Gå til innhold

hvordan klare å jobbe???

Anbefalte innlegg

Skrevet

eg har ingen anelse om hvordan eg skal få meg en jobb!!begynte på skolen da småen var litt over 1 år. måtte slutte med en gang , fordi han ble syk hele tiden,så fikk ikke med meg prøver, og fikk masse fravær. begynte da å jobbe i et vikarbyrå, men sønnen fortsatte å vær masse syk, så mistet den jobben. tenke nå på å finne meg en jobb til høsten, men vet ikke hvordan eg skal klare det. eg er helt alene med han. han er hos faren/foreldrene hans annenhver fredag kun. (får ikke han han oftere, er mange grunner til det) han har barnehageplass på 8,5 timer.

så eg kan kun jobbe formiddager, ikke lenger en 8.5 t, og ikke senere en ca kl 4( barnehagen stenger 16,20) og ingen helger!!kem vil ansette meg??????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

et vaskebyrå kanskje?? mange som bare har vasking på formiddager... men da er det nok en fordel å ha lappen?.

Skrevet

Unnskyld men, de fleste som er alene med ungene jobber faktisk. Eller de går på skole, og vi klarer det.

Barna her har også barnehageplass, barnehagen åpner halv åtte og stenger halv fem. I det tidsrommet så skal jeg komme meg til og fra jobb og jobbe åtte timer. Det går ikke, men jeg tar igjen noe på kveldstid.

Er det slik at man ikke har en jobb som man kan jobbe noe hjemme, så passer man på at man skaffer en barnevakt som kan ta noen timer nå og da.

Som alle andre foreldre har vi 20 dager (alene) til syke barn. Du kan ikke få sparken fra jobb pga sykt barn. Er barnet kronisk syk kan du få utvidet denne perioden til 40 dager.

Så det er faktisk bare å søke jobber, vi andre klarer det!

Skrevet

fra vikarbyrå så får man "sparken" pga sykdom, fordi om man ikke kan jobbe når de vil så gidder de ikke ringe deg mer.

men snakk med ett ansettelses byrå, de kan sikkert hjelpe.

det ordner seg bare du står på og søker på alt som fins

lykke til

Skrevet

takk for svar=)

har ikke lappen nei.

har heller ingen som kan passe han viss han er syk, eller viss eg må jobbe ettermiddag/kveld. faren syns det er viktigere at han er på jobb hele tiden, enn at eg som forsørger meg og sønnen vår alene skal ha jobb. har ingen familie i nærheten heller. men tenkte å snakke med nav, kanskje di vet noe=)

Skrevet

foresten så var sønnen min syk mer enn 20 dager i høst/vinter.

Skrevet

Mine to barn var også syke mer enn 20 dager i fjor, og i år har jeg allerede brukt opp kvoten min for ungene. Jeg har to barn, er alene med dem 100 %, her er aldri faren tilstede.

Har man ingen som kan passe så finner man noen. I stedet for å bare se problemer må man se løsninger. Jeg har heller ikke bil og tar kollektivt frem og tilbake til jobb.

Kom ikke her og fortell at det ikke går an å jobbe når man kun har et barn. Det er tull.

Skrevet

Hadde det ikke vært for at mine foreldre hadde stilt opp så hadde jeg ikke hatt noe jobb den dag idag. Det siste året har vært mye kaos, vesla har vært mye syk, dagmammaen har vært mye syk osv, men nå har hun heldigvis barnehageplass så det hjelper. Før det så måtte jeg enten ta henne med meg på jobb eller så måtte mine stakkars foreldre kjøre 1,5 time å hente henne.

Der jeg jobber så er mye fravær oppsigelsesgrunn ¨å jeg stod i fare for å oppleve dette pga for mye fravær pga sykdom, selv måtte jeg gå jeg "dødssyk" på jobb fordi det ikke var noen som hadde mulighet til å ta mine vakter. Jeg jobber 8-16 hver dag å har ingen på hele jobben så kan ta mine timer dersom jeg er borte, dvs jeg kan egentlig ikke være borte. Har ikke brukt mine 20 dager fordi jeg har hatt foreldre som har stilt opp eller så har jeg hatt henne med meg på jobb. I januar var hun med meg 3 uker på jobb i strekk hver dag, 8 timer hver dag...stress ja..

Heldigvis er barnehagen åpen litt lenger enn din, fra 07.30 til kl 17 så jeg rekker akkurat å levere og hente henne.

