Maren - på overtid Skrevet 14. mai 2008 #1 Skrevet 14. mai 2008 Begynte med verdier på 12 og 13 i jernverdier, men for et par måneder siden falt verdiene til 9,8. Har derfor begynt med jerntabletter. Noen som vet hvorfor dette kan skje,, og om det har skjedd flere enn meg??
Supermamm Skrevet 14. mai 2008 #2 Skrevet 14. mai 2008 Det er visst ganske normalt når man er gravid. Har falt ganske mye i verdi jeg og. Gjorde det sist jeg var gravid også. Limer inn dette fra en artikkel her på BIM: "Jern Jern er nødvendig for dannelsen av de røde blodlegemene i kroppen. De har til oppgave å blant annet frakte surstoff fra lungene og ut i kroppen og også over til babyen via morkaken. Jernet måles som Hb i blodet. Det er en prøve som du får raskt svar på mens serumferritinet tar det litt lenger tid å få svar på. Det er vanlig å ta begge disse prøvene på den første kontrollen hos jordmor eller lege. Jernlagrene måles som serumferritin som det også heter er de depotene vi har i kroppen og som skiller ut jern til blodlegemene. C-vitaminer er med på å øke opptaket av jern i kroppen. Med et variert kosthold skulle det normalt være nok til å vedlikeholde jerninnholdet i blodet. Det er normalt at både hb og serumferritin synker mot midten av graviditeten for så å stige igjen mot slutten. Dette har igjen sammenheng med at blodvolumet ditt øker når du er gravid. Som gravid har du omtrent 40% mer blodvolum. Det er diskutert hvor store lagre som er normalt å ha og om man skal ta jern for å forebygge. Men serumferritinen S-Fe bør ligge på over 20 mikrogram pr liter. Og du bør ha en blodprosent på 9 g/dl. "
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå