Påsmeltigjen Skrevet 14. mai 2008 #1 Skrevet 14. mai 2008 Hei, fikk beskjed om at jeg har forliggende morkake på ultralyd i uke 28. Legen sa da at jeg ikke skulle løfte mer enn 5 kg, at jeg ikke skulle ha samleie, samt at jeg ikke skulle bade (bare dusje). Synes det siste hørtes litt rart ut, har noen andre fått samme beskjed?
MaybeAgain Skrevet 14. mai 2008 #2 Skrevet 14. mai 2008 Rareste jeg har hørt. Jeg har og morkaken på forsiden denne gangen. Vi holder å å flytte så jeg løfter og bærer i vei (mer enn jeg burde) + datteren vår veier 9 kg og det å ikke bære henne er praktisk umulig, vi går på babysvømming så jeg bader hver uke og det hender jo at vi har sex (selvom det ikke er høyest på pri listen når man nærmer seg 30 uker gravid...) Vet ikke helt hvilken lege du går til, men hverken jordmor eller lege har sagt noe slikt til meg... )
En snupp - og en knert i magen Skrevet 14. mai 2008 #3 Skrevet 14. mai 2008 Jeg kan bare gjette, har ikke forliggende morkake selv (regner med du mener at den ligger foran mormunnen, sant?), men det kan kanskje ha noe med infeksjonsfare å gjøre? Det burde jo være like tett som ellers, men så hører man jo oftere om blødninger, så kanskje området der inne er litt skjørere enn hos andre? Jeg vet ikke, men bare tenker at det er en mulig forklaring...
Påsmeltigjen Skrevet 14. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 14. mai 2008 Hvis du har morkaken liggende på forsiden, så heter ikke det forliggende, men foranliggende. Det er noe annet og er ikke forbundet med noen risiko. Forliggende morkake betyr at den ligger foran livmorhalsen, dvs sperrer for der babyen skal ut. Medfører økt risiko for morkakeløsning med store blødninger. Derfor "restriksjonene". Så du trenger ikke ta noen forholdsregler!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå