Gjest Nydelige Christina+spire! Skrevet 14. mai 2008 #1 Skrevet 14. mai 2008 Er det ok å spise..synes det er godt i salater jeg..spiste litt i dag... Hva med sånn feta ost man har i salater?? Hehe...noen salateksperter her?:-)
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 14. mai 2008 #2 Skrevet 14. mai 2008 Både fetaost og parmesan ost kan du spise, kos deg:)
Førstegangsmamma82 Skrevet 14. mai 2008 #4 Skrevet 14. mai 2008 Sjekket ut en parmesanost på butikken her for et par dager siden, en sånn litt flat trekant som du kan raspe av for eksempel. På den sto det at den er laget av upasteurisert melk, så den går ikke an å spise... Mulig det finnes typer som er laget av pasteurisert melk, men det vet jeg ikke.
litlemor Skrevet 15. mai 2008 #5 Skrevet 15. mai 2008 Parmesan er laga av upasteurisert mjølk (det var i alle fall den osten me hadde, sånn ferdigraspa i pose - eg såg det ikkje før etter eg hadde putta litt i munnen, og spytta det ut!). Veit ikkje kor stor listeria-faren er, men det er jo m.a. upasteuriserte produkt ein skal halda seg unna. All fetaost eg har sett, har vore av pasteurisert mjølk, same med mozzarellaen eg kjøpte (Coop Prix). Sjekka engelsk wikipedia på ulike ostesortar, der står det om dei er pasteuriserte eller ei, dei to sistnevnte står det er p. av og til, men parmesan står oppført som ikkje-pasteurisert.
ChellBell - har født! Skrevet 15. mai 2008 #6 Skrevet 15. mai 2008 Mattilsynet sier at vi kan spise parmesan ost fordi Listeria ikke trives i harde oster.
Sunnybeach4gull :) Skrevet 15. mai 2008 #7 Skrevet 15. mai 2008 Å du ete dn vell ikke usmelta?? Æ bruke ha på pasta carbonara når æ mekke d,men lar dn smelte godt da å gjærne koke :-) Sjøl om sjansn for at listeria e i dn e ekstremt litn fordi parmesan e jo knallhard ost :-) Men mozarella derimot ska man holde sæ unna, ikke pga listeria eller nåt, men fordi dm har funne store mengda dioksin i dn :-( Ikke d bæste man trør i sæ :-( Giftig italiensk mozarella Flere land har stanset importen av mozzarellaost fra Italia etter at høye nivåer av det kreftfremkallende stoffet dioksin er funnet i bøffelmelken som osten lages av. Onsdag ble mer enn 80 gårder som produserer bøffelmelk midlertidig stengt etter at italienske myndigheter har funnet høyere nivåer av dioksin enn tillatt hos 25 av de 130 mozzarellaprodusentene som hittil er undersøkt, melder NTB
Gjest Skrevet 15. mai 2008 #8 Skrevet 15. mai 2008 Viser til følgende fra matportalen sine sider - legg merke til siste avsnitt: Ost Alle oster som varmebehandles godt - som for eksempel ost på pizza, på ostesmørbrød, på lasagne eller i sauser - kan trygt spises av gravide. Listeria er funnet i myke/halvmyke lagrede oster av upasteurisert melk. Upasteurisert melk er ikke varmebehandlet skikkelig, og risikoen for listeriabakterier er derfor stor. Listeria er også påvist i myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og i muggoster som Gorgonzola, selv om disse er laget av pasteurisert melk. Selv om Listeria forekommer svært sjelden i disse ostene, er man helt på den sikre siden dersom man velger å unngå dem under svangerskapet. Hvis gravide likevel ønsker å spise denne type ost, bør den i hvert fall inntas ferskest mulig. Dette skyldes at mengden av eventuelle listeriabakterier stiger over tid og når en topp ved slutten av holdbarhetstiden. Alle andre typer ost anses å være trygge i forhold til Listeria. Smeltet ost av alle typer er trygt. Disse selges som oftest på tube. Listeria trives heller ikke i harde oster som for eksempel "Gouda", "Jarlsberg", "Norvegia", eller i brunost og parmesan. Disse ostene kan derfor trygt spises av gravide.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå