Gå til innhold

Ang. kolikk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillemann er 3 uker nå og har alle de klassiske symptomene på kolikk. Er det noen som har noen tips til hva som kan hjelpe han?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dra til kiropraktor og få de til å sjekke den lille kroppen. Det er alltid en grunn til at de har vondt, og ofte er det mye hjelp i at kiropraktor løsner opp en stiv liten rygg som også påvirker tarmene. Snakker av erfaring, vi prøvde alt og bare kiro funka. Vi skulle aldri ha venta så lenge som vi gjorde...

Skrevet

Da skal jeg ringe legen og få henvisning i morgen. Takk for tipset.

Skrevet

Enig med Sanasol. Her jeg bor finnes det ikke kiropraktor så vi hadde god nytte av soneterapi. Etter tre behandlinger med fotsone var det MYE bedre. Skulle ønske vi dro tidligere..

Og Minifom! Fås på apoteket.

Og husk.. det går over:)

Og til sist.. gamlingene sier at kolikkbarn blir veldig snille barn. Jeg velger å tro det :)

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Vi slet også veldig med kolikk, det var intet mindre enn et helvete mens det sto på...

Mine råd:

- Kiropraktor (spesielt gunstig hvis babyen din er dårlig til å rape=) Ofte nok med 2 - 3 behandlinger, trenger ikke henvisning, Men greit å spørre seg litt for - har denne kiropraktoren erfaring med små barn?

- Fennikelte og karvete (evt ammete). Kok opp vann, lag en kopp der du gjerne blander fennikel og karve. Trekk det opp i engangssprøyter etter at det har stått ei stund, oppbevar dem i kjøleskapet. Lunk sprøyta til kroppstemperatur og gi før måltid. Må nesten prøve deg fram, vi ga 2 - 5 ml i slengen, men noen gir mer. Hjelper magen med å få fart på lufta, både raping og promping.

- Bær barnet. Gjerne med bæresjal, eller bare i armene dine. Den trenger å kjenne nærhet og trygghet i denne svært vonde (og for babyen) uforståelige situasjonen. Bevegelse er bra! Gjelder også trilling og for noen bilkjøring.

- Massasje. Masser magen med klokka (følg tarmene, på en måte), sykle med bena, pumpe bena inn mot magen og ut igjen, rotere beina samla med klokka.

- Søvn! Kolikkbarn er jo ofte helt utslitte, og en overtrøtt unge har det ikke godt. Søvn avler søvn, og det kan være lurt å "ri bølgen" ved å ha korte våkne intervaller hvis det er mulig. Et nabopar fant en rytme der hun var opp i 20 minutter (ny bleie, mat, kos), og så fikk sove igjen. For når hun sov kjente hun ikke smertene.. Det med søvn gjelder også dere foreldrene - sov på skift om dere må. Går dere helt tomme så har dere ingenting å gi heller.

- Lyd. Vår venn i kolikktida ble kjøkkenvifta=) Den hadde en beroligende effekt, min teori er at lydene minnet han om det konstante suset inni livmora. Det finnes også en cd å få kjøpt; Ikke gråt tror jeg den heter.

-For noen funker sukkervann som smertestillende middel, men for oss hadde det absolutt null effekt.

- Ellers anbefaler noen å bade babyen i bøtte, det gjør visst underverker. Sjekk boka til Karin Naphaug (www.sovekarin.no).

Hmmm..tror det var det hele.. Husk: ikke vær redd for å be om avlastning!!!!!!!!!!!!! Ingenting er så slitsomt som kolikk, det er jævlig mens det står på. Gud så mange ganger jeg bare sto i morgenkåpa og grein på kjøkkengolvet.. Men! - DET GÅR OVER!

Masse lykke til! God bedring til den lille.

Skrevet

Da er det bare å jobbe seg systematisk igjennom lista for å se hva som hjelper. Har prøvd med bilkjøring, men uten hell.

Avlastning blir også litt vrient, da jeg bor alene, men jeg har blitt veldig flink til å duppe av litt i de periodene han sover.

Takker for alle svar.

Skrevet

Jeg vil absolutt fraråde deg å gå til kiropraktor! Det er et penge sluk som ikke hjelper mye.

Gå heller til manuellterapaut. Det er gratis og de har mer utdannelse på barnm enn kiropraktorer. Trenger ikke henvisning fra lege. Inne på kiss-kidd.no er det en liste over behandlere.

Skrevet

Skal forhøre meg litt rundt, tror jeg. Fikk også et tips nå om en osteopat som har gode ref. mht til barn.

Skrevet

Minste her hadde kolikk og vi gikk til kiropraktor. Det hjalp ikke! Vennina mi gjorde og det uten hjelp. da hun fikk nummer 2 så gikk hun til manuellterapaut. Han ble bedre med en gang.

Manuellterapauter er "tryllekunstnere" og de behandler alle barn under 12 år gratis. Så da er det ikke noe å tape:-)

Skrevet

Jeg synes det er drøyt å si at kiropraktor ikke hjelper, når det er så mange dokumenterte tilfeller hvor det har hatt effekt. Det hjalp for vesla vår, viste seg at hun var stram i ryggen og det påvirket tarmene (så stram at hun ikke klarte å bøye seg da hun ble eldre). Vi forhørte oss rundt og fikk anbefalt en kiropraktor som har gode erfaringer fra kolikkbarn, og det viste seg jo å stemme.

At noe funket for dere vil ikke si at du skal utelukke noe som har funket for så mange. Det er mange muligheter, og det er ikke greit å si hva som kan funke på hvert enkelt barn når man tross alt ikke vet hva som forårsaker magevondten. Det kommer alltid til å være tilfeller hvor noe ikke fungerer. Det som er viktig er at man gjør noe. Kolikk er forferdelig for både store og små.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...