Gå til innhold

Noen med peiling på hund her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en liten hannhund som vil være 3 år år jeg får tispevalpen. Hannhunden er av en liten rase, mens tispen er av en større rase. Men når tispen blir voksen, er det naturlig at hun er sjefen over han, eller omvendt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags raser er det? Er normalt at de som har vært i huset lengst, er sjefen. Det ser dere så fort dere får inn tispa. Etter en stund, når hanhunden har blitt gammel, er det tispa som tar over som sjef. Selv om hanhunden alltid vil være "mannen i huset/flokken"

Skrevet

Hannhunden er en selvskapsrase mens tispa er en terrier.

Skrevet

Da tror jeg om dere jobber med at de to blir venner, som sikkert går fint, at de "eier" hus og familie sammen, som en flokk. De vil sikkert teste ut hverandre, og det kan bli krangling mellom de, men de finner ut selv hvem som er sjefen.

Lykke til.

Skrevet

Takk for det. Regner ikke med at det blir mye krangling siden det er et av hvert kjønn.

Skrevet

Rang går etter alder. Den eldste hunden er øverst i hierarkiet. Ingen regel uten unntak selvfølgelig :)

Skrevet

Jeg har to hunder, tisper, som har en aldersforskjell på 1 1/2 år. De er "sjefer" på hver sine områder. Den ene er en del større enn den andre og veldig fysisk overlegen, hun kan feie gulvet med den andre lett som ingenting, for å si det sånn. Men den minste (og yngste) er en freidig liten dame, ikke det minste kuet, så hvis hun ligger foran døråpningen og knurrer og signaliserer til den største, "at her kommer du ikke forbi", ja så går ikke den største forbi.

Skrevet

Vi har en chihuahua hann på 4 år, og en boxer hunn på 2 år. boxeren er sambo sin, og jeg må si at jeg godter meg litt over at min lille 2kg hund tar styringen totalt! han er vel sjef på alle områder :)

Skrevet

Jeg har hatt flere hunder, forskjellige raser, aldere og kjønn. For noen år siden hadde jeg en mindre hannhund, beagle. Da han var litt over 9 år, fikk jeg en rhodesian ridgeback tispe-valp. Det hadde da kanskje vært logisk at den eldre hanhunden ble sjefen av de to, men han var ikke så veldig interessert. Det var akkurat som om han sa "ja, ja, la henne holde på hvis det er så viktig for henne. Jeg vet hvem jeg er uansett." Så min erfaring er at det er vel så mye personligheten til hunden, som avgjør om det er behov for å markere seg som sjef. Hvis den hunden dere har fra før, er en lugn selskapshundrase, og den nye er en fyrig terriertype, må dere ikke bli veldig overrasket hvis hun etterhvert tar styringa. Og det kan hende "gamle-far" synes det er helt greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...