Gå til innhold

Blir litt bekymret... UVI??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gikk på en kur for Selexid for snart 2 uker siden. En uke etterpå tok jeg en ny urinprøve for å sjekke, den ga enda mer utslag på leucosytter, protein og litt blod i urin. Denne ble sendt til dyrkning, og jeg skulle avvente ny antibiotikabehandling. Nå har jeg lenge hatt vondt nede i mage/ over blæren og bak i ryggen. I ryggen er smertene begynt å strekke seg oppver i ryggen. Jeg begynner å tenke på nyrebekkenbetennelse? Er så vanskelig å kjenne forskjell på symptomer på kynner/rier og UVI. Hadde ingen symptomer da jeg fikk forrige kur, ble behandlet etter resultat på urinprøven. Har forklart dette for legen min, virker ikke som det bekymrer han, sier vi ser det ann etter ny dyrkningsprøve. Han sier det nok bare er kynnere jeg kjenner ( 3 uker til termin). Han sier også at det ikke er farlig hvis det fremkaller fødsel siden det er så kort tid til. Men det står jo over alt at UVI skal behandles, at det kan gi nyrebekkenbetennelse, samt skade på foster. Kjenner jeg blir irritert også. Synes nesten det konstant er vondt/ ubehagelig i magen, strømmer fra nedre del og oppover, samme "strømfølelse" i ryggen, som et belte i korsrygg og litt oppover.

Noen som kan roe meg ned, evt gi meg råd?

Har vært i dag på kontroll på føden fordi jeg trodde fostervannet gikk i dusjen i går, plutselig var det lysegult i dusjn som luktet søtt (ikke urin, og jeg kjente det ikke). Lå med sterke kynnere/ rier litt over 2 timer i natt. Men de gikk helt over. Føden kunne si nesten 100% sikkert at det ikke var fostervann, men kanskje heller slimpropp? Hadde ikke åpning. Kan dette ha noe med smertene mine å gjøre? Ble mye dette, godt å få d ut iallefall.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke lege - så jeg kan ikke stille noen diagnose på deg, LO.

Men jeg har mye UVI, både i og utenfor svangerskap.

Et par ganger har jeg hatt nyrebekkenbetennelse - og typisk for mine nyrebekkenbetennelser har vært at jeg ikke har kjent det på dagtid - så lenge jeg tømte nyrene jevnlig, men på nattersid (når jeg hadde ligget lenge) kunne det være så vondt at jeg ikke klarte å røre på noen kroppsdel som helst.

Jeg har to tips til deg:

1. få noen til å legge to fingre bak på ryggen (rett under de nederste ribbbeina/der nyrene sitter) for så å banke lett med den andre hånda oppå fingrene. Dette er veldig vondt hvis du har betennelse i nyrebekkenet.

2. ring legevakten og si at du har hatt en uvi - og at du nå har vondt i ryggen, at du er bekymret for eventuell nyrebekkenbetennelse. Da kan du jo få en second opinion, hvis du tviler på din egen leges vurderinger.

Hvis ikke noe av dette gjør deg tryggere må du jo kontakte din egen lege igjen og KREVE å bli tatt på alvor.

God bedring!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...