Det er abselutt ikke lett å være alene med et barn å jobbe 100%, men derfor er det viktig med et nettverk rundt som kan stille opp. Uten de hadde ikke jeg fått beholde jobben hvertfall.

Gjest marie-s
Skrevet

Sørg for å få en sikkelig legesjekk av gutten. Kan det være at han reagerer på som stjeler fra imunforsvaret hans? Forsøk å endre litt på maten osv. Om det er noe trøst så er det første året i barnehagen værst for da er ikke kroppen imun mot alle sykdommene som florerer der.

Når det gjelder det å jobbe så forsøk å få noen som kan passe han av og til når han er syk ellers så er det som de andre sier her vi andre klarer fint en full jobb med barn i barnehage, sist faren stilte opp her var i julen.

Skrevet

Hva har du lyst til å jobbe med? Hva er du flink til?

Med 8,5 timer barnehage og lite hjelp fra pappa kan det bli vanskelig å jobbe fullt i første omgang, men 80-90% går helt fint selv med litt reisevei. Det finnes hauger av jobber der du jobber i barnehagens åpningstid! Rema, butikk, advokat, lege, sekretær, regnskap, vasking... flertallet av jobber, faktisk!

Snu fokus, og tenk på mulighetene du har!

Skrevet

Forstår frustrasjonen din. Men som andre påpeker, fordi om man er alene med barnet så betyr det ikke at du ikke kan jobbe. Faktisk er det vel helller slik at de fleste jobbber, tross aleneforsørgertilværelsen.

Jeg hadde heller ikke noe nettverk rundt meg til å avlaste og barnefar hadde vanlig samvær, men bodde noen timers kjøring unna, så det var kun i helgene hans at han fungerte som avlastning.

Jobber selv i helsevesenet med turnus, dvs dag, kveld og 3.hver helg. Dvs til alle tidene altså vakter som ikke er forenlig med bhg.åpningstider (for tidlig på morgenen, stengt på kveldstid og helgene). Jeg måtte annonsere etter hjelp til barnepass. Ikke det mest optimale, og det var stor gjennomtrekk siden det var begrenset hvor mye jeg kunne betale dem. Men hva skulle jeg gjøre da? Ikke hadde jeg rett på overgangsstønad lengre, og jeg hadde tross alt tatt en utdannelse som hadde skaffet meg jobb. Så da var det jo bare å bite tennene sammen og se etter løsninger.

Eller mener du jeg skulle ha resignert og lent meg til samfunnets sikkerhetsnett og gått på sosialen? Nei, det ville jeg ikke følt hadde vært riktig. Ting kan bli litt vanskeligere å få til å gå rundt når man er alene med barn, men det er slettes ikke umulig.Man må bare være villig til å se løsninger fremfor alle problemene.

Lykke til med jobbsøkingen din!

Skrevet

takk for svar=)

har heller ikke lyst å gå på sosialen, og har heldigvis et år til på meg før det kan skje.

har ingen som kan stille opp nei. har jo prøvt meg både på skole og i jobb, men gikk ikke!den ene jobben der hadde eg veldig lyst å fortsette med, så ble skuffet da det ikke funket med tidene og buss, og sykdom.

men eg skrev ikke innlegg her for å krangle, noe som noen prøver her. eg skreiv for å få råd til hva og hvordan eg skal gjør ting.

så takk til di som ga råd=)

Skrevet

Har barnet ditt en kronisk sykdom? Eller har dere utredet hva som gjør at barnet er sykt så ofte? Nå skriver du jo ikke hva slags sykdom det er snakk om,men ved noen kroniske sykdommer kan man jo ha rett på grunnstønad og /eller hjelpestønad. Evt kan du få en forlengelse av overgangsstønaden. Men det er jo kun hvis barnet er kronisk sykt og trenger vesentlig mer omsorg og tilsyn enn jevnaldrende barn.

Du kan jo få dekket utgifter til barnetilsyn,også til nødvendig barnepass ved siden av barnehagen,så lenge det er nødvendig for å kunne beholde en jobb. Hva hvis du feks fikk en tenåringsjente til å hente barnet i barnehagen når det trengs? Eller så ville jeg ha tatt et møte med NAV og snakket med dem og problemet ditt,og høre om de har noen ideer til hvordan du kan løse dette. Du kan jo også kontakte helsesøster eller evt barnevern ang råd,og evt mer avlastning og hjelp,hvis barnet er mye sykt og det binder deg mye,og hindrer deg i å ha en vanlig jobb?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...