Gå til innhold

Gravid og flytur, noen som vet når man IKKE får lov å fly lenger?


Thumper

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg bor på vestlandet, med familie på østlandet. Tenkte meg over en tu fra 13 juni til 23.juni, og har termin 26.juli. Har hørt fra noen at flyseslkapene ikke ønsker å ha med seg gravide med mindre enn 4 uker igjen til termin pga fare for for tidlig fødsel...

 

At det ikke har noe med trykk i kabinen som ikke er bra for barnet eller sånne ting, men bare at de ikke vil ta imot et barn i luften (forståelig nok...)

 

Jeg har også hørt at man må ha med et skriv fra legen hvor det står noe "Fit to flight" eller noe, med signering og dato for termin, i tillegg til at man er frisk nok til å reise...

Var innom hos legen i dag for å hente en sykemelding og da spurte jeg damen i luken, og hun mente at man kunne fly til og med uke 36, men var ikke 100% sikker...

 

Jeg tenker nok jeg sender en mail til SAS Norway å hører, men kanskje noen av dere vet?

 

Takker for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må fra uke 36 ha legeerklæring i fra lege om du skal ut å fly :) før det kan du fly som du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ulike flyselskapene har ulike regler, så du må sjekke med dem du reiser med.

Og så vet jeg at de ikke er så veldig streng på kortere innenlandsreiser.

Men det er nok lurt å kontakte selskapet og høre =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har 6 uker eller mindre igjen til termin så får man ikke fly lenger

da skal det være en veldig saklit grun og legeatest må være med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du må se på de forskjellige, men Noerwegian og sas, kunne du fly fram til uke 36 i hvertfall. kjekket det selv før jeg skulle dra for noen dager siden... De som skal ha tvillinger kan ikke fly noen uker tidligere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntil 4 uker før termin

 

Ingen begrensninger

 

 

Fra 2 til 4 uker før termin

 

Det kreves en legeerklæring, og reisen må godkjennes av SAS medisinske avdeling. Flyvetiden kan ikke overstige 4 timer.

 

Legeerklæringen må inneholder følgende: Passasjerens navn, reservasjonsnummer, navn og telefonnummer til behandlende lege, legens signatur, termindato samt hvor langt man har kommet i svangerskapet.

 

Mindre enn 2 uker før termin

 

Du kan ikke reise

 

tatt ut i fra Sas sine hjemme sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med Widerøe kan du fly inntil 24 TIMER før termin... :o)

Alle selskapene opererer med forskjellige rutiner her.

Du må bare sjekke med hvert enkelt selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...