida, men reglene for når permisjon avholdes er slik at man snart kan gjøre hva man vil bare man inngår en avtale med arbidsgjiver. Men tror ikke din arbeidsgiver kan besteme noe som helst over din mans permisjon. Ring NAV de har kontroll på hva som er lov og ikke.
guttemamma72 Skrevet 15. mai 2008 #7 Skrevet 15. mai 2008 Vi har valgt at pappa skal ta 8 uker permisjon fordelt på to perioder. Jeg føder i juli og tar 80% permisjon med 54uker. Pappa skal ha 4 uker i april/mai neste år og de siste 4 ukene av den totale permisjonen i juli/august. For å få til dette har vi måtte fylle ut skjema fra NAV om utsettelse av permisjon i tillegg til det vanlige. Denne har også arbeidsgiver måtte godkjenne og signere på. Det er ett skjema til hver av arbeidsgiverne. Mao. arbeidsgiver må også gi sin tillatelse til at dette er ok. Vår erfaring så langt, er at det er mye styr når man ikke ønsker en A4 løsning, selv når våre arbeidsgivere er veldig greie.
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 15. mai 2008 Forfatter #8 Skrevet 15. mai 2008 Takk for svar, jenter! Har hatt en prat med sjefen i dag. Ferien mens sambo tar pappapermisjon er ikke noe problem, den gikk han med på. Det hadde jeg egentlig regnet med også, for det har jo ingen betydning for ham. Men så var det de siste tre ukene da. Han gikk til slutt med på at vi kunne få ta de tre ukene når vi ville, men at jeg da måtte være forberedt på at det kom til å bli møkkajobber på meg i det tre ukene... (Festlig?) Vi måtte også være forberedt på at neste gang det var snakk om f.eks ferier var det kanskje vi som måtte gi og ikke ham. Og da snakket vi ferier i 2010 altså. Snakk om å være langsint!! Men men... Hvis noen vet hvor dette står svart på hvitt så er jeg fortsatt interessert altså
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå