Fruktis¤Adele 2 år¤ Skrevet 14. mai 2008 #1 Skrevet 14. mai 2008 Er en ting jeg har lurt på lenge,vi hadde ikke mulighet til det pga spesiell situasjon,men er det ett litt "tabu" og ikke møte opp på slike treff? Hvis man er sliten,uten krefter o.s.v,alle mammaer er jo det,men har på følelsen at det er mange mammaer som presser seg selv til det,noen som vet grunnen?
bergen81 Skrevet 14. mai 2008 #3 Skrevet 14. mai 2008 Jeg var på ett treff, og det var utelukkende fordi helsesøster var med på første treff og vi fikk målt og veiet jenten vår. Jeg synes ikke det var noe særlig for å være helt ærlig. Men så er nok ikke jeg den mest "mødrete" av meg heller da. Jeg liker å snakke om jenten vår, for all del, men jeg var ærlig talt ikke så interessert i de andre mødrenes intime detaljer om fødsel, underliv og sexliv, ei heller hvordan deres babyers avføring ser ut fra dag til dag. Og jeg er nok såpass privat av meg at jeg ikke ønsker å snakke om "alt" med hvem som helst. Hvis det er noe jeg lurer på bruker jeg nettet, f.eks DiB eller venner og familie. Jeg ble nok litt uglesett når jeg sa at jeg nok ble nødt til å trekke meg ut av gruppen siden vi snart flytter til Norge (en sannhet med modifikasjoner, hadde da tre-fire måneder igjen her i Aalborg), samt at studier og besøk fra Norge tok mye tid. Tror nesten de ble litt fornærmet, og synes jeg var rar som ikke var like "engasjert" og "dedikert" som dem. Jeg tror at om barselstreff skal være vellykket er veldig individuelt og avhenger av flere faktorer f.eks hvilken type du er, hva du er vant til med tanke på hvor mye man egentlig ønsker å dele med fremmede eller ihvertfall ikke nære venner, og selvsagt hvilken gruppe man havner i. Er jo sikkert ikke alle grupper som er slik som den jeg havnet i. Nå er jo mine erfaringer fra Danmark, men vet fra venninner hjemme i Norge at mange føler seg "presset" til å delta for å vise at de er engasjerte og interesserte mødre. Og nesten samtlige jeg kjenner snakker om treffene som et ork. Og da kan men vel like godt la være? Er da nok av andre ting man skal få plass til i en hektisk hverdag om ikke man skal presse seg til noe man egentlig ikke vil.. Men, hver sin smak!
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2008 #4 Skrevet 14. mai 2008 Nei, jeg har heller ikke vært på noe organisert barseltreff, har vært mye inn og ut av sykehus etter fødselen, derfor var det godt å være hjemme de gangene vi kunne det, men har jo vært på private treff da, veninner og veninners veninner osv... Føler og at hvis en får invitasjon for å være med på barseltreff via helsestasjon f.eks MÅ man komme, veit ikke hvorfor det er tabu å si nei, men mulig mødrene føler at de er dårlige mødre hvis de "nekter" barna sine å treffe andre barn, uansett hvor små de er, eller at de blir stempla som unnasluntrere, ikke veit jeg, men har hørt noen har følt det slik, men tror ikke noen tenker så veldig over at den og den ikke var der, så du trenger sikkert ikke ha dårlig samvittigher iallefall! Kos deg heller med jenta di og reis på de sammenkomstene du har lyst til, det er da det blir koselig:-)
bergen81 Skrevet 14. mai 2008 #5 Skrevet 14. mai 2008 Må bare legge til at jeg har hatt masse tull etter ks, og at det selvsagt har gjort sitt til at jeg har vært veldig sliten og har hatt mye vondt. I tillegg nektet snuppa å ta puppen etter jeg hadde betennelse i hele kroppen med full antibiotikakur, og da var vel kanskje ikke det jeg hadde mest behov for et treff med mange mødre som ammer i vildens sky og ikke har hatt et halvt problem engang... Så det er klart det er like mye min "feil" og min innstilling som var skyld i at jeg ikke trivdes.. Så jeg er enig i det at du må gjøre det du selv har ork og lyst til. Det viktigste er jo at DU har det bra, ikke hva andre måtte mene eller tro. Det er i hvertfall det jeg forteller meg selv ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå