Gå til innhold

Regler rundt uttak av permisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle gjerne hatt det svart på hvitt i regelboka hvor det står hva slags medbestemmelsesrett arbeidsgiver har i forhold til hvordan vi deler permisjonen mellom oss.

Har funnet regler som sier at han kan nekte oss tidskvote, men hvor står det at vi deler permisjonen som vi vil, når vi vil?? Vil ha lover og regler å slå i bordet med!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I arbeidsmiljøloven står alt, i kapittel 12. Og er du ennå usikker så ring Arbeidstilsynet ... de kan svare på alle spørsmål.

Bare til info så skal arbeidsgiver ha GODE grunner for å kunne nekte tidskonto / fleksibelt uttak. Blir du ikke enig med arbeidgiver så kan du faktisk gå til mekling på det.

§ 12-6. Delvis permisjon

(1) Permisjon etter §§ 12-2, 12-4 og 12-5 første ledd kan tas ut som delvis permisjon.

(2) Delvis permisjon baseres på avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Arbeidstakers ønske om hvordan uttaket av delvis permisjon skal gjennomføres, skal oppfylles med mindre dette medfører vesentlige ulemper for virksomheten. Arbeidstaker har rett til å la seg bistå av en tillitsvalgt eller annen representant. Avtale om delvis permisjon kan endres eller opphøre når særlige grunner gjør det nødvendig.

(3) Delvis permisjon må tas ut innenfor en tidsramme på tre år.

Skrevet

Har lest kapittel 12 før, men kan ikke se at det står noe der angående hvordan vi fordeler permisjonen mellom oss. Kan f.eks min arbeidsgiver kreve at sambo tar ut sin del av permisjonen sammenhengende/på slutten av permisjonstiden/i en bestemt måned?? Antageligvis ikke, men hvor står dette?

Ja, er klar over at jeg kan gå til megling på dette. Men det er snakk om at jeg skal klare å jobbe der etter at jeg kommer tilbake også. Man får velge sine slag, og tidskonto er ikke et av de slagene jeg på død og liv må vinne. Det var bare en tanke vi hadde, og ut fra det gidder jeg ikke å få sjefen på nakken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...