Gå til innhold

Forliggende morkake og bading? (samme som 3.trim.)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, fikk beskjed om at jeg har forliggende morkake på ultralyd i uke 28. Legen sa da at jeg ikke skulle løfte mer enn 5 kg, at jeg ikke skulle ha samleie, samt at jeg ikke skulle bade (bare dusje). Synes det siste hørtes litt rart ut, har noen andre fått samme beskjed?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei,jeg hadde forliggende morkake i siste svangerskap.eneste jeg fikk beskjed om var å ta det veldig rolig og helst holde meg i nærheten av sykehus.kunne ikke reise på ferier og sånt,men jeg hadde samleie og svangerskapet gikk helt fint.fikk en stor gutt på 4kilo!!

Skrevet

Har også foranliggende, men ikke fått beskjed om noe av det. Tror ikke det er noe å bekymre seg for. Det er ca 50% som har foranliggende morkake. Sitter her i uke 40 og her har alt gått bra. Kun høyt blodtrykk.

Skrevet

Foranliggende morkake er ikke det samme som forliggende. Foranliggende betyr at morkaken ligger på fremsiden av livmoren, og det er ikke forbundet med noen som helst slags fare. Forliggende morkake betyr at den ligger foran mormunnen, dvs at den sperrer når babyen skal ut. Må derfor ta keisersnitt. Forliggende morkake gir økt fare for morkakeløsning og store blødninger, derfor de tar det alvorlig.

Skrevet

Lå morkaken og sperret totalt eller bare delvis? Ble det keisersnitt? Min har ikke flyttet seg i uke 32, så det blir nok keisersnitt her.

Skrevet

Jeg hadde forliggende morkake til å begynne med ( har flyttet seg oppåver nå da), men fikk aldri beskjed om å ikke bade eller å ha sex, kun beskjed om å ta det litt ekstra med ro.. Jeg hadde også blødninger i flere uker, men de sa forsatt ikke noe om det altså...

Du kunne jo ringe føden å spørre da?

Skrevet

Tror det er vanlig at de ikke gir noen restriksjoner hvis de oppdager det på rutineultralyd. Det fikk ikke jeg heller (samme lege). Hvis den fortsatt ligger foran rundt uke 30, må man være mer forsiktig. Kan jo ringe og høre på fødeavdelingen, men legen jobber der, så føles litt ubehagelig ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...