Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om jeg er (alt for) hønemor:

Vi var i et selskap i dag, vår lille gutt (4,5 mnd og eneste barn) satt i sin stol og var så vidt våken. Tanta hans satt seg sammen med ham, hvorpå hans 6 fettere og kusiner kom til. Disse er hhv 2 år, to stykker på 4 år, to på 6 år og en på 12. Alle disse stimlet rundt stolen, strøk ham på kinnet, tuklet med smukken hans og klappet han på hodet. Alle hadde vært ute og lekt (bl.a i en maurtue) og det hele endte selvsagt med at han begynte å gråte, det ble litt for mye for ham. Jeg kjente jeg fikk litt panikk med tanke på basiller etc, han har jo ingen større søsken som tar med seg hjem barnehagebasiller han kan bli vant til og jeg har ikke lyst til at han skal bli syk. Så jeg reiste meg opp for å ta ham (han gråt jo). I mellomtiden hadde forannevnte tante tatt ham opp, men jeg overhørte mora til to av ungene (den på 2 og den ene på 4) at hun mente jeg var hysterisk.

Forsøkte å si at alle ungene var snørrete og at jeg ikke ville han skulle bli syk, hvorpå hun spurte om jeg mente at ungene hennes var snørrunger og at jeg bare måtte si ifra neste gang jeg kom så skulle hun tørke snørra på dem. Vet ikke om hun mente det alvorlig, men det virket som at det var noe sannhet i det...

Så mitt spørsmål til dere er: Er jeg en hysterisk førstegangsmamma, og dermed burde lære meg å slappe litt av med dette - eller om dere også ville reagert? Jeg skjønner jo at ungene bare mente godt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neida, du er ikke hysterisk. Du er glad i babyen din og vil passe på ham og verne ham mot alt og det er helt normalt! At du vil ta ham opp når han gråter synes jeg også er helt normalt. Han er liten og en haug med entusiastiske fettere og kusiner kan bli litt overveldende for en liten tass. Når det gjelder forkjølelse og snørrete barn så er det jo sånn at i starten så passer man veldig godt på de små, vasker hender og steriliserer smokker, leker og flasker. Men så må man jo begynne å løsne opp litt og da blir de jo før eller senere syke. Sånn er det bare. Jeg lot min være sammen med et forkjøla barn i forrige uke og nå er min forkjøla.....litt slitsomt, men hun må jo gjennom det for å bygge opp et immunforsvar tenkte jeg. Nå er min litt større enn din da, hun er 7 mnd.

Skrevet

men må bare spørre:

lot du en 4,5 mnd gml unge sitte i en stol? håper det er vippestol?

høy stol er jo ikke å anbefale..

forøvrig syns jeg IKKE du er hysterisk.

Skrevet

HI her: Det var selvfølgelig en vippestol.. Må også nevne at han er 7 uker for tidlig født, så han er egentlig bare 3 mnd - ikke det at det har så mye å si, men med tanke på sykdommer etc

Skrevet

du spør etter mening.Jeg skal gi deg min mening.Jeg synes ikke du er hysterisk.Du, det er nemlig du som kjente på følelsen at du ville hente han opp!d er igrunnen helt forståelig det er bra at du lytter til deg selv og gjør d du følte var rett.d e d viktigaste at du følte d va rett.Jeg hadde en opplevelse i dag jeg også med at farfaren skulle holde lille dukka mi,å han har litt med å ver voldsomme,han er høyrøsta og hun hadde nettop våkna så hun likte d ikke.Begynte å gråte og var veldig redd,strakk ut hendene til meg og jeg holdt henne ihanden mn til slutt sa jeg bare at jeg måtte få henne.Då var det helt ok å tulle med farfaren nå hun var ui mitt fang.

lytt til deg selv og kjenn på d som er rett for deg!Lykke til hilsen en førstegangsmamma selv!

Skrevet

Jeg syntes ikke noen har rett til å kritisere deg for at du kommer når barnet ditt gråter.. Er ikke det en del av instinktet vårt da? Og hvorfor er det så forferdelig å være hønemor?

Om noen klager på at jeg er hønemor så sier jeg:

"Kan ikke du bare få la meg være hønemor da? Jeg er ikke så (jævlig) dreven i faget enda, og setter pris på om jeg får finne ut av ting selv!"

Banninga kan kanskje sløyfes:)

Alle mødre hat jo vært førstegangs en gang.. Og da burde de jo huske hvor usikker man kan bli og hvor vondt det er når noen kritiserer deg..

Skrevet

jeg er så enig i d du sier der med at de burde huske tilbake til det.Jammen er det en oppgave å finne ut av ting selv,klart noen råd kan hjelpe men det beste er hva du føler er best selv!=)

Skrevet

Jeg syns ikke du er hysterisk. Jeg har nå fått unge nr.2 og reagerer likedann nå som jeg gjorde førstegangen. Jeg vil være der for mitt barn når hun trenger meg og man skal selvfølgelig være forsiktig med bakterier når de er så små. Samme om det er nr.1 eller nr.2

Skrevet

Som førstegangsmamma er man alltid litt hysterisk. Det følger med i pakka, og det er lov.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